Ik neem aan dat zo'n ding werkt tegen het slaan van het stuur bij het hard uitaccelereren van 'de grote hairpin' bij Vijlen, highsiders een stukje verderop en rare stuurbewegingen bij het aanremmen naar mn rustbankje?
Hmmm... nou ja ik had er dus eentje gekocht voor een paar euro. Zal toch zeker beter zijn dan helemaal niks?YepIk neem aan dat zo'n ding werkt tegen het slaan van het stuurYeah bij het hard uitaccelererenYep van 'de grote hairpin' bij Vijlen, highsiders een stukje verderop en rare stuurbewegingen bij het aanremmen naar mn rustbankje? Dan ben ik al lang tevreden.-De "Grote Hairpin bij Vijlen".. } hahaha...da hobbelepad!-Een goede stuurdemper voorkomt een highsider..anders gezegd: maakt de kans erop een stuk kleiner. heb je een "echte" highsider dan lig je er gewoon naast in 9 van de 10 gevallen.- wat zijn rare stuurbewegingen bij het aanremmen? schudt ie met zijn stuur? of staat het stuur netjes stil en beweegt de rest van de fiets?Je zei een tijd terug dat ik zo'n ding niet nodig zou hebben vanwege het matige vermogen.Klopt..zeg ik nog steeds. Die fiets heeft (in standaard uitvoering) geen stuurdemper nodig..zeker niet met een "ge-update" voorvork.Als ie desondanks toch nerveus wordt aan de voorzijde bij het uitacceleren ligt dat imo niet zozeer aan de fiets (in standaard trim) zelf danwel wel aan het zeer matige wegdek daar waar jij rijdt, je rijstijl (wellicht laat je de fiets niet "genoeg lekker rollen" en "push" je teveel?) en aan de geometrie van het geheel. Je hebt e.a gewijzigd..maar voor en achter moeten wel in balans zijn.. Een nerveusiteits probleem aan de voorzijde bij het uitacceleren aan de voorzijde van de fiets duidt in bijna alle gevallen op een "failure" in geometrie / rijhoogte. Ik denk dat het in dit geval een combinatie van dit alles is..het onregelmatige wegdek, jouw rijstijl , en zeer zeker geometrie. Je moet een stuurdemper niet zien als "een oplossing voor de kwaal".Beter is de oorzaak van de kwaal te zoeken en te vinden ..en bij jouw fiets is die kwaal normaal gesproken niet aanwezig. Bovendien de zaken die je aangeeft gaan normaal gesproken niet samen...nerveusiteit bij het aanremmen en het "licht worden" van het stuur wijzen normaal op teveel rijhoogte / te weinig massa aan de voorzijde van de fiets. Maar..highsiders komen altijd van uit de achterkant van de fiets en komen altijd voort uit achtershock danwel in combinatie met de teveel rijhoogte aan de achterkant. of met bakken pk's maar dat is niet hier van toepassing.Je zei ook dat ik de vork niet veel verder dan 5 mm door zou laten zakken... daar heb je gelijk in,klopt..ook dat zeg ik nog steeds. Als je nu reeds een "highsider idee / gevoel" hebt soms doe je er bepaald goed aan die voorkant niet verder te laten zakken...(alhoewel dat op zich wel weer een remedie voor de nerveuze voorzijde zou kunnen zijn)Hebben we een dillema hier dus...om het één te beperken ga je het ander verergeren in fiete. hoewel ik het ding ondanks de zenuwachtigheid wel lekker vind sturen zo. Fiets moet door de mindere rijhoogte aan de voorzijde strak, kort en direct sturen nu..en ja..dat kan zenuwachtig aanvoelen..Echter, er klopt hier iets niet...normaal is het zo dat je of een onwillige achterzijde hebt of een onwillige voorzijde bij het uitacceleren voornamelijk vanuit hellingshoek . jij geeft aan dat de fiets beide doet (nerveus aan de voorkant en een highsider idee aan de achterkant.In feite kun je geen highsider krijgen op straat met die fiets..voor een highsider heb je 3 zaken nodig...een bak vermogen, een retestugge achtershock of juist een veel te slappe (hoe dan ook een slecht verende) en een grip verliezende en vervolgens in één keer hervindende achterband. Nogmaals..ik denk dat de geometrie van de fiets redelijk "fucked up" is...en dat je het aangezien je vork okay is en 5 mm doorsteek ook ok is aan de achterkant moet gaan zoeken..rijhoogte gewijzigd achter? linksysteem? andere lengte qua shock? Trial & error zal het uitwijzen Yeah...succes ermee...hoe dan ook...die demper monteren zal geen kwaad kunnen idd..aan de andere kant..zoek de oorzaak van het probleem ipv te pogen de demper het te laten oplossen. Er klopt iets duidelijk niet..zoek het aan de achterzijde van de fiets.mzzl dude
Nondeju! Helpt een stuurdemper tegen het omslaan van het stuur als je je voorwiel blokkeert? Ik heb een borderline Bandit of zo, zo is alles goed en dan rem ik aan en blokkeert die 'opeens' zn voorwiel, slaat met het stuur, komt weer terug en mept me vol in de kl*te Koetsjen is wel leuk maar het moet niet ten koste gaan van mijn eventueel toekomstige kinderen Is hier een middeltje tegen (geen ABS natuurlijk ) of moet ik gewoon wat eerder remmen?
zou zeker in jouw geval voor eventuele toekomstige kinderen toch een zegen kunnen zijn ?
Eerder remmen of ABS of denk je dat jij beter/sneller en veiliger volluit remt dan met een al dan niet gecombineerd en/of bekrachtigd abs remsysteem??, zou zeker in jouw geval voor eventuele toekomstige kinderen toch een zegen kunnen zijn ?
kun je dan geen stoppies meer maken (lijkt me onlogisch?), niet meer sliden
Citaat van: Herr Tod op 15 januari, 2008, 01:07:47kun je dan geen stoppies meer maken (lijkt me onlogisch?), niet meer slidenEn dat kun je nu wel?
Citaat van: Schmetzke op 15 januari, 2008, 10:01:24Citaat van: Herr Tod op 15 januari, 2008, 01:07:47kun je dan geen stoppies meer maken (lijkt me onlogisch?), niet meer slidenEn dat kun je nu wel? Q kan alles wat ie wil