Al eerder deden spionagefoto's de ronde, maar nu zijn voor het eerst de echte foto's van de nieuwste telg van het Britse motormerk uitgelekt. Op de foto's zijn alle details van deze machine goed te zien, waarbij vooral de (nog moielijk zichtbare) cardanaandrijving opvalt. Volgens de website geeft de machine 1200cc en meer dan 134 pk uit de drie zichtbare cilinders. Verder zijn een buizenframe en conventioneel opgehangen remklauwen zichtbaar. De cilinderinhoud en het uiterlijk plaatsen deze nieuwe Adventure motorfiets recht tegenover de bestverkochte zware motorfiets van dit moment, de BMW R1200GS.
(http://cmgonline.com/news/wp-content/uploads/2011/10/Triumph-Tiger-Explorer_front-550x402.jpg)
Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen voor een aantrekkelijk geprijsde Tiger van het modeljaar 2007 of 2008.
De introductie van een nieuw model heeft meestal een prijsverlagend effect op het vorige model, dus ik ga nog ff afwachten ... :twisted:
De huidige bevalt geweldig, dus over een jaar of zo het 2007 model en deze nieuwe over een jaar of 3. Lijkt me een strak plan haha
De witte op een HD, het moet niet gekker worden. :rofl: :rofl: :laughing49so: :banghead4rv: :no: :nana9oi:
Triumph Tiger 1200 Explorer Launch Film (http://www.youtube.com/watch?v=d8etqcBSwms#ws)
Meer info 2012 Triumph Explorer 1200
Na de eerdere, nog summiere berichtgeving rondom de nieuwe Triumph TIger Explorer volgt nu de uitgebreide, officiële informatie van Triumph zelf: De Tiger Explorer brengt een geheel nieuw niveau van prestaties en specificaties voor adventure-rijders. De compleet nieuwe krachtbron maakt gebruik van een nieuw, elektronisch, ride-by-wire gasklepsysteem, waarmee onze ontwikkelaars de mogelijkheid kregen een aantal hightech hulpmiddelen op het vlak van veiligheid en comfort aan de Tiger Explorer toe te voegen. Cruise control, tractiecontrole en ABS zijn dan ook standaard op deze Tiger. Een robuuste cardanaandrijving werd ook helemaal nieuw ontwikkeld voor de Tiger Explorer, waardoor vrijwel onderhoudsvrij motorrijden mogelijk wordt. De nieuwste Triumph is ontworpen met ruime onderhoudsintervallen van 10.000 mijl (we blijven Engels!). Ideaal voor langeafstand-avonturen.
Triumph's reputatie van de beste stuureigenschappen in elke klasse, wordt voortgezet met de Tiger Explorer, die een combinatie van uitstekende balans bij lage- en superieure stabiliteit bij hoge snelheden biedt. Het sterke, stalen buizenframe heeft een uiterlijke gelijkenis met de andere modellen in de Triumph familie, terwijl de enkelzijdige achterbrug het prachtige 10-spaaks, 17-inch achterwiel in al zijn glorie toont. De volledig instelbare, 46mm voorvork kan door elke berijder op zijn of haar individuele behoeften en de rijomstandigheden worden afgesteld. De lange veerwegen en het 19-inch voorwiel de Tiger Explorer bieden volop mogelijkheden om offroad te gaan.
Het geheel nieuwe dashboard is duidelijk en intuïtief te bedienen via het LCD-scherm en een met de duim bediende knop. Daarnaast is er een slimme boordcomputer met vele parameters, waaronder een omgevingsthermometer met vriespuntwaarschuwing. Het dashboard is vooraf geconfigureerd voor Triumph's bandenspanningscontrolesysteem, dit is leverbaar als optioneel accessoire.
Het uitgebreide assortiment aan accessoires wordt aangevoerd door een speciaal voor de Tiger Explorer ontwikkeld bagagesysteem van zeer hoge kwaliteit. De dubbele zijkoffers bieden 60 liter bagageruimte, terwijl de topkoffer nog eens 35 liter aan die capaciteit toevoegt en een integraalhelm kan herbergen.
Motor
De Tiger Explorer wordt aangedreven door een volledig nieuwe 1215cc driecilinder motor met een toonaangevende 137 PK en 121 NM. Bergen aan koppel voor moeiteloos inhalen, gecombineerd met een opwindend eindschot. De Tiger Explorer zet een nieuwe maatstaf voor prestaties in de allroad-klasse neer.
