Gisteren even met de trilplaat naar Den bosch gereden om bij Van Der Heijden een proefrit te maken met de Victory Cross Roads. Deze stond er in de gelimiteerde luxe Corry Ness uitvoering. Corry Ness is de zoon van de beroemde Amerikaanse customizer Arlen Ness. Zoonlief heeft zich blijkbaar ook gestort op het pimpen van brommers.

De door Corry Ness gesingeerde motor waar ik op reed had nummer 159. Deze special edition is o.a. voorzien van chroom handgrepen, special paint, custom made wielen, luxe uitlaat systeem, GPS, en een custom zadel.
De Cross Roads is een zware vette bagger van bijna 3 meter lang, en is dus erg indrukwekkend. PK's en koppel zijn er in overvloed, dus hij gaat goed van de plaats. Ondanks het ver naar achteren staande stuur zit het helemaal niet verkeerd. Het zwaartepunt ligt erg laag, dus de motor voelt erg licht aan. Op de grote floarboards kun je je voetjes ( maat 46) erg goed kwijt. Remmen doet hij met 2 schijfremmen voor en eentje achter als een Jap, dus dat werkt goed. De opvallende grote valbeugel met chroom doet eerst een beetje raar aan, maar went al snel. De Victory is een van de weinige motoren die je gewoon kan laten omvallen. Hij blijft gewoon op die valbeugel liggen.


In tegenstelling tot HD is het spuitwerk van de Victory erg goed. Zeker de special paint in deze Corry Ness uitvoering. De kuip geeft, ook op de snelweg, ruim voldoende bescherming, alleen is er wat beweging rond de helm door de iets te lage ruit.

De dikke 50° V-twin geeft door de balans assen nauwelijks trillingen af en de van HD bekende vette klappen ontbreken dus geheel. Ook moet de motor op toeren worden gehouden. Het geheel rijdt dus iets Japans.
In de luxe uitvoering waren alle koelribben in de bekende 'diamond cut' geslepen. Over pimpen gesproken


Van der Heijden gaat komend jaar ook de Indian motorfietsen in hun programma opnemen. Victory en Indian zijn samen eigendom van Polaris Industries USA. Dit is de enige firma die HD in Europa het leven zuur kan maken. Japanse fabrikanten zijn hier wellicht kansloos.

Bagage meenemen op de Victory is geen probleem. Er is nauwelijks een motor op de markt met zo'n grote koffers. Handig is dat deze met 1 hand zijn te openen. Bij HD moet men 2 handen gebruiken. Echter zelf ben ik niet gecharmeerd van koffers die opzij openen en waarbij de hele handel naar buiten valt. Dat heeft HD beter opgelost. Voor een prijs van €1500,- heb je nog een afneembare sissybar en bagagerek om nog meer troep mee te kunnen nemen.
Het custom zadel zag er erg gelikt uit, echter na een 30 minuten begon het al te drukken, dus ik denk dat het iets bredere orginele zadel voor mij beter was geweest.


De bediening van de Victory wijst zich als vanzelf. Uiteraard zit er een goede cruise-control op en een, voor mij overbodige, zeer goede audio installatie. Bij deze speciale uitvoering met extra power speakers kun je er een hele straat van muziek mee voorzien.

Uiteraard is alles keurig te bedienen vanaf het stuur en het klonk niet verkeerd.

Conclusie: Deze Amerikaanse bagger is echt niet verkeerd, echter dit model kost in deze uitvoering circa €28.000,- :- De normale uitvoering kost rond de €23.000,-
Je hebt er net iets teveel bekijks mee, want het is een erg opvallende verschijning. Voor iemand in de midlife crisis een must !

Het HD gevoel is niet aanwezig. Het rijdt meer als een zeer vette Jap cruiser. Technisch is deze motor t.o.v. HD suprieur en zal niet veel onderdoen voor een dikke Japanse bagger.
Victory wordt door V.D. Heijden serieus in Nederland op de kaart gezet, om een graantje van het HD suc6 mee te pikken. Het zal echter niet mee vallen om de merkvaste trilplaten chauffeurs op Victory over te laten stappen.

That's all folks !