Hoofdmenu

K & N / dynojet

Gestart door DeWitte, 17 september, 2005, 09:33:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Wie kan mij uitleggen wat de meerwaarde van bijv een K&N luchtfilter is? Ik hoor er vele tegenstrijdige verhalen over. Meer pk's of nie :?

Dezelfde vraag mbt Dynojet sets; (injectiemotoren :? )

wie weet er het fijne vanaf?? Ervaringen etc. Fine-tunen etc. dus :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Motzippaldy

Met K&N en ander sport luchtfilters krijgt  motor meer lucht en ademt beter en met Dynojet krijg je grotere sproeiers dus meer benzine .Dan moet je motor opnieuw afstellen en dan krijg je meer PK maar moet je nog open uitlaat met bochten hebben  :wink:
Injectie motoren moeten in plaats van Dynojet een Power comander hebben
 :shock:
Proud on the South  

Schmetzke

Citaat van: "Motzippaldy"Met K&N en ander sport luchtfilters krijgt  motor meer lucht en ademt beter en met Dynojet krijg je grotere sproeiers dus meer benzine .Dan moet je motor opnieuw afstellen en dan krijg je meer PK maar moet je nog open uitlaat met bochten hebben  :wink:
Injectie motoren moeten in plaats van Dynojet een Power comander hebben
 :shock:

Juist. En het belangrijkste (erg grote, zeker voor Dwars) nadeel, is dat je de luchtfilters na een flinke regenbui weg kan gooien.
Die dingen kunnen absoluut niet tegen water.

karz

Meestal, heb je ook nog een wat vetter aanzuig geluid.
Als ik bijv. de luchtfilter deksel 'weglaat' dan komt het geluid van het aanzuigen bij flink doortrekken nog boven het geluid van de bosjes uit. :twisted:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

karz

Citaat van: "Schmetzke"
Juist. En het belangrijkste (erg grote, zeker voor Dwars) nadeel, is dat je de luchtfilters na een flinke regenbui weg kan gooien.
Die dingen kunnen absoluut niet tegen water.

Als ik een k&n filter voor de TLR heb , dan komt daar echt geen water aan hoor. Als je zo'n oppbouw kegelvorm hebt dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Desmo-devil

Nog nooit water in mijn  K&N filter gehad
Echte vermogenswinst met de Dyno-Jet werkt alleen bij een perfecte afstelling.
Daarvoor moet je de vermogensbank op.
Mijn Duc is bij Rosa motoren op de bank geweest.
Ik heb nu een perfecte vermogenskromme (vrij uniek voor een Duc)
Bij mij is de vermogenswinst (+ 8 PK) duidelijk merkbaar. Maar dat is logisch omdat ik standaard maar 83 PK had.
Dit overigens in combinatie met de Bos uitlaten.
Bij een motor met standaard al veel vermogen is een dynokit volgens mij weggegooid geld als het je alleen om vermogens winst gaat.
Het is natuurlijk wel mogelijk een dip uit je vermogenskromme te halen met een Dyno-Jet maar ook dat kost veel geduld en vakkundig afstellen,en een run op de bank kost al gauw 25 euro.
Op de ZX 7 R had ik  ook een  power commander(afgesteld bij Heuts op de Fuchs bank)
maar was er nauwelijks verschil te merken.
Bij de niewe Injectie Duc's is het veel eenvoudiger de Eprom te vervangen .
(chip tuning) Maar dat kost ook een paar centen.
Dit is in ieder geval mijn ervaring wellicht dat anderen er anders over denken.