Elektronische hulpmiddelen
Elektronische cruise control, traction control en een uitschakelbaar ABS-remsysteem behoren tot de standaard uitrusting om Explorer rijders veiligheid en vertrouwen te geven.
Frame
Het oersterke, stalen frame en de verstelbare 46mm vorken zijn ontwikkeld om de slechtste omstandigheden aan te kunnen, terwijl het 19-inch voorwiel uitstekende rijeigenschappen en ultieme wendbaarheid op de weg biedt.
Ergonomie
Ontwikkeld om maximaal comfort te bieden voor bestuurder en passagiers. De Tiger Explorer wordt geleverd met verstelbare zithoogte, vertelbare stuurpositie en een verstelbaar windscherm voor dagen lang comfort in het zadel.
High-capacity dynamo
Een in deze klasse unieke 950W-dynamo maakt het gelijktijdig gebruiken van meerdere elektrische accessoires mogelijk, zoals bijvoorbeeld de optionele zadelverwarming voor bestuurder en passagier, verwarmde handvatten, extra sterke mistlampen en een topkoffer met geïntegreerde voeding, die het mogelijk maakt uw apparatuur onderweg op te laden. De Tiger Explorer is ook uitgerust met een stopcontact dicht bij het contactslot, dat kan worden gebruikt voor een navigatiesysteem of het aansluiten van elektrisch verwarmde kleding.
Uitgebreid informatiesysteem
Het op het stuur te bedienen dashboard is het meest uitgebreide ooit van Triumph. Naast de grote digitale snelheidsmeter en analoge toerenteller geeft de boordcomputer een keur aan praktische informatie weer, waaronder de versnellingsindicator, het brandstofverbruik en de omgevingstemperatuur.
Cardanas
De meest onderhoudsarme aandrijving om probleemloos lange afstanden af te leggen.
Technische gegevens:
Motor en Versnellingsbak
Type Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, in-line three-cylinder
Inhoud 1215cc
Boring/Slag 85 x 71.4mm
Brandstofsysteem Drive by wire, fuel injection
Uitlaat Stainless steel 3 into 1 , side mounted stainless steel silencer
Eindoverbrenging Shaft
Koppeling Wet, multi-plate
Versnellingsbak 6-speed
Olie inhoud 4.0 litres (1.1 US gals)
Chassis, Rijwielgedeelte en Instrumenten
Frame Tubular steel trellis frame
Achterbrug Single-sided, cast aluminium alloy with shaft drive
Wiel Voorkant Cast aluminium alloy 10-spoke 19 x 2.5in
Achterkant Cast aluminium alloy 10-spoke 17 x 4.0in
Band Voorkant 110/80 R 19
Achterkant 150/70 R 17
Vering Voorkant Kayaba 46mm upside down forks, 190mm travel
Achterkant Kayaba monoshock with remote oil reservoir, hydraulically adjustable preload, rebound damping adjustment, 194mm rear wheel travel
Remmen Voorkant "Twin 305mm floating discs, Nissin 4-piston calipers, Switchable ABS
Achterkant Single 282mm disc, Nissin 2-piston sliding caliper, Switchable ABS
Instrumenten display/ Funkties LCD instrument pack with digital speedometer, analogue tachometer, gear position indicator, fuel gauge, range to empty, service indicator, clock, air temperature, frost warning, hazard warning lights, trip computer, Tyre pressure monitoring system
Afmetingen en vermogen
Lengte 2248mm/88.4in
Breedte 962mm
Hoogte excl. spiegels 1410mm/55.5in
Hoogte zadel 837mm/32.9in - 857mm/33.7in
Wielbasis 1530mm/60.2in
Balhoofdhoek/Naloop 23.9 degree/105.5mm
Tankinhoud 20 litres/5.3 US gals
Rijklaar gewicht 259kg/570lbs
Vermogen (gemeten vanaf krukas 95/1/EC)
Maximaal vermogen 137PS/135bhp/101kW @ 9000rpm
Maximaal koppel 121Nm/89 ft.lbs @ 7850rpm
Bron: Triumph Motorcycles
CiteerDe Tiger Explorer zet een nieuwe maatstaf voor prestaties in de allroad-klasse neer
:-X ik zeg maar beter niks meer