Capirossi vraagt om verbod op electronica moto-gp

Gestart door DeWitte, 18 maart, 2008, 14:14:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

MotoGp wordt binnen vijf jaar saai op deze manier volgens Capirossi.

Voormalig wereldkampioen Loris Capirossi heeft zijn mening geventileerd over de electronische hulpmiddelen op de motoGP motoren: "Als dit zo doorgaat met de recente ontwikkelingen, dan is op korte termijn de fun om naar de MotoGP te kijken helemaal verdwenen". Capirossi kwam tot deze uitspraak tijdens een open debat over de toekomst van de Bleu-riband klasse. Dorna baas Carmelo Ezpeleta vroeg de mening van alle betrokken partijen over de volgende stap in de MotoGP ontwikkeling. Capirossi: "De toevoegingen en technologie m.b.t rijders assistentie aan de motorfietsen maken de motoren veiliger. Maar de andere kant is wel dat het show element van de MotoGP er onder lijdt. We driften niet meer zoals voorheen, de sport is niet meer zo spectaculair als voorheen. Tot voor kort werden de goede van de beste onderscheiden, en kon je winnen op je vaardigheden. Als we de hulpmiddelen niet beperken is het rijden niet leuk meer, als dat zo doorgaat is het over 5 jaar afgelopen met de lol om er nog naar te kijken". Terugkijkend op de motoGP van Qatar en de manier waarop Stoner zijn concurrentie te kijk zette, zegt wat over de toekomst van de MotoGP.

Bron: visordown
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

Beetje kort door de bocht imo. Volgens mij moet je ondanks alle electronica nog steeds zelf sturen en remmen
en de juiste keuzes maken op het juiste moment. Dat is wat een goede rijder onderscheid.

Kijk naar de Formule 1 afgelopen weekend. Zonder traction control, was het zoveel spannender ?
Nee, maar wel veel vermoeiender en gevaarlijker voor de rijders gezien het aantal crashes en uitvallers.

De Moto GP en  de formule 1 hebben ook als functie de motoren en auto's van de toekomst veiliger te maken door
het uitvinden en ontwikkelen van nieuwe technieken.
Veel zaken die op de hedendaagse moderne auto's en motoren zitten zijn ooit voor het circuit ontwikkeld.
Je kan de vooruitgang in de techniek niet stilzetten. 
Het is natuurlijk wel zo dat iedereen over dezelfde middelen en technieken moet kunnen beschikken om er
een eerlijke race van te maken. Maar ook dat blijft een moeilijk punt. Het ene merk zal altijd meer geld en/of kennis hebben
dan het andere en er zullen altijd merken voorop lopen met de ontwikkeling. Van de andere kant is het ook zo dat zij het zijn die hun nek uitsteken en de (financiele) risico's nemen om nieuwe dingen te ontwikkelen waar op termijn iedereen van mee profiteerd.
Ik vind dat de racerij altijd met zijn tijd mee moet gaan en voorop moet lopen wat betreft nieuwe ontwikkelingen.
Uiteindelijk zullen de coureurs het toch zelf moeten blijven doen ondanks alle hulpmiddelen.
Misschien wil onze vriend Capirossi zeggen dat hij zelf het allemaal niet meer kan bijbenen  :mrgreen:

Maar ja dat is mijn mening en wie ben ik tov Capirossi  :-X

Motzippaldy

Ik vind dat Capirex gelijk heeft  :yes6rs:

Maar ik ben geen Ducatist   :mrgreen:
Proud on the South  

Steefke™

#3
Citaat van: Motzippaldy op 18 maart, 2008, 17:15:58
Ik vind dat Capirex gelijk heeft  :yes6rs:


:stupid:

Een echte rijder onderscheid zich door zijn stuurmanskunst en niet door de elektronika.
Smells like rubber

Herr Tod

Citaat van: Desmo-devil op 18 maart, 2008, 14:36:28
Kijk naar de Formule 1 afgelopen weekend. Zonder traction control, was het zoveel spannender ?
Nee, maar wel veel vermoeiender en gevaarlijker voor de rijders gezien het aantal crashes en uitvallers.

