Geen dimlicht overdag

Gestart door suzuki-girl, 09 januari, 2008, 17:37:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B-Witch







Brussel ziet af van een plan om het dimlicht overdag te verplichten voor automobilisten in de EU. Door het dimlicht zouden motorrijders niet genoeg meer opvallen.

"De Europese Commissie heeft rekening gehouden met de zorgen van motorrijders. Zichtbaarheid is cruciaal voor de veiligheid van motorrijders", zei topambtenaar Zoltan Kazatsay van EU-commissaris Jacques Barrot (Verkeer). Brussel wilde met het idee uit 2005 een einde maken aan verschillen tussen EU-landen. In Italië geldt al een dergelijke plicht, in Nederland niet. In plaats van een verplicht dimlicht voor automobilisten, is de Europese Commissie wel positief over een speciaal daglampje op auto's. Zo'n lampje is nog niet in gebruik. Het zou minder fel zijn dan dimlicht. Idee is dat autofabrikanten het lampje ooit verplicht moeten installeren op alle nieuwe auto's in Europa.

De MAG is blij dat de dimlichtplicht van tafel is. "Motorrijders in Nederland hebben al vrijwillig hun licht aan. Als alle auto's dat ook zouden doen, zien de automobilisten ons niet meer aankomen", zegt voorzitter Nico Perk. Een speciaal daglicht op auto's vindt hij "nog het meest acceptabel, als we toch allemaal verlicht door het leven moeten, letterlijk althans." De motorrijders hebben hun twijfels bij Zweedse onderzoeken die stellen dat verlichte auto's veiliger zijn. "Vermoedelijk vallen dan minder doden onder automobilisten, maar juist iets meer onder andere weggebruikers. En dat terwijl automobilisten toch al van alle kanten zijn beschermd, als ze rijdend bellen, een cd-tje luisteren en de TomTom bekijken."

De motorrijders willen zich in de toekomst wel onderscheiden van het beoogde daglicht van auto's. "De motorwereld filosofeert al over een kleurtje of een iets fellere koplamp." (Bron: ANP).

bron: fastbikemagazine/ Mag



You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

ik heb altijd me lichten aan, oppe brommert en in ut koekblik :yes6rs: ben ervan overtuigd dat je dan eerder/sneller door wie dan ook gezien wordt.
Alleen niet op de fiets als ik naar de kroeg ga :mrgreen: dan moet ik te hard trappen :oops:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Motzippaldy

Citaat van: Dwars® op 09 januari, 2008, 17:45:17
ik heb altijd me lichten aan, oppe brommert en in ut koekblik :yes6rs: ben ervan overtuigd dat je dan eerder/sneller door wie dan ook gezien wordt.




:stupid:
Proud on the South  

B-Witch

 :lol: bij mij staan de lichten ook standaard aan, ook in de auto... te lui om dat knopje ff op off te zetten  ;)
You may own the bike, but the bike possesses you.

karz

Ik kan de lichten van het koekblik uberhaupt niet uitzetten.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

@Nippon

Citaat van: karz op 10 januari, 2008, 08:16:54
Ik kan de lichten van het koekblik uberhaupt niet uitzetten.

ik kan 'm nog niet eens aanzetten ! kep geen koekblik :mrgreen:

DeWitte

zeg hoe doet jouw vrouw dan boodschappen? Laat je die slepen met veels te zware tassen?? of hoe krijg jij die frikandellen en zo allemaal in je vriezerT. :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

@Nippon

Citaat van: Dwars® op 10 januari, 2008, 18:14:32
zeg hoe doet jouw vrouw dan boodschappen? Laat je die slepen met veels te zware tassen?? of hoe krijg jij die frikandellen en zo allemaal in je vriezerT. :mrgreen:

Die hebben we niet  :oops: m'n vrouw zegt dan van " ik ken jouw " 's avonds je nog volvreten  :roll:

goed schat  ;) dan sleep iedere dag maar  :mrgreen:

we hebben Jumbo,Albert Hein,Aldi om de hoek  :yes6rs:

Lidl ligt naast de zaak waar ik werk  :yes6rs:


B-Witch

en dan haaks op het vorige bericht vanuit Brussel:
In Nederland gaat het licht overdag wel verplicht worden :?

CiteerEurlings loopt vooruit op Europese regelgeving
Minister Camiel Eurlings (verkeer) wil automobilisten verplichten om overdag met verlichting aan te rijden. Hiermee moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met enkele tientallen per jaar verminderen. De minister stuurt hierover vandaag een brief aan de Tweede kamer, meldt het ANP. De maatregel moet later dit jaar ingaan.
Eurlings loopt hiermee vooruit op Europese regelgeving. De Europese Commissie wil dat alle nieuwe auto's vanaf 2011 dagrijverlichting voeren. De speciale verlichting aan de voorkant is minder fel dan gewone koplampen, maar moeten de auto wel zichtbaarder maken.
Schaduwzijde van een lichtplicht is dat de uitstoot van CO2 zal toenemen. Eurlings verwacht echter dat dat effect op termijn verdwijnt doordat nieuwe auto's zuinige, minder felle lampen zullen krijgen.

