Onthulling MotoCzysz C1 op US GP

Gestart door suzuki-girl, 01 juli, 2006, 15:48:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B-Witch

Onthulling MotoCzysz C1 op US GP



Michael Czysz is van plan om de nieuwe MotoCzysz C1 racemotor te onthullen tijdens de Amerikaanse Grand Prix op Laguna Seca van 21 t/m 23 juli. Vanaf die dag zou men ook één van de eerste vijftig machines kunnen reserveren via de website van MotoCzysz.

"Er is weinig tijd om stil te staan bij datgene wat je hebt ontworpen, zodra een ontwerp klaar is ga je aan de slag om het te verbeteren. Het is een onverbiddelijk maar verleidelijk proces" zegt Michael Czysz, Chief Designer/ CEO. "MotoCzysz heeft nu een belangrijk deel van haar dromen gerealiseerd en ik zal onze eerste officiele racemotor dan ook vol trots presenteren op de USGP. Deze motor zal de meest geavanceerde en capabele Amerikaanse motor ooit zijn."

Er gaan geruchten dat de MotoCzysz later dit seizoen met de C1 wil gaan strijden in de MotoGP. Het bedrijf zou Michelin en Ultimate Fighting Championship als sponsors achter zich hebben.

orgineel persbericht: http://www.motoczysz.com/pdfs/pr_usgp_6-23-06.pdf

bron: motormagazine
You may own the bike, but the bike possesses you.

Busaberke

DAT is pas een gaaf ding!
Ik heb eens in de Kicxstart een artikel over de ontwikkeling van die motor gelezen, hij heeft een aantal interessante, alternatieve oplossingen.

Ik ben benieuwd of ze 'm in de motoGP kunnen inzetten  :?
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

SuzukiLimburg

Ik vind vooral de glazen doorzichtige kuip erg mooi!  :?
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Busaberke

Citaat van: "SuzukiLimburg"Ik vind vooral de glazen doorzichtige kuip erg mooi!  :?

da's slechts een reclame tekening, zo istie in het echt:



en dit is het verhaal er achter:  8)  8)  8)

CiteerMet het oog op een Amerikaanse manche in het WK-MotoGp lijkt de interesse uit de 'Nieuwe Wereld' voor het hele MotoGP-gebeuren enkel maar toe te nemen. Dat blijkt ook uit deze Motoczyzs C1. Een moeilijke naam voor een gedurfd project
Michael Czyzs is een Amerikaanse architect en designer die zich graag in de jet-set kringen van Hollywood begeeft. Als motorliefhebber vatte Czysz het plan op om een paar van z'n miljoenen te gebruiken om een motorfiets te ontwikkelen met als doel de grote Japanse merken de ogen uit te steken. Het gaa hierbij om een dubbel project, namelijk een MotoGP-machine waar een wegmotor van afgeleid zal worden. En de C1, zoals het model heet, is op z'n minst spectaculair te noemen.