Het was absoluut spannender! Schitterend om te zien hoe die moesten worstelen met die auto, zeker als je achter vanuit de cockpit kon kijken hoe ze omgaan met het stuur. Bijvoorbeeld in een bocht naar links... op het moment dat die te veel gas geeft... en je ziet die kerel als een bezetene dat stuur omdraaien naar rechts en dan weer snel naar links, zo moet dat!

Straks krijgen ze in de MotoGP nog lijntjes op de baan zodat ze niet eens meer hoeven te denken over de ideale lijn of over een goede lijn om in te halen :roll: Straks hebben ze ABS en wordt het ideale rempunt aangegeven op de baan. MotoGP wordt MotoSR.... dat staat dan weer voor Synchroon Rijden. Laat die onzin maar er uit en laat dat achterwiel maar voorbij komen :worship-cool:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:



Hakinnen

alez..ik gooi eens wat ....


voorstander van electronic rider aids. absoluut.
Niet zo zeer omdat het wordt omschreven als een "aid".wel omdat het een normaal logisch gevolg is van de huidge stand van zaken in motortechniek..


Zeker in een prototype GP klasse moet er imo ruimte zijn voor dergelijke zaken..het komt de ontwikkeling en evolutie van motoren ten goede.

Ik geloof niet dat races saaier worden door het gebruik ervan..

Bovendien ..we leven in 2008...electronica hoort erbij. de technische vooruitgang gaat door en is niet te stuiten.

Er zijn zoveel "rider aids" die het leven van een rijder makkelijk maken (alez..ongeveer de hele fireblade is qua rijwielgedeelte één gigantische "rider aid" )

elektronica verbeterd en bied meer mogelijkheden dan een aantal jaren terug.
net als banden , vering , rijwielgedeeltes in de loop der jaren geëvolueerd zijn , meer mogelijkheden bieden en daardoor de rijder ten goede komen...allen in feite net zo zeer "rider aids" .

De elektronica hoort bij "anno nu" ...en als dat een rijder helpt en tevens een motor beter maakt dan is dat goed..

Rijders veranderen niet..het is nog steeds hetzelfde menneke als er circa 20/30 jaar geleden op een motor zat..de mens is niet geëvolueerd in die tijd
Motoren en zeker racemotoren des te meer..

Elektronische hulpmiddelen zijn een logisch gevolg van de huidige tijd en van de evolutie van motorfiets techniek.
Het pogen te weren zou niet goed zijn..dan zouden we in het verleden ook alle "rijder helpende technologie" geweerd moeten hebben...afschaffen van de alu frames, terug naar cartridgeloze vorken, terug naar carburateurs en anno 1985 banden..tenslotte zijn dat ook allen zaken geweest die voortkwamen uit technische vooruitgang en allen hielpen ze mee motoren beter te maken en rijders een makkelijker leven aan boord te gunnen.

dan zou je ook injectiesystemen , ecu's en powercommanders moeten verbieden..allen zijn ze immers bedoeld om motoren beter en vooral "makkelijker" te maken..in het voordeel van de rijder.

elektronica hoort erbij in 2008 het pogen te weren is korte-termijn visie

dat het "grote publiek" er niet van gediend is omdat idd de fietsen ten tijde van de 500cc twee-takten wat spectaculairder waren is een heel andere discussie. Net zo zeer als het een andere discussie is of sommige teams er wel of geen budget voor hebben en of de fabrikanten gelijke mogelijkheden hebben..

Herr Tod

Injectie en co. zorgt voor meer vermogen, dat is altijd goed. Maar iets als traction control en abs is anders, als je het heel zwart-wit ziet dan hoeft een rijder met TC en ABS alleen maar op 1 bepaald punt voor en in de bocht, met de ogen dicht vol in de rem te knijpen of vol gas te geven. Juist hetgene wat de snelle van de langzame onderscheid, namelijk de Heilige Gasbeheersing, wordt verketterd... is niet goed :thatsgay:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


DeWitte

Citaat van: Herr Tod op 18 maart, 2008, 20:49:30
Injectie en co. zorgt voor meer vermogen, dat is altijd goed. Maar iets als traction control en abs is anders, als je het heel zwart-wit ziet dan hoeft een rijder met TC en ABS alleen maar op 1 bepaald punt voor en in de bocht, met de ogen dicht vol in de rem te knijpen of vol gas te geven. Juist hetgene wat de snelle van de langzame onderscheid, namelijk de Heilige Gasbeheersing, wordt verketterd... is niet goed :thatsgay:

eens  :stupid: maar of je het allemaal tegenhoud :dunno:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Motzippaldy

