Ben ik blind, of gewoon naïef?

Gestart door Dirk, 19 december, 2007, 15:10:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk

Of ontbreekt het mij aan het objectieve oog dat zo hoog aangeschreven staat tegenwoordig? Wil ik het niet zien, dat alles kapot gaat tussen de mensen, dat mensen hard en grof zijn geworden? Dat er kortom geen hoop en geen leven meer is?
 
Want dat is het, wat de media ons willen doen geloven. We worden om de oren geslagen met lijden, ziekte en dood en het wordt ons gepresenteerd in het pak van cynisme en nihilisme. Ze zijn in de mode, die twee broeders. Mijn lijfblad heeft hen geadopteerd. Mijn lievelingsschrijvers zijn er mee getrouwd.
 
Maar soms hé, soms denk ik...
Soms denk ik dat de anderen blind zijn.
Soms denk ik aan Wim Kayser's reeks 'Van de schoonheid en de troost'. Ook gezien? Daarin vertellen verstandige mensen, kunstenaars en wetenschappers, dat zij om hun eenzaamheid te verlichten schoonheid zoeken (en vinden).De schoonheid van een landschap, van een vrouwenlichaam, van een kunstwerk. Of de schoonheid van een moment.
 
Neem nu een tijdje terug
Wij zaten op een terras, na een lange motorrit. We hadden een stuk land doorkruist dat zwaar was van de vruchtbaarheid, het groen explodeerde met bombastische geweld uit de grond. Ik vul er graag mijn ogen, neus en oren mee, en als ik verzadigd ben, ga ik genieten van een potje gerstenat op een terras in de zon.
 
En daar zag ik het.
Aan een tafeltje wat verderop zat een jong gezin. Ze genoten van een maaltijd met ijs toe, een feestmaaltijd op een pinksterdag.
 
Iets deed me vermoeden dat dit niet iets was wat zij zich elk weekend konden permitteren. Vader had geen voortanden meer, hoewel hij niet ouder dan vijfenveertig kon zijn geweest. Moeder zag er nog jong uit, haar oudste dochter was nochtans al goed in de tienerjaren opgeschoten. Er was nog een broertje bij en een baby in een buggy. Ze waren allen uitgedost in het typische uniform van de minder begoeden: het joggingpak met de grote letters, de dure Nikes aan de voeten, het haar bros-maar-lang-in-de-nek. Je kent het wel.
 
Rondom ons, verspreid over het terras, een bus bejaarde Antwerpse toeristen, die in hun sappige taal luidkeels vrolijke commentaar leveren op alles en op elkaar.
 
IJs
De baby van het gezinnetje verderop krijgt – voor het eerst? – ijs. Het smaakt hem. Smek, smek, mors, mors. Moeder waagt het af en toe ook een hapje van het ijs te nemen. De kleine vind dat maar niks. Met korte schreeuwtjes als van een vogeltje en met gelijk opengesperd muiltje maakt hij moeder duidelijk: "Meer mama! Schiet op mama!" En mama lepelt hem, genietend van zijn gulzige smoetje, meer ijs op.
 
De bejaarde dame in mijn gezichtsveld krijgt deze scène in het oog en begint zacht te grinniken.
Ik volg haar vertederde blik en ik zie wat zij ziet.
Zij kijkt naar mij en zij ziet dat ik ook vertederd ben. Wij lachen naar elkaar. Zij lacht naar de mama. Die lacht terug.
En ik kijk om me heen. Iedereen om me heen zit met dezelfde verzaligde glimlach het tafereel gade te slaan.
En alle mensen op het terras zijn verenigd in dit éne beeld.
 
En dan denk ik: was ik maar fotograaf of schilder. Dan kon ik dit vastleggen. Maar ik heb slechts woorden om mijn ontroering vast te leggen en te delen. Om het jou ook te laten zien, wat ik zag.
 
Een stukje geluk

dit is me destijds mooi bij gebleven

Groetjes
Dirk

DeWitte

 :worship-cool: jij hoeft geen schilder of fotograag te zijn!! dit is mooier dan menig schilderij, knap stukkie tekst  :yes6rs: :worship-cool:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

You may own the bike, but the bike possesses you.

Toledo

Dirk leest voor uit eigen werk, mooi geschreven  :worship-cool:
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

Suzuki-Babe

Heel mooi geschreven, kan me erg gelijk een voorstelling bij maken
or anyone who says that women can't drive: Eat my dust!

Schmetzke

Citaat van: Dirk op 19 december, 2007, 15:10:20
Verhaal

:rofl:

Motorrijders... het blijven aparte mensen, stuk voor stuk... De een nog vreemder dan de ander :worship-cool:

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

@Nippon

 :shock:


ik ben al blij als ik op 't eind van de maand niet rood staat

dat is voor mij "Een stukje geluk"  :mrgreen:


Schmetzke

Citaat van: BoxerQ op 19 december, 2007, 17:37:47
:shock:


ik ben al blij als ik op 't eind van de maand niet rood staat

dat is voor mij "Een stukje geluk"  :mrgreen:



:schater: :schater: :schater:

Mounty

Citaat van: BoxerQ op 19 december, 2007, 17:37:47
:shock:


ik ben al blij als ik op 't eind van de maand niet rood staat

dat is voor mij "Een stukje geluk"  :mrgreen:



aach waat...rood is toch een kerst kleur.. :mrgreen: en wat je opgemaakt hebt kan niemand je meer afnemen.. :yes6rs:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Hakinnen

Je bedoelt dus eigenlijk dat je in een schijnbaar rottige verharde wereld toch nog een stukje geluk kan vinden slechts door het "te zien" , er oog voor te hebben en dan te beseffen dat het zo nu en dan nog wel meevalt met die wereld..

toch?

leuk verteld/ geschreven

ik moet eerlijk vertellen dat het me even op een "EO achtig zijspoor zette" qua tekst..zo in de zin van "koester het kleine, waardeer het ten zeerste en haal er je levensvreugde uit".
Beetje..uh ...weet ik niet..dacht ff aan dat gedoe wat ik hier in een schaars moment van ultieme verveling wel eens in zo'n locaal "kerkeblaadje" heb gelezen..je weet wel..zo'n "in een poging tot boekje samengeniet pakje A4's" waarin meneer Pastoor zijn parochianen wenst toe te spreken in allerlei onaflatende pogingen tot zelfverheerlijking van kerk en christus..

