Desmo's Honda project

Gestart door Desmo-devil, 20 mei, 2008, 09:01:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Desmo-devil

Project xs 650 even geparkeerd omdat ik gisteren een Honda CB 350 four heb GEKREGEN van een
collega, die 7 jaar onder het stof heeft gestaan. ( Bouwjaar 1974)
Ik heb het fietsje gisteren eens gepoets, de lak opgefrist, het chroom opgehaald en het
ding ziet er helemaal niet verkeerd uit, zeker niet met de "nieuwe" 4 in 1 Jama Marshall uitlaat
die er op zit.
Nu kijken of we het apparaat nog aan het lopen krijgen, zal wel meevallen met een Honda.
Alle kabels en electronica zien er nog puntgaaf uit.
Vandaag even shoppen voor olie, oliefilter, bougies, accu, banden en luchtfilter.
Picies volgen ( camera is naar de kl...)

Toledo

Waarom , heb ik niet zo'n collega. Voor onderdelen bestel ik altijd hier   http://nieuw.honda4.nl/  hij is zelf ook lid van de cbfourclub en heeft ook gebruikte onderdelen site mocht je iets aparts nodig hebben. En in augustus is Europees cbtreffen in Limburg  (Horst/Melderslo)
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

Desmo-devil

#2
Eindelijk piccies kunnen maken.
Tot nu toe, veel gepoetst aan chroom, lak ,wielen en frame.
Accu vervangen
bougies vervangen
oliefilter vevangen
olie ververst
caburateurs schoongemaakt ( lekte als een zeef)
remolie vervangen
remtrommel schoongemaakt
assen gesmeerd
verlichting na gelopen (alles werkt !!)
Benzine erin gegooid en......... hij liep . Een rondje door de straat getuft en bij terugkomst
slaat de motor af en doet vervolgens niets meer .  Geen vonk meer op de bougies !!!!
Dat vind ik dus niet fijn want de elektriek is niet mijn sterkste punt.
Zekering is goed, alle lampjes branden en contactpunten zien er goed uit  ....HELP

Mocht iemand zich afvragen waarom er een rond achterlichtje en van die lange knippers op zitten.
Dit motortje komt oorspronkelijk uit Duitsland en dit is de Duitse uitvoering.




KM stand 34000    2000 minder dan mijn Duc of  100.000 meer ????????


Steefke™

#3
Vonkt hij tussen de contactpuntjes als je start? dan is de kans groot dat de condensator rip is. :yes6rs: Wat natuurlijk ook kan zijn is dat de bobine het heeft begeven. Maar ik denk eerder dat de condensator het begeven heeft.
Smells like rubber

Desmo-devil

Morgen even checken, bedankt voor de tip.

Desmo-devil

#5
Hey Steef, er zitten volgens mij twee bobines op, dan zouden twee bougies toch nog moeten vonken of niet ?
Kan me niet voorstellen dat alle twee de bobines tegelijk kapot gaan.

@  Toledo, geweldige tip die site, die hebben zo goed als alles zie ik. Heb je ook een oude Honda ?

Steefke™

#6
Citaat van: Desmo-devil op 22 mei, 2008, 07:37:03
Hey Steef, er zitten volgens mij twee bobines op, dan zouden twee bougies toch nog moeten vonken of niet ?
Kan me niet voorstellen dat alle twee de bobines tegelijk kapot gaan.

Dat klopt, dat zou anders wel heel toevallig zijn. Maar waarschijnlijk zit er maar één connesator op.
Smells like rubber

Desmo-devil

Begrijp ik het goed dat als de condensator kapot is dat hij dan wel vonkt tussen de contactpunten.
(zie jouw tekst) Ik neem logischerwijs aan dat hij dan ook niet vonkt tussen de contactpunten.
Zoals je ziet ben ik echt slecht in elektriek, maar ja welke ketel heeft ook nog contactpunten.
Ik zag op internet een mooie electronische ontsteking staan voor dit fietske !!

karz

#8
Even redenerend of ik begrijp wat Steefke bedoeld, misschien fout, misschien kom je iets verder.

Zou het kunnen dat er normaliter géén vonkjes tussen de contactpuntjes zouden moeten zijn, doordat de condensator dit absorbeert, om vervolgens naar de boubine te ontladen :dunno:

Simpel gezegd , dat de vonkjes die normaal bij de bougies zouden moeten ontstaan al vroegtijdig bij de contactpunten ontstaan, doordat de condensator de energie niet oppakt.  Waardoor er dus niets of geen vonkkracht meer bij de bougies komt.