Volgende stap elektronisch bestuurde uitklapbare zijwieletjes  :mrgreen:
Proud on the South  

Desmo-devil

#10
Citaat van: Motzippaldy op 18 maart, 2008, 17:15:58
Ik vind dat Capirex gelijk heeft  :yes6rs:

Maar ik ben geen Ducatist   :mrgreen:

Begint het vervelend te vinden, iedere keer jouw commentaar op de "ducatist" daar heb ik het toch  helemaal niet over.
Is al de tweede keer deze week. Als je niets zinnigs te zeggen hebt hou dan liever je hoofd.

Trouwens als iemand een "Ducatist" is dan is het wel Capirossi  :fuckyou:

Desmo-devil

Citaat van: Herr Tod op 18 maart, 2008, 18:40:51
Citaat van: Desmo-devil op 18 maart, 2008, 14:36:28
Kijk naar de Formule 1 afgelopen weekend. Zonder traction control, was het zoveel spannender ?
Nee, maar wel veel vermoeiender en gevaarlijker voor de rijders gezien het aantal crashes en uitvallers.

Het was absoluut spannender! Schitterend om te zien hoe die moesten worstelen met die auto, zeker als je achter vanuit de cockpit kon kijken hoe ze omgaan met het stuur. Bijvoorbeeld in een bocht naar links... op het moment dat die te veel gas geeft... en je ziet die kerel als een bezetene dat stuur omdraaien naar rechts en dan weer snel naar links, zo moet dat!

Straks krijgen ze in de MotoGP nog lijntjes op de baan zodat ze niet eens meer hoeven te denken over de ideale lijn of over een goede lijn om in te halen :roll: Straks hebben ze ABS en wordt het ideale rempunt aangegeven op de baan. MotoGP wordt MotoSR.... dat staat dan weer voor Synchroon Rijden. Laat die onzin maar er uit en laat dat achterwiel maar voorbij komen :worship-cool:

Was misschien wat voor jou die electronica, blijf je er misschien een keer op zitten  :mrgreen:

Herr Tod

Hoezo? De mannen van de MotoGP vallen toch ook regelmatig? Is een teken dat je weet waar de grens is en het lef hebt om er overheen te gaan ;) Ik schaam me nergens voor :mrgreen:

Maare... niet om het een of het ander maar zijn stalen neuzen misschien een optie? Dan trapt men niet zo snel op je tenen... het is maar flauwekul he ;)
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Desmo-devil

#13
Citaat van: Herr Tod op 19 maart, 2008, 11:51:51
Hoezo? De mannen van de MotoGP vallen toch ook regelmatig? Is een teken dat je weet waar de grens is en het lef hebt om er overheen te gaan ;) Ik schaam me nergens voor :mrgreen:

Maare... niet om het een of het ander maar zijn stalen neuzen misschien een optie? Dan trapt men niet zo snel op je tenen... het is maar flauwekul he ;)

Misschien is een bril wat voor jou , kan je een grapje beter zien , want zo was het echt bedoeld , excuses als ik je gekwetst heb  :-X
. Maar even weer On topic.
Het is toch wel vreemd dat Capirossi nu met dit verhaal komt. Toen hij op de Duc reed heb ik hem hier nooit over
horen klagen. Hoezo hypocriet.

Motzippaldy

Citaat van: Desmo-devil op 20 maart, 2008, 06:39:42
]

Maar even weer On topic.
Het is toch wel vreemd dat Capirossi nu met dit verhaal komt. Toen hij op de Duc reed heb ik hem hier nooit over
horen klagen. Hoezo hypocriet.


Ben jij slechthorend misschien  :? (ik wel  :shock: )

Capirossi on what has changed from 2006 to 2007: "Engine control program used early on suited my aggresive throttle style. But when the fuel saving program was added, a conflict emerged. The new 800s must be ridden very precisely in an energy-conserving, high corner-speed 125 style. Deviations from this results in slower lap times. I'd welcome the 500s back. That is a strong engine! In one lap, half of the current field would fall off.
Proud on the South