ZADI RTS, nooit meer spannend

Gestart door DeWitte, 01 december, 2007, 18:21:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Een band die op de juiste spanning staat, slijt correct af en laat de motor vlot sturen, heel vanzelfsprekend. Maar... Hoeveel motoren rijden er niet rond met een verkeerde spanning in de banden? Banden verliezen voortdurend hun druk omdat moleculen zo fijn zijn dat ze altijd wel hun weg naar de plaats met een lager druk vinden: naar buiten dus. Met te weinig druk in je banden loopt de slijtage veel te snel op en zal de motor door de verhoogde rolweerstand ook nog eens meer verbruiken. Aangezien rubber ook wel eens "zwart goud" genoemd wordt en een setje banden gemakkelijk 350 euro kost, kan je er maar beter wat zuinig op zijn. Benzine wordt ook niet goedkoper, dus diezelfde vlieger gaat op. Waarom je tijd in dat nakijken van je banden stoppen als je het elke keer je rijdt kan aflezen op een schermpje? Je kan bij elke rit een nagel opgeraapt hebben die licht drukverlies geeft, maar uiteindelijk tot een klapband kan leiden. Niet de gezelligste situatie op een motor...

De Zadi RTS geeft elk drukverlies perfect aan en slaat zelfs alarm wanneer hij extremen opmerkt.



Temperatuur

Wanneer is je band eigenlijk op temperatuur? Twee kilometer na het sluiten van je poort? Vijf kilometer? Wordt hij eigenlijk wel warm als het buiten fris is? Wat in de regen? Wat als je een ander type voorband als je achterband hebt? Motorrijders hebben maar enkele vierkante centimeters contactoppervlak met de baan. Hoe belangrijk denk je dus zelf dat banden zijn? Valpartijen gebeuren vaak omdat motorrijders niet weten hoe ver ze precies kunnen gaan met hun band. Als je weet of je band op temperatuur is, dan kan je je een veel beter beeld vormen van hoe ver je mag gaan vooraleer je het je band te moeilijk maakt.



Als je afstapt na een rit, kan je wel met de hand voelen hoe het met de temperatuur van je band gesteld is, maar al rijdend wordt dat toch een heel stuk moeilijker. Als je al rijdend van het droge door een bui moet, hoe sterk koelt de band dan af? Interessante vraag als je daarna weer op een droog stukje komt. Als je een ander type band vooraan liggen hebt als achteraan, dan kan het goed zijn dat je achterband veel vertrouwen geeft en mooi op temperatuur is, maar dat is daarom vooraan niet het geval. De temperatuursaanduiding is vooral in de koudere perioden een erg welgekomen hulp!

Hoe werkt de Zadi RTS?

Beide velgen krijgen een sensor rond het ventiel. Deze stuurt draadloos (zonder de motorelektronica te storen) signalen en data door naar het bijgeleverde LCD dashboard met achtergrondverlichting, waar de gegevens verwerkt worden. Dit dashboard wordt gevoed door een autonome batterij, dus geen gepruts met kabeltjes om af te takken. Het dashboard geeft dan de berekende gegevens door langs het voldoende grote scherm, waar je steeds in een oogopslag de druk en temperatuur kan aflezen. Je kan het waterdichte dashboard bedienen met twee drukknoppen, die eenvoudig te bereiken zijn, ook met handschoenen aan.



Het dashboard wordt geleverd met een bevestiging om rond het stuur te zetten. Zowel de gebruikelijke 22mm sturen als de Amerikaanse 1 inch (25.4mm) sturen kunnen deze klem gebruiken. Geen plaats meer op het stuur? Zoek een plekje op de kroonplaat. Met de bijgeleverde velcro (klittenband) bevestiging is ook die montage een fluitje van een cent. Natuurlijk is het dashboard niet star bevestigd, maar op een gewricht, zodat je het altijd perfect naar je toe kan positioneren.

Wanneer de bandenspanning onder een bepaalde grens duikt en dus gevaarlijk wordt, dan wordt alarm geslagen via een heldere rode led. Je zal maar een klapband in ontwikkeling hebben... Zoiets weet je toch liever op voorhand... Tussen het verzenden van data door de sensors en het verwerken, zit maximaal 1.7 seconden, dus je wordt heel snel verwittigd! De Zadi RTS is in de Benelux verkrijgbaar bij elke motorzaak aan een prijs van 199 euro inclusief btw.



Importeur Benelux: BikeDesign.
Fabrikant: www.zadirts.com
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

@Nippon

 IK zou toch niet graag zo'n doodstukje kunststof, wat vast zit met clipjes  :? op m'n ventiel willen hebben
en een bandenboer zal niet blij zijn met zo'n meuk op je velg ( gezien de afmeting ervan )


Desmo-devil

In de auto industrie bestaan die dingen al heel lang. Is een leuke optie en gemak dient de mens.
Ik hou het zelf gewoon op handmatige controle voor iedere rit. ( een bandenspanningsmetertje kost
nog geen 10 euro)

WhomBom

ik vind het in principe een goed idee... maar ik zou toch wachten tot het gewoon standaard op de fiets zit...
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

DeWitte

het made in Italy zou ik zwaar nerveus van worre :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

En dat zegt iemand die jaren lang Alfa heeft gereden  :mrgreen:

DeWitte

je hebt gelijk :rofl: ik zat maar te stangen :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away