Voordelige Olie-tip

Gestart door _P_, 07 juni, 2006, 18:32:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

_P_

Nope, halfsyntheet. Durablend = Halfsyntheet, Synpower = Volsyntheet. Volsyntheet kost overigens 6 euro nogwat de losse liter.

Busaberke

6 Euro is nog steeds goedkoop voor de volsyntheet!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

_P_

Tja.. zonder 700pk funnycar kan dat zo maar he? ;)

WhomBom

ik dacht dat ik iets van 7 euro per liter had betaald, en voor de castrol 12 oid. Wat wel opvalt is dat hij nooit echt olie gebruikte (half syntheet) en met de valvoline (volsynt.) opeens wel  :?  Nu ik ben overgestapt op castrol (volsynt.) lijkt dit euvel weer verholpen, wat dat betreft is de castrol dus beter, qua smeereigenschappen denk ik dat zo ongeveer elke olie wel voldoet, voor een blok dat dik 10 jaar geleden ontworpen is. Het grootste bocht wat je nu ergens net-niet-voor-niks krijgt was 10 jaar geleden nog een redelijke olie, das mijn theorie in ieder geval  :roll:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

_P_

Hoe zit't met de dikte? Het viel me op dat de RS4T 10W50 van louis veeeel dikker was dan de 20W50 die ik vandaag in m'n CB-1 heb gekiept, en dan heb ik't over koude toestand uit de fles, waarbij men haast zou verwachten dat de 20W dikker zou moeten zijn.

Lijkt me dat er ongeacht de specificaties toch nog verschillen zijn tussen de onderlinge fabrikanten, kan me voorstellen dat een iets dikkere olie minder verbruik zal opleveren dan een uiterst dunne olie.

WhomBom

nu je het zegt.... die valvoline leek me ook al dunner te zijn dan de castrol nu, volgens mij heb ik van allebei nog een beetje, ga ik morgen kijken welke dikker is!  :idea:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

_P_

Citaat van: "WhomBom"nu je het zegt.... die valvoline leek me ook al dunner te zijn dan de castrol nu, volgens mij heb ik van allebei nog een beetje, ga ik morgen kijken welke dikker is! :idea:



:P

WhomBom

neenee, zon lepeltje met een gaatje erin, vullen tot het streepje, en dan kijken hoe lang het duurt voordat ie doorgelopen is  :wink:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

_P_

kheb ook eens volsynth van gericke gebruikt, 10W60 meen ik. Dat was helemaal dikke prut, kreeg't nauwelijks m'n carter ingegoten..  :?

Hakinnen

Citaat van: "WhomBom"ik dacht dat ik iets van 7 euro per liter had betaald, en voor de castrol 12 oid. Wat wel opvalt is dat hij nooit echt olie gebruikte (half syntheet) en met de valvoline (volsynt.) opeens wel  :?  Nu ik ben overgestapt op castrol (volsynt.) lijkt dit euvel weer verholpen, wat dat betreft is de castrol dus beter, qua smeereigenschappen denk ik dat zo ongeveer elke olie wel voldoet, voor een blok dat dik 10 jaar geleden ontworpen is. Het grootste bocht wat je nu ergens net-niet-voor-niks krijgt was 10 jaar geleden nog een redelijke olie, das mijn theorie in ieder geval  :roll:

wilt niet persse zeggen dat de Castrol beter is.

Het feit dat je meer olie verbruikt als je van een half-synt overstapt naar een volsynthestische Valvoline wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt doordat er in die laatste een hoop "reinigende" dopes zitten.  Het spul houdt "opruiming" in je blok en gaat "reinigen"..meer olieverbuik is het gevolg,..das normaal
Meestal overigens maar tijdelijk.

Het Zou dus zo maar kunnen dat de Castrol minder reinigende toevoegingen bevat of dat de valvoline het "vuile werk"reeds heeft voldaan.

_P_

Was goed te merken toen ik van 10W40 halfsyntheet overstapte naar die 10W60 volsyntheet, eerste maanden echt een volle liter (!!) olie bij kunnen vullen. De maanden daarna was het olieverbruik te verwaarlozen.

Gisteren oliepeil tot max bijgevuld met de 20W50, dit weekeinde zo'n 1000km voor de boeg dus afwachten wat't verbruik wordt.. :)

_P_

En voor wie het ECHT wil weten:

De olie-bijbel

NrGiZeR

1 ding weet ik wel, op olie moet je niet bezuinigen, het is toch relatief weinig wat je nodig hebt en wanneer je verkeerde of onbekende B olie erin gooit kun je een hoop problemen krijgen.

Wij verbruiken hier thuis relatief veel olie, omdat we nogal wat hydraulische machines hebben.

Als je echt wil bezuinigen moet je dat op een goede manier doen, en dat is die rechterhand niet zo snel naar je toe draaien en ook niet te ver in totaal als je aan het rijden bent.
Scheelt een hoop benzine, banden, en keting/tandwiel/motorisch.

Horen wie het zegt :roll:  
b]Ledenon[/b]-------->15&16 maart
Zolder----------->10 mei
Pannonia------->18t/m20 mei
Hockenheim--->11 juni
Assen------------>9 juli
Zolder----------->23 juli
Spa Franco----->23 augustus

WhomBom

net de extreem geavanceerde high tech olietest  :roll:  uitgevoerd



de rs4t 10w50 volsynt.  synpower 10w40 volsynt. en durablend 10w40 halfsynt.



bij een temperatuur van 30 graden zette de rs4t 18 seconden op de klok



(foto is scherpgesteld op de race bolide van mn ma) de synpower had slechts 12 seconden nodig. Hij is dus, bij 30 graden, een stuk dunnen dan de rs4t



de durablend had 13 seconden nodig, en zou dus ietsje dikker zijn als de synpower, maar het verschil was zo klein, dat we ze maar voor hetzelfde aanzien  :wink:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

_P_