Het verplichtstellen van licht overdag is overigens omstreden. Zo heeft Oostenrijk sinds dit jaar de verplichting opgeheven vanwege het gestegen aantal ongelukken in 2007. De auto's waren weliswaar zichtbaarder, maar fietsers en motorrijders juist minder. In reactie hierop zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) het positieve effect van het voeren van verlichting overdag niet in twijfel te trekken. Volgens de Swov zou invoering van licht overdag in Nederland een besparing van ongeveer 35 verkeersdoden opleveren.

De MAG heeft zich lang verzet tegen verplichte verlichting overdag omdat dit motorrijders minder zichtbaar zou maken.


bron: motormagazine
You may own the bike, but the bike possesses you.

Diddl

Citaat van: karz op 10 januari, 2008, 08:16:54
Ik kan de lichten van het koekblik uberhaupt niet uitzetten.

dat krijg je met een zweed tenminste dat denk ik alleen volvo heeft dat
Ducati 999 2003
audi A3 1996

I was in hell ring the bell and run away

Diddl

Citaat van: Suzuki-Girl© op 23 januari, 2008, 18:24:33
en dan haaks op het vorige bericht vanuit Brussel:
In Nederland gaat het licht overdag wel verplicht worden :?

CiteerEurlings loopt vooruit op Europese regelgeving
Minister Camiel Eurlings (verkeer) wil automobilisten verplichten om overdag met verlichting aan te rijden. Hiermee moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met enkele tientallen per jaar verminderen. De minister stuurt hierover vandaag een brief aan de Tweede kamer, meldt het ANP. De maatregel moet later dit jaar ingaan.
Eurlings loopt hiermee vooruit op Europese regelgeving. De Europese Commissie wil dat alle nieuwe auto's vanaf 2011 dagrijverlichting voeren. De speciale verlichting aan de voorkant is minder fel dan gewone koplampen, maar moeten de auto wel zichtbaarder maken.
Schaduwzijde van een lichtplicht is dat de uitstoot van CO2 zal toenemen. Eurlings verwacht echter dat dat effect op termijn verdwijnt doordat nieuwe auto's zuinige, minder felle lampen zullen krijgen.

Het verplichtstellen van licht overdag is overigens omstreden. Zo heeft Oostenrijk sinds dit jaar de verplichting opgeheven vanwege het gestegen aantal ongelukken in 2007. De auto's waren weliswaar zichtbaarder, maar fietsers en motorrijders juist minder. In reactie hierop zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) het positieve effect van het voeren van verlichting overdag niet in twijfel te trekken. Volgens de Swov zou invoering van licht overdag in Nederland een besparing van ongeveer 35 verkeersdoden opleveren.

De MAG heeft zich lang verzet tegen verplichte verlichting overdag omdat dit motorrijders minder zichtbaar zou maken.


bron: motormagazine

die motor valt ook helemaal weg als ze het willen verplichten moet een motor nog een ander kleur erbij zetten waardoor mensen ook kunnen zien dat het een motorfiets is anders heeft het nog geen nut om overdag verlichting te voeren verplicht word
Ducati 999 2003
audi A3 1996

I was in hell ring the bell and run away

Herr Tod

Zal wel mee vallen... ander moet ik gaan upgraden van 35 naar 50 watt xenon :roll:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


DeWitte

Citaat van: diddl TL-R op 23 januari, 2008, 18:56:39
Citaat van: Suzuki-Girl© op 23 januari, 2008, 18:24:33
en dan haaks op het vorige bericht vanuit Brussel:
In Nederland gaat het licht overdag wel verplicht worden :?

CiteerEurlings loopt vooruit op Europese regelgeving
Minister Camiel Eurlings (verkeer) wil automobilisten verplichten om overdag met verlichting aan te rijden. Hiermee moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met enkele tientallen per jaar verminderen. De minister stuurt hierover vandaag een brief aan de Tweede kamer, meldt het ANP. De maatregel moet later dit jaar ingaan.
Eurlings loopt hiermee vooruit op Europese regelgeving. De Europese Commissie wil dat alle nieuwe auto's vanaf 2011 dagrijverlichting voeren. De speciale verlichting aan de voorkant is minder fel dan gewone koplampen, maar moeten de auto wel zichtbaarder maken.
Schaduwzijde van een lichtplicht is dat de uitstoot van CO2 zal toenemen. Eurlings verwacht echter dat dat effect op termijn verdwijnt doordat nieuwe auto's zuinige, minder felle lampen zullen krijgen.

Het verplichtstellen van licht overdag is overigens omstreden. Zo heeft Oostenrijk sinds dit jaar de verplichting opgeheven vanwege het gestegen aantal ongelukken in 2007. De auto's waren weliswaar zichtbaarder, maar fietsers en motorrijders juist minder. In reactie hierop zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) het positieve effect van het voeren van verlichting overdag niet in twijfel te trekken. Volgens de Swov zou invoering van licht overdag in Nederland een besparing van ongeveer 35 verkeersdoden opleveren.