Bij vonkende contactpuntjes moet je zowiezo even de oppervlakte van die contacpuntjes in de gaten houden, of er inbrandingen of koolafzetting zit. Daar krijg je ook verlies van. Maar die zagen er nog goed uit schreef je.

Volgens mij kun je de condensator makkelijk testen door er een 12 v lampje ofzo overheen te zetten. Dus even een draadje op de plus en de min van de condensator. Er zou dan een korte ontlading moeten plaatsvinden waardoor het lampje een of meer seconden brand en dan geleidelijk dooft.

Als dit niet zo is, dan is de condensator kapot , of er is ergens een oneindige weerstand (lees kortsluiting) waarin de condensator constant ontlaadt.

Opzich kunnen alleen de condensator en/of de contactpunten de boosdoener zijn. Je hoort zelden dat de spoelen 'kapot' zijn. Verder zit er niet veel aan onderdelen op zo'n ontsteking dacht ik.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Matti

Citaat van: karz op 22 mei, 2008, 12:19:24
Even redenerend of ik begrijp wat Steefke bedoeld, misschien fout, misschien kom je iets verder.

Zou het kunnen dat er normaliter géén vonkjes tussen de contactpuntjes zouden moeten zijn, doordat de condensator dit absorbeert, om vervolgens naar de boubine te ontladen :dunno:

Simpel gezegd , dat de vonkjes die normaal bij de bougies zouden moeten ontstaan al vroegtijdig bij de contactpunten ontstaan, doordat de condensator de energie niet oppakt.  Waardoor er dus niets of geen vonkkracht meer bij de bougies komt.

Bij vonkende contactpuntjes moet je zowiezo even de oppervlakte van die contacpuntjes in de gaten houden, of er inbrandingen of koolafzetting zit. Daar krijg je ook verlies van. Maar die zagen er nog goed uit schreef je.

Volgens mij kun je de condensator makkelijk testen door er een 12 v lampje ofzo overheen te zetten. Dus even een draadje op de plus en de min van de condensator. Er zou dan een korte ontlading moeten plaatsvinden waardoor het lampje een of meer seconden brand en dan geleidelijk dooft.

Als dit niet zo is, dan is de condensator kapot , of er is ergens een oneindige weerstand (lees kortsluiting) waarin de condensator constant ontlaadt.

Opzich kunnen alleen de condensator en/of de contactpunten de boosdoener zijn. Je hoort zelden dat de spoelen 'kapot' zijn. Verder zit er niet veel aan onderdelen op zo'n ontsteking dacht ik.


En zo is het en niet anders :thumbsup:
zxr of watte?

karz

Citaat van: Matti op 22 mei, 2008, 12:44:44

En zo is het en niet anders :thumbsup:

Gelukkig, loop ik tenminste niet te leuteren. ;)
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Steefke™

Smells like rubber

Mounty

Citaat van: karz op 22 mei, 2008, 12:19:24
of er is ergens een oneindige weerstand (lees kortsluiting) waarin de condensator constant ontlaadt.

oneindige weerstand wijst op kortsluiting ??? als je 0.00 ohm meet dan heb je volle kortsluiting, meet je oneindig heb je geen verbinding oftoewel ook geen kortsluiting.
Meet je wel een ohmse weerstand kun je gaan rekenen of dat te weinig of te veel is....
Stroom is spanning gedeeld door de weerstand. I=U:R (afgeleid van U=I x R)
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Desmo-devil

#13
Ik heb de condensatoren gisteren vervangen door nieuwe ( zijn er toch twee) en hij doet nog steeds
niets. Ik blijf het vreemd vinden dat de motor gewoon liep en nadat ik hem uitzette niet meer.
Ga vandaag eens kijken of het contactslot niet de boosdoener is.
Ik zie overigens geen vonken bij de contactpunten maar ik denk dat Karz gelijk heeft en dat dat
erop wijst dat de condensatoren goed zijn.
Als ik de contactpunten rechtstreeks aansluit op de accu , moet ik toch kunnen zien of ze werken of niet ???
Vandaag toch ook maar eens een deugdelijke spanningsmeter kopen en eens alles doormeten.

Steefke™

Citaat van: Desmo-devil op 23 mei, 2008, 07:36:20
Ik zie overigens geen vonken bij de contactpunten maar ik denk dat Karz gelijk heeft en dat dat
erop wijst dat de condensatoren goed zijn.

Dat is correct :yes6rs:
Smells like rubber