Zo geleerd zo gedaan?

Gestart door Steefke™, 20 juni, 2008, 08:03:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steefke™

Ik heb geleerd dat je dat je bij het remmen met de voorrem altijd 4 vingers moet gebruiken. Sterker nog, bij het crossen heb je altijd twee vingers aan de hendels, dit moest ik van de rijinstructeur afleren en mocht alleen met alle vingers te gelijk remmen en koppelen. Ook zou de examinator er op letten tijdens het examen.

Nu lees ik in de veiligheids tips van  LCVM nieuwsbrief het volgende:

Tip 3:
Wen je eraan altijd twee vingers over je rem te houden. Bij een noodstop scheelt je dit kostbare seconden en misschien net die paar meter die je kunnen redden.


Tip 4:
Nooit de voorrem met vier vingers inknijpen, omdat je op dat moment veel te veel kracht op je rem zet, je voorrem meestal zal blokkeren en een val niet te vermijden is. Twee, maximaal drie vingers. Bij bijna alle tweewielers is het drukpunt bij de remhandle instelbaar, zorg dat je er mee vertrouwd raakt en stel hem op jezelf in, zo krijg je veel meer feeling voor het remmen.


Ik doe het zelf ook altijd zo en lap de regel die ik bij het lessen aangeleerd kreeg aan mij laars.

Wel vreemd dat de regel en de realiteit niet op de zelfde lijn zitten. :?
Smells like rubber

karz

Zelfde met achterrem gebruik.  Moet je gebruiken in de les.
Ik raak het ding niet aan. Weet niet eens of hij het nog doet of ram vastzit ofzo.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

ik gebruik de voorrem meestal ook met 2 of 3 vingers, maar da's meer gemakzucht dan wat anders en bij noodstop let ik er niet eens op (ABS) bij noodstop gebruik ik zowel voor als achterrem volluit.  De (VRO) gedachte erachter is dat elke extra vertraging die je achterrem kan opleveren is meegenomen. Komt ie weer: het DCBS systeem gebruikt zelf al de voor en achterrem gecombineerd en dat merk je goed. Daarbij de achterrem gebruik ik ook regelmatig om (kort) mee te kunnen (bij-)sturen/draaien. Werkt echt wel :yes6rs:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

SuzukiLimