Nieuw motorblok voor Yamaha

Gestart door Busaberke, 17 augustus, 2007, 08:39:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busaberke

Yamaha heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan een nieuw 800cc motorblok om de achterstand op Rossi's naaste rivaal Casey Stoner te kunnen verkleinen.



Rossi en Burgess na afloop van de race op Donington Park  

De ingenieurs van Yamaha hebben zich lovend uitgelaten over de betrouwbaarheids testen die de afgelopen tijd in Japan zijn afgewerkt met het nieuwe motorblok welke is voorzien van een pneumatisch kleppensysteem. Men is deze gegevens van de test nu aan het evalueren waarna men het vier cilinder in lijn blok verder gereed hoopt te maken voor Fiat Yamaha rijder Valentino Rossi zodat men deze vanaf begin september in kan zetten wanneer de MotoGP een cruciale fase van het kampioenschap in zal gaan.

Jeremy Burgess, chef monteur van Rossi binnen het Fiat Yamaha team, liet aan MCN weten dat de huidige motorfiets van Rossi helemaal nog niet zo slecht is maar dat ze alleen een klein beetje meer power nodig zijn van het motorblok.

"Dit gehele seizoen is onze motorfiets goed geweest. Wij zijn bijna niet van de voorste rij op de startgrid geweest, we hebben ons op pole weten te kwalificeren. De motorfiets is alleen een beetje meer power nodig, dat is het enige wat we nodig zijn. Het chassis en het karakter zijn goed alleen hebben we een klein beetje extra nodig wat betreft het motorvermogen."

De Yamaha motor waarmee Rossi op dit moment rijdt en waarmee hij tot nu in het seizoen 2007 drie races wist te winnen maakt gebruik van een conventioneel kleppen systeem en volgens Burgess zit het team hiermee aan de limiet van hun kunnen.

"Ik denk dat we met het huidige kleppen systeem aan de limiet zitten. Met het huidige systeem (veren) heb je een limiet hoe ver je de kleppen kunt openen. Met een pneumatisch kleppensysteem kun je hem iets verder openen, en een motorblok van een racemotor vergt een extra opening van de kleppen om het optimale te bereiken. Al het andere is een compromis, zodat wij ook moesten gaan bekijken wat het beste is."

"Iedereen weet dat de huidige MotoGP teams die verschillende kleppen systemen hebben een iets hogere topsnelheid hebben. Ducati wint zeker niet alleen vanwege het Desmodromic kleppensysteem, maar we hebben dit seizoen ook een duidelijke verbetering gezien bij de Kawasaki en Suzuki motoren die ook de beschikking hebben over pneumatische kleppen."

Burgess vertelde ook dat het ongelofelijke topsnelheid en krachtvoordeel van de Ducati en Rossi's titel rivaal Casey Stoner wel is bewezen.

"Zoals we hebben kunnen zien is het niet hebben van een snelle motor een veel groter nadeel dan in voorgaande jaren. De bochtensnelheid van deze motoren is zo hoog dat er bijna geen mogelijkheid meer is voor de rijders om in te halen in de bochten."

"Het is moeilijker, zelfs voor iemand met de vaardigheden zoals Valentino, omdat de topsnelheid van de andere jongens vaak veel hoger is. De power van de motor is een heel belangrijk onderdeel, in het bijzonder als je het over een hele raceafstand bekijkt."

Burgess sloot het interview met Matthew Birt af met de volgende woorden:

"We hebben een geweldige rijder en een geweldige motorfiets maar missen misschien net dat kleine beetje power van het motorblok."

Rossi heeft met de wedstrijd in Brno voor de boeg een achterstand van 44 punten in het kampioenschap op Stoner die de afgelopen Amerikaanse MotoGP in Laguna Seca op een dominante manier wist te winnen.


BRON: racesport.nl
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009