Herr Tod

K&N is ingeolied, olie is volgens mij nog steeds hydrofoob, oftewel het stoot water af. Met een vermogensbank kun je niet afstellen, tenzij je genoegen neemt met een afwijking van grofweg 5%. Wil je het blok afstellen met een bank dan heb je een bank nodig die direct is aangesloten op de uitgaande as van het blok. Wat je doet met een K&N, andere sproeiers en open uitlaat is de doorstroming van het blok optimaliseren. De fabrikant moet logischer wijs rekening houden met emissie eisen, geluids eisen en nog wel een aantal dingen die ik zo snel niet kan bedenken. De eigenaar heeft daar natuurlijk schijt aan 8) Wat je vooral zult merken is dat alle 'dipjes' verdwenen zijn.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Desmo-devil

Hoe wil je dan afstellen en de dips eruit halen?
Rijden-stellen-rijden-stellen enz.enz.
Ik ben met je eens dat je op gevoel een heel eind komt maar
je moet toch enige richtlijn hebben wat betreft de vermogenskromme en in welk toerengebied de dip  precies zit.  Een uitdraai van de bank is dan toch wel handig.
Hierover is sowieso veel discussie. Freddy Nijssen in Tongeren( Duc specialist ) heeft een hekel aan vermogensbanken en anderen zweren erbij.
Wat is wijsheid ??

Busaberke

Citaat van: "Desmo-devil"
Hierover is sowieso veel discussie. Freddy Nijssen in Tongeren( Duc specialist ) heeft een hekel aan vermogensbanken en anderen zweren erbij.

Of heeft Freddy er gewoon de centen niet voor.......
Immers: "meten = weten"!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Schmetzke

Citaat van: "Herr Tod"K&N is ingeolied, olie is volgens mij nog steeds hydrofoob, oftewel het stoot water af

Zet ze op je Bandit, kijken we hoe goed ze tegen water kunnen.

Herr Tod

Paris Dakar... meer hoef ik niet te zeggen :wink: Zand, water, modder enz enz... en toch halen ze het :lol:

Citaat van: "Desmo-devil"Hoe wil je dan afstellen en de dips eruit halen?

Met een motortestbank. Als je op een 'gewone' testbank een perfecte curve hebt en je hangt het blok daarna aan een motortestbank zie je opeens weer dipjes verschijnen.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Schmetzke

Citaat van: "Herr Tod"Paris Dakar... meer hoef ik niet te zeggen :wink: Zand, water, modder enz enz... en toch halen ze het :lol:


Ja, bij crossers/enduro's zitten ze ook gewoon in de luchtfilterkast, daar komt geen water bij.
Bij naked's ed. zie je de filter gewoon zitten, komt dus ook vrij makkelijk water aan.

edit by Dwars

Herr Tod

Zet eerst je feiten eens op een rij. Je praat over 2 verschillende dingen, vervangingsfilter voor de airbox of zogenaamde 'open' filters oftewel kelken direct op de carburateur. Daarnaast hebben naked's 'soms' ook een airbox :wink: Als die airbox verkeerd is geplaatst kan er net zo goed water in komen dus dat heeft niets te zeggen.

In een boek van me staat een voorbeeld met een Holley 850 CFM carburateur. Met de originele filter is de airflow 554 CFM, met een K&N filter en stub stack is dat 853 CFM. Dit betekent niet dat je per se een K&N nodig hebt om veel lucht er doorheen te jagen, met een paar aanpassingen aan je standaard airbox kom je ook al een heel eind, grofweg 50% meer airflow.

edit by Dwars
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Desmo-devil

Ben het niet helemaal met je eens Herr Tod. Maar dat moet kunnen.
Wie heeft er trouwens een motortestbank staan en moet je daarvoor dan
het blok uitbouwen ??

Schmetzke

Citaat van: "Desmo-devil"Ben het niet helemaal met je eens Herr Tod. Maar dat moet kunnen.
Wie heeft er trouwens een motortestbank staan en moet je daarvoor dan
het blok uitbouwen ??

ROSA MOTOREN in Eijsden.

Zeer specialistisch team, ze kunnen de motor perfect afstellen.

Blok uitbouwen hoeft trouwens (bijna) NOOIT...