Het gaat officieel om een 990cc V4, maar in feite werden twee parallel twins achter mekaar gemonteerd, waarbij de voorste twee cilinders naar links hellen en de achterste twee naar rechts. Daarbij draaien de krukassen in tegenovergestelde richting, zodat het kantelmoment teniet wordt gedaan. In feite werd voor het eerste prototype het blok van een Suzuki GSX-R 1000 half doormidden gezaagd en één paar cilinders gewoon de andere kant op gedraaid. De grootste innovatie bij dat blok is de gewichtsverdeling. Volgens Czysz slaan alle grote merken de bal mis wat hun gewichtsverdelingen betreft: "Honda probeert bijvoorbeeld zoveel mogelijk gewicht op één plaats te centraliseren. Dat is perfect als je een bol wil construeren. Maar bij een krachtige motor moet je in de eerste plaats voorkomen dat hij spontaan wheelies of stoppies gaat maken. Bij mij is het de bedoeling het gewicht over de lengte van de motor te verspreiden om een meer stabiel geheel te verkrijgen.
Maar het blok is verre van de enige innovatie die Czysz op z'n motor introduceerde. Zo kreeg de C1 een carbon frame met aparte veeroplossingen. Binnen in het frame huist ook de airbox . Volgens Czysz een logische oplossing. Framebalken zijn door de band hol, dus kan je die ruimte beter benutten. Op een R1 bijvoorbeeld heb je een frame, een benzinetank en een airbox die allemaal dezelfde plaats willen innemen."
Achteraan werd een dubbele spiraalveer gemonteerd met één demper die binnenin de swingarm zit vervat. Zodoende werden veervoorspanning en demping van elkaar gescheiden. Het is de bedoeling om op rechte stukken harde demping te hebben, maar in de bochten zou de motor van veel zachtere demping gebruik kunnen maken. De achterveer werd trouwens op het blok gemonteerd en niet op het frame. De voorkant heeft iets van een Telelever van BMW, met één enkel veerelement. De onderkant van beide vorkpoten werd in één stuk gemaakt uit aluminium en fungeert als een soort swingarm, ook al lijkt het sterk op conventionele vorkpoten. Daarbij werd veel aandacht besteedt aan de laterale stijfheid. Door laterale 'flex' of buiging in die vork toe te laten kan zij hobbel veel makkelijker verwerken. Bij extreme hellingshoeken heeft een voorvork immers weinig of geen nut meer omdat die verticaal in en uit veert terwijl de motor bijna horizontaal ligt. Bij het ontwikkelen van achterbruggen werd die laterale buiging al bestudeerd en gebruikt, maar aan de voorkant zit deze technologie nog in z'n kinderschoenen. De vorkpoten dienen dan ook enkel als geleiders gezien de demping zich wordt verzorgd door het enkele veerelement.
Michael Czysz wil dit jaar aantreden als wildcard tijdens de Amerikaanse manche van de MotoGP en is vastbesloten om mettertijd vooral de Japanners even te tonen hoe het moet. Typisch Amerikaanse grootspraak horen we u denken? Wel, weet dat Czysz medewerking krijgt van enkele grote namen zoals Elf, Öhlins en Michelin. Bedrijven die niet zomaar hun naam aan een project lenen als ze het nut er niet van inzien. Legendarische namen als Freddy Spencer en Eddy Lawson voelden de C1 als aan de tand en waarom diep onder de indruk. Vooral Lawson verklaarde achteraf dat hij niet begreep waarom sommige van de innovaties nu pas werden gebruikt. Een project om in de gaten te houden dus.
Wie zelf al meer wil weten surft naar www.motczysz.com. Daar vindt je meer gedetaileerde uitleg over de C1, over Michael Czyzs en ook filmpjes van het rijdend prototype.