De MAG heeft zich lang verzet tegen verplichte verlichting overdag omdat dit motorrijders minder zichtbaar zou maken.


bron: motormagazine

die motor valt ook helemaal weg als ze het willen verplichten moet een motor nog een ander kleur erbij zetten waardoor mensen ook kunnen zien dat het een motorfiets is anders heeft het nog geen nut om overdag verlichting te voeren verplicht word

ben ik niet met jou en ook niet met de MAG eens, de foto in dit artikel geeft een foutieve indruk omdat de koplampen vd auto ongeveer even "hoog" staat als van de motor. Zo lijkt het alsof je de motor over het hoofd zou kunnen zien, er had eigenlijk een 3e foto naast gemoeten waarbij de auto helemaal zichtbaar zou zijn zonder verlichting aan. Daarbij is hier bij de 2e foto de omgeving donkerder gemaakt zodat de donkere auto nog minder opvalt. Typisch de MAG, hoop gezeur waarbij ze niet gehinderd worden door enige kennis.

Ik ben ervan overtuigd dat verplicht verlichting voeren voor alle voertuigen levens kan sparen. De cijfers in scandinavië bewijzen het namelijk.  :yes6rs:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

B-Witch

Ik heb er eens op gelet, een heel groot deel van de automobilisten rijdt bij bewolkt en grijs weer met de verlichting al aan. :yes6rs:
Ik durf best te stellen dat 80-90 procent van de automobilisten met minder lichte dagen de verlichting zowiezo al aan heeft.
Let er maar eens op als je op de weg bent en het is een druilerige hollandse dag ;)
Maar overbodig zou ik het wel niet vinden om een andere kleur licht te kiezen voor motoren, dat je toch onderscheid heb. en op die manier opvalt in het verkeer. ;)
You may own the bike, but the bike possesses you.

@Nippon

Citaat van: Dwars® op 23 januari, 2008, 19:14:22
Citaat van: diddl TL-R op 23 januari, 2008, 18:56:39
Citaat van: Suzuki-Girl© op 23 januari, 2008, 18:24:33
en dan haaks op het vorige bericht vanuit Brussel:
In Nederland gaat het licht overdag wel verplicht worden :?

CiteerEurlings loopt vooruit op Europese regelgeving
Minister Camiel Eurlings (verkeer) wil automobilisten verplichten om overdag met verlichting aan te rijden. Hiermee moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met enkele tientallen per jaar verminderen. De minister stuurt hierover vandaag een brief aan de Tweede kamer, meldt het ANP. De maatregel moet later dit jaar ingaan.
Eurlings loopt hiermee vooruit op Europese regelgeving. De Europese Commissie wil dat alle nieuwe auto's vanaf 2011 dagrijverlichting voeren. De speciale verlichting aan de voorkant is minder fel dan gewone koplampen, maar moeten de auto wel zichtbaarder maken.
Schaduwzijde van een lichtplicht is dat de uitstoot van CO2 zal toenemen. Eurlings verwacht echter dat dat effect op termijn verdwijnt doordat nieuwe auto's zuinige, minder felle lampen zullen krijgen.

Het verplichtstellen van licht overdag is overigens omstreden. Zo heeft Oostenrijk sinds dit jaar de verplichting opgeheven vanwege het gestegen aantal ongelukken in 2007. De auto's waren weliswaar zichtbaarder, maar fietsers en motorrijders juist minder. In reactie hierop zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) het positieve effect van het voeren van verlichting overdag niet in twijfel te trekken. Volgens de Swov zou invoering van licht overdag in Nederland een besparing van ongeveer 35 verkeersdoden opleveren.

De MAG heeft zich lang verzet tegen verplichte verlichting overdag omdat dit motorrijders minder zichtbaar zou maken.


bron: motormagazine

die motor valt ook helemaal weg als ze het willen verplichten moet een motor nog een ander kleur erbij zetten waardoor mensen ook kunnen zien dat het een motorfiets is anders heeft het nog geen nut om overdag verlichting te voeren verplicht word

ben ik niet met jou en ook niet met de MAG eens, de foto in dit artikel geeft een foutieve indruk omdat de koplampen vd auto ongeveer even "hoog" staat als van de motor. Zo lijkt het alsof je de motor over het hoofd zou kunnen zien, er had eigenlijk een 3e foto naast gemoeten waarbij de auto helemaal zichtbaar zou zijn zonder verlichting aan. Daarbij is hier bij de 2e foto de omgeving donkerder gemaakt zodat de donkere auto nog minder opvalt. Typisch de MAG, hoop gezeur waarbij ze niet gehinderd worden door enige kennis.

Ik ben ervan overtuigd dat verplicht verlichting voeren voor alle voertuigen levens kan sparen. De cijfers in scandinavië bewijzen het namelijk.  :yes6rs:

De verkeers situatie in 'scandinavië is heel anders dan hier in nederland  ;)

echt iets voor MAG " ze horen de klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt "  :?