Motorfiets in opmars

Gestart door suzuki-girl, 25 april, 2008, 12:24:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B-Witch

De nieuwe motorfiets wordt vooral een tikkeltje lichter
Jarenlang was het kwakkelen geblazen in de motorfietsbranche. De nieuwverkopen leken zich te stabiliseren rondom jaaraantallen van zo'n 16 duizend stuks, met 2005 als negatieve uitschieter naar een kleine 15 duizend stuks. Maar er lijkt nu een kentering in aantocht; de afzet van motorfietsen is dit jaar plots fors gestegen. Dit en meer blijkt uit de jongste cijfers van RDC Datacentrum, informatie-provider voor de mobiliteitssector.

Tot dusverre werd het verkoopvolume vooral beïnvloed door het aantal zonuren. Enkele zonnige weekenden in februari vertaalden zich onlangs dan ook onmiddellijk in extra drukte in de showrooms. Maar dit jaar houdt de drukte ondanks het koude voorjaar veel langer aan. Tot en met maart bedraagt de verkoopstijging al ruim 16 procent. Daarnaast nam ook de onderlinge verkoop tussen particulieren van gebruikte motorfietsen dit jaar al met ruim 8 procent toe. Branchedeskundigen verklaren de toegenomen belangstelling voor de motorfiets vooral door de verhoogde inzet binnen het dagelijkse woon-werkverkeer. Daarmee zou tevens een andere tendens verklaard worden: de gemiddelde cilinderinhoud van nieuw aangeschafte motorfietsen is namelijk dalende. Vooral de motorscooters (kuipmodellen tot zo'n 400 ccm, veelal met automaat) zijn in opkomst. Voor het kruip-door-sluip-door rijden langs autofiles heb je immers geen 1.000 cc-machine nodig.

Van alle nieuwe motorfietsen wordt circa negen procent door vrouwen gekocht, een percentage dat de afgelopen jaren nauwelijks is veranderd. Harley Davidson en Kawasaki zijn daarbij verhoudingsgewijs favoriet. Echte mannenmerken zijn BMW, Honda en kleinere merken zoals Buell, Ducati en KTM. Over het geheel genomen is Suzuki het meest verkochte merk, gevolgd door Honda en Yamaha.

motorfietsverkoop naar cilinderinhoud
periode: januari t/m maart
2008 2007 % +/-

051-150 ccm
187 98 90,8%

151-250 ccm
184 151 21,9%

251-350 ccm
43 25 72,0%

351-450 ccm
212 206 2,9%

451-550 ccm
206 191 7,9%

551-650 ccm
964 961 0,3%

651-750 ccm
800 467 71,3%

751-850 ccm
258 167 54,5%

851-950 ccm
141 127 11,0%

> 950 ccm
2.260 2.162 4,5%

overigen
95 47

Totaal
5.350 4.602 16,3%


bron:motornieuws.nl
You may own the bike, but the bike possesses you.