bron: motowereld.be
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Hakinnen

Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "SuzukiLimburg"Ik vind vooral de glazen doorzichtige kuip erg mooi!  :?

da's slechts een reclame tekening, zo istie in het echt:



en dit is het verhaal er achter:  8)  8)  8)

CiteerMet het oog op een Amerikaanse manche in het WK-MotoGp lijkt de interesse uit de 'Nieuwe Wereld' voor het hele MotoGP-gebeuren enkel maar toe te nemen. Dat blijkt ook uit deze Motoczyzs C1. Een moeilijke naam voor een gedurfd project
Michael Czyzs is een Amerikaanse architect en designer die zich graag in de jet-set kringen van Hollywood begeeft. Als motorliefhebber vatte Czysz het plan op om een paar van z'n miljoenen te gebruiken om een motorfiets te ontwikkelen met als doel de grote Japanse merken de ogen uit te steken. Het gaa hierbij om een dubbel project, namelijk een MotoGP-machine waar een wegmotor van afgeleid zal worden. En de C1, zoals het model heet, is op z'n minst spectaculair te noemen.
Het gaat officieel om een 990cc V4, maar in feite werden twee parallel twins achter mekaar gemonteerd, waarbij de voorste twee cilinders naar links hellen en de achterste twee naar rechts. Daarbij draaien de krukassen in tegenovergestelde richting, zodat het kantelmoment teniet wordt gedaan. In feite werd voor het eerste prototype het blok van een Suzuki GSX-R 1000 half doormidden gezaagd en één paar cilinders gewoon de andere kant op gedraaid. De grootste innovatie bij dat blok is de gewichtsverdeling. Volgens Czysz slaan alle grote merken de bal mis wat hun gewichtsverdelingen betreft: "Honda probeert bijvoorbeeld zoveel mogelijk gewicht op één plaats te centraliseren. Dat is perfect als je een bol wil construeren. Maar bij een krachtige motor moet je in de eerste plaats voorkomen dat hij spontaan wheelies of stoppies gaat maken. Bij mij is het de bedoeling het gewicht over de lengte van de motor te verspreiden om een meer stabiel geheel te verkrijgen.
Maar het blok is verre van de enige innovatie die Czysz op z'n motor introduceerde. Zo kreeg de C1 een carbon frame met aparte veeroplossingen. Binnen in het frame huist ook de airbox . Volgens Czysz een logische oplossing. Framebalken zijn door de band hol, dus kan je die ruimte beter benutten. Op een R1 bijvoorbeeld heb je een frame, een benzinetank en een airbox die allemaal dezelfde plaats willen innemen."
Achteraan werd een dubbele spiraalveer gemonteerd met één demper die binnenin de swingarm zit vervat. Zodoende werden veervoorspanning en demping van elkaar gescheiden. Het is de bedoeling om op rechte stukken harde demping te hebben, maar in de bochten zou de motor van veel zachtere demping gebruik kunnen maken. De achterveer werd trouwens op het blok gemonteerd en niet op het frame. De voorkant heeft iets van een Telelever van BMW, met één enkel veerelement. De onderkant van beide vorkpoten werd in één stuk gemaakt uit aluminium en fungeert als een soort swingarm, ook al lijkt het sterk op conventionele vorkpoten. Daarbij werd veel aandacht besteedt aan de laterale stijfheid. Door laterale 'flex' of buiging in die vork toe te laten kan zij hobbel veel makkelijker verwerken. Bij extreme hellingshoeken heeft een voorvork immers weinig of geen nut meer omdat die verticaal in en uit veert terwijl de motor bijna horizontaal ligt. Bij het ontwikkelen van achterbruggen werd die laterale buiging al bestudeerd en gebruikt, maar aan de voorkant zit deze technologie nog in z'n kinderschoenen. De vorkpoten dienen dan ook enkel als geleiders gezien de demping zich wordt verzorgd door het enkele veerelement.
Michael Czysz wil dit jaar aantreden als wildcard tijdens de Amerikaanse manche van de MotoGP en is vastbesloten om mettertijd vooral de Japanners even te tonen hoe het moet. Typisch Amerikaanse grootspraak horen we u denken? Wel, weet dat Czysz medewerking krijgt van enkele grote namen zoals Elf, Öhlins en Michelin. Bedrijven die niet zomaar hun naam aan een project lenen als ze het nut er niet van inzien. Legendarische namen als Freddy Spencer en Eddy Lawson voelden de C1 als aan de tand en waarom diep onder de indruk. Vooral Lawson verklaarde achteraf dat hij niet begreep waarom sommige van de innovaties nu pas werden gebruikt. Een project om in de gaten te houden dus.
Wie zelf al meer wil weten surft naar www.motczysz.com. Daar vindt je meer gedetaileerde uitleg over de C1, over Michael Czyzs en ook filmpjes van het rijdend prototype.

bron: motowereld.be

:rofl:  

als "newbie" en architect met teveel poen "de japaners even laten zien hoe het moet"... :banghead4rv:

leuk project maar imo kansloos

Bovendien..ze zijn blijkbaar zo innovatief met een 990cc V4 dat ze maar even vergeten zijn dat de motogp klasse volgend jaar 800cc mag meten..

Amerikaanse grootspraak imo...volslagen belachelijk eigenlijk.een zak geld is niet voldoende om vanuit het niets zomaar even tientallen jaren van japanse en europese motorfiets techniek ,design en evolutie voorbij te streven..

Als de woorden in het bovenstaande stukje tekst idd zijn letterlijke woorden zijn loopt ie "technisch" zwaar uit zijn nek te zwetsen..


"Michael Czyzs weet het beter dan Honda als het op Massa centralisatie aankomt" ..

pFF..Denk dat ze bij Honda niet eens de moeite nemen om 'm uit te lachen..wat een onzin..

nieuwe projecten zijn uiteraard altijd leuk en zeer zeker welkom maar doe dan niet alsof je "het wiel opnieuw gaat uitvinden" ..

denk dat ie in een motoGP kwalificatie niet eens in staat is om zich uberhaupt te kwalificeren..

WhomBom

airbox in het frame heeft de kawasaki zzr1400 :?:  ook al.... dus.... maar dan nog een heel mooi project, en het zou mooi zijn als ie ook daadwerkelijk race-successen binnen sleept  :wink:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

DeWitte

Wel een paar interessante "gadgets" aan boord: zeker innovatief te noemen :yes6rs: of het werkt?? tsja ............... :roll:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away