Hoofdmenu

meten is weten

Gestart door The Dominator, 27 september, 2006, 14:04:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Dominator

vraagje:

omdat de dominator al de respectabele leeftijd van 18 jaar heeft en ik um niet onbepaald zachthandig behandel lijkt t mij verstandig om de olietemperatuur een beetje in de gaten te houden.

Want wanneer weet je dat je olie warm genoeg is cq dat je de gas eens wat verder kan opendraaien, misschien is de tijd dat ik rustigaan doe net te kort (of nog erger te lang) met de kleine 10km binnendoor smorgens.

wil me dus een olietemperatuurmeterke in oliereservoir plaatsen ipv (in plaats van) de oliepeilstok zodat ik kan aflezen welke temperatuur de motorolie is en aan de hand daarvan mn rechterhand sturen.......

oliereservoir zit gelukkig in het frame dus heb t metertje direct bij het balhoofd zitten, lekker duidelijk dus! iemand ervaring hiermee??


tevens wil ik nog van de winter een oliekoeler met thermostaat ertussenin bouwen heb nl (namelijk) het idee dat motorolie in de zomer bij snelwegritten zo'n beetje staat te koken en aangezien dit enerzijds smeermiddel en anderzijds koelmiddel voor mn blokkie is, lijkt t me niet verkeerd dit op een lagere temperatuur te krijgen
(oliekoeler van een eend schijnt hiervoor perfect te zijn dus als er iemand eentje heeft liggen hoor ik het graag!)
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

Gieskes

Citaat van: "The Dominator"vraagje:
oliekoeler van een eend schijnt hiervoor perfect te zijn dus als er iemand eentje heeft liggen hoor ik het graag!

:shock:

Anyway, kzal es ff kaike wat wij hier nog van dat spul hebben liggen(rondvliegen)desnoods een eend afschieten en leruit peuteren

:wink:
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Schmetzke

Citaat van: "The Dominator"iemand ervaring hiermee??

Wat wil je specifiek weten?

Een XR250 (RFVC) heeft trouwens origineel een oliekoeler vóór het balhoofd.

The Dominator

Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "The Dominator"iemand ervaring hiermee??

Wat wil je specifiek weten?

Een XR250 (RFVC) heeft trouwens origineel een oliekoeler vóór het balhoofd.

ervaring met meter op plaats van olievuldop (moet er toch regelmatig af ivm oliepeilen) evt speciale afdichting nodig of schroefdraad genoeg?

past bij mij dus niet omdat ik hier het kuipje heb zitten, zit zelf te denken om m naast blok te monteren kan ik um met metalen vaste leidingen aansluiten in plaats van de flexibele die nodig zijn als ik m voor het balhoofd ga zetten.......
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

DeWitte

Citaat van: "Gieskes"desnoods een eend afschieten en leruit peuteren

Blasfemie  :shock:  :shock: zoiets doe je toch niet :cry:

sjek: http://www.2cv-onderdelen.nl/ of http://www.advdhorst.nl/ :wink:

maar is het geen mosterd na de maaltijd :roll: : bedoel na 18 jaar dienst waarvan het laatste jaar "tropendienst" bij een "beklopte", wat valt er dan nog te redden ???

:mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Road Racing Tonnie

Marcel, gewoon lekker zo laten, blok is thermisch 100 % gezond, zorg voor een goede olie, en regelmatig verversen, en de olie mag best 130 graden worden, no prob, en als je bij een koude motor, de eerste  kilometers, rustg gaat opstarten, en niet te hoog in de toeren, is het allemaal OK.
tip als de motor een tijdje stil heeft gestaan, even een paar keer pompen, zodat de olie weer lekker, "bovenin' zit
Heb zelf een stuk of 5 XRen gehad, en die hebben wat te verduren gehad hoor, in de zeer zware uitgezette modderritten, en daar worden ze echt heet, maar no prob.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Schmetzke

Citaat van: "The Dominator"
Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "The Dominator"iemand ervaring hiermee??

Wat wil je specifiek weten?

Een XR250 (RFVC) heeft trouwens origineel een oliekoeler vóór het balhoofd.

ervaring met meter op plaats van olievuldop (moet er toch regelmatig af ivm oliepeilen) evt speciale afdichting nodig of schroefdraad genoeg?

past bij mij dus niet omdat ik hier het kuipje heb zitten, zit zelf te denken om m naast blok te monteren kan ik um met metalen vaste leidingen aansluiten in plaats van de flexibele die nodig zijn als ik m voor het balhoofd ga zetten.......

Normaal gesproken zit hij altijd op de plaats van de olievuldop. Om het metertje "recht" te krijgen kun je evt. allu vulschijven gebruiken, deze werken dan tevens als afdichting.
Deze oliemeters zijn ook erg handig voor het warmrijden: Gas pas erop als de olie de 80 gr bereikt heeft.

XR600 met oliekoeler:


Maar zoals Tonnie ook al zegt, ik zou me er niet te druk om maken... Die  blokjes zijn berekend op hoge temperaturen. Bovendien bereikt zo'n blok bij enduro gebruik (waar ze voor gemaakt zijn) véél hogere temperaturen.
Wel hadden de eerste blokjes nog eens last van koppen die scheurden.. Er ontstaat dan een scheur tussen de uitlaatklepzetels. Bekend probleem, bijna ieder XR/XL blok dat je open trekt heeft de kop op die plaats gescheurd. Is echter geen echt probleem, je kan er gewoon mee rijden.

The Dominator

Citaat van: "Schmetzke"

Normaal gesproken zit hij altijd op de plaats van de olievuldop. Om het metertje "recht" te krijgen kun je evt. allu vulschijven gebruiken, deze werken dan tevens als afdichting.
Deze oliemeters zijn ook erg handig voor het warmrijden: Gas pas erop als de olie de 80 gr bereikt heeft.

Maar zoals Tonnie ook al zegt, ik zou me er niet te druk om maken... Die  blokjes zijn berekend op hoge temperaturen. Bovendien bereikt zo'n blok bij enduro gebruik (waar ze voor gemaakt zijn) véél hogere temperaturen.

alleeh gewoon rijden tot t kraakt dus :mrgreen:  maar heb toch effe zo'n oliemeterke besteld, lijkt me wel makkelijk vooral in de winter...........
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl