Hoofdmenu

YZR M1

Gestart door DeWitte, 29 december, 2007, 12:30:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Yamaha had flink wat tegenwind het afgelopen jaar, en heeft nog een flinke heuvel te klimmen voor het seizoen 2008. Aan het eind van het afgelopen seizoen was de motor langzamer en kwetsbaarder dan de rest. Een ding is zeker, ze moeten voor het komend jaar een fors aantal pk's terug zien te vinden, wil de M1 weer in de oude glorie herstellen. Ondanks dat is de Yamaha M1 een prachtige machine, goed handelbaar, wendbaar, en sterk in de bochten. Sterke punten: bochtenwerk, wendbaarheid. Zwakke punten: vermogen. Daar moet voor 2008 zoals gezegd echt aan gewerkt worden, evenals aan de betrouwbaarheid van de techniek. Wat is dan de oorzaak van het verlies van vermogen? Waarschijnlijk zijn ze nog aan het zoeken voor de beste opties voor de 800cc. De vonk interval ('long bang"), en de tegengesteld draaiende krukas zijn nog te veel op de 990 afgestemd. Over de "long bang" ofwel ' big bang" is al veel geschreven, het geeft een vriendelijker vermogens afgifte, waar door de tractie aan de achterband verbeterd, omdat de verbrandings intervallen per paar beter verdeeld zijn. Er is geen twijfel mogelijk, een "big bang" motor helpt de coureur. Nadeel is wel dat het ten koste gaat van absoluut vermogen en het brandstofverbruik is hoger, een serieus probleem dus als je niet over een overschot aan vermogen beschikt. De tegengesteld draaiende krukas maakt ook deel uit van het probleem, het reduceert het gyroscopisch effect, maar gaat ook ten koste van de rechtuitsabiliteit. De zoektocht naar vermogen door Yamaha heeft nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Ook niet toen vanaf september de pneumatisne klepbediening in beeld kwam. "bij vermogenswinst kampen we weer met temperatuur problemen" aldus Rossi. Hij vertelde eveneens dat Yamaha overweegt een V4 te gaan bouwen, net als Ducati, Honda en Suzuki. Omdat die configuratie een beter passend vermogen genereert, hoewel Kawasaki de vier in lijn "big bang' wel beter onder de knie heeft. Jeremy Burgess geeft toe dat de M1 minmaal 10 pk meer nodig heeft om weer de aansluiting te vinden. " Maar dat is niet genoeg, we willen beter zijn". Masao Furusawa is ook weer actief in de Yamaha race stal, Furusawa was de man van de race afdeling van Yamaha,toen Rossi bij Yamaha kwam, maar was de afgelopen jaren met andere projecten bezig.



Bron: motociclismo 
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away