Alez...ik zie het niet zo specifiek..dat ik bewust op zoek ga naar "stukjes geluk"..ben daar niet zo met bezig eigenlijk..kan doodgelukkig worden als iets lukt..gewoon iets dat ff moet lukken, weet je wel..of als ik met zoonlief "zo'n momentje" heb..zo'n onderonsje..ff wat kloterijen uithalen ofzo..of voor mijn part als die stinkzakken van kamelen van waakhonden hier als makke lammetjes staan te kwispelen als de baas thuis komt..allemaal fijn..maar om dat nu als echte "geluksmomenten te zien"..nuh..
hoort er gewoon allemaal bij...soms voel je je gelukkig..soms ff wat minder gelukkig..allemaal normaal..door de bocht voel ik me eigenlijk altijd wel happy...

Aan de andere kant...hoeft niet altijd uit die kleine momentjes te komen he
als er hier morgen iemand met een Lambo V12 voor de deur staat zo van:"uh..hakki dae is noe van diech" wil ik daar ook best een groot geluksmoment beleven he..geen moeite mee..alez..ben de beroerste niet he

lekker doorpennen dirk...zeker doen

maaruh...
als het een keer in me op komt schrijf ik wel de andere kant  :twisted: ..
na..beetje liggen zeveren over "gelukkig zijn " op een terras al kijkend naar ne f*cking bus bejaarden en waarschijnlijk "te lui om te werken frite-volk" dat hun kinderen een beetje van ons belastinggeld wat ijs ligt te voeren! " miljaar..my silly ass mate! ...waarderen van dat soort momentjes..en "dingen willen zien"..
wel mijn beste..ik hoef daar mijne zetel niet voor uit..kan hakki mooi voor thuisblijven..hoppa..TV aan..ff zappen richting een of andere ellendezender..zie ik zo de hordes afrikaantjes weer over de beeldbuis huppelen..die gaan dan ook van het landschap genieten..ff water halen..3 uur heen- 5 uur terug..met de voet, goed voor het mileu ook..
Dat zijn pas geluksmomentjes..hakki in stein in de zetel..niet ergens in klimbabwe.
Miljaar!




DeWitte

 Miljaar :worship-cool: Haki is het zeveren nog niet verleerd :cool:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: Hakinnen op 19 december, 2007, 22:52:36

maaruh...
als het een keer in me op komt schrijf ik wel de andere kant  :twisted: ..
na..beetje liggen zeveren over "gelukkig zijn " op een terras al kijkend naar ne f*cking bus bejaarden en waarschijnlijk "te lui om te werken frite-volk" dat hun kinderen een beetje van ons belastinggeld wat ijs ligt te voeren! " miljaar..my silly ass mate! ...waarderen van dat soort momentjes..en "dingen willen zien"..
wel mijn beste..ik hoef daar mijne zetel niet voor uit..kan hakki mooi voor thuisblijven..hoppa..TV aan..ff zappen richting een of andere ellendezender..zie ik zo de hordes afrikaantjes weer over de beeldbuis huppelen..die gaan dan ook van het landschap genieten..ff water halen..3 uur heen- 5 uur terug..met de voet, goed voor het mileu ook..
Dat zijn pas geluksmomentjes..hakki in stein in de zetel..niet ergens in klimbabwe.
Miljaar!


Kan ik me ergens ischrijven voor de Hakkifanclub?  :worship-cool: :worship-cool: :worship-cool: :worship-cool:

Hakinnen

Citaat van: Schmetzke op 20 december, 2007, 11:00:25
Citaat van: Hakinnen op 19 december, 2007, 22:52:36

maaruh...
als het een keer in me op komt schrijf ik wel de andere kant  :twisted: ..
na..beetje liggen zeveren over "gelukkig zijn " op een terras al kijkend naar ne f*cking bus bejaarden en waarschijnlijk "te lui om te werken frite-volk" dat hun kinderen een beetje van ons belastinggeld wat ijs ligt te voeren! " miljaar..my silly ass mate! ...waarderen van dat soort momentjes..en "dingen willen zien"..
wel mijn beste..ik hoef daar mijne zetel niet voor uit..kan hakki mooi voor thuisblijven..hoppa..TV aan..ff zappen richting een of andere ellendezender..zie ik zo de hordes afrikaantjes weer over de beeldbuis huppelen..die gaan dan ook van het landschap genieten..ff water halen..3 uur heen- 5 uur terug..met de voet, goed voor het mileu ook..
Dat zijn pas geluksmomentjes..hakki in stein in de zetel..niet ergens in klimbabwe.
Miljaar!


Kan ik me ergens ischrijven voor de Hakkifanclub?  :worship-cool: :worship-cool: :worship-cool: :worship-cool:

yep..op het secretariaat..
echter..er is slechts plaats voor vrouwelijke groupies gezegend met een goddelijk lichaam en niet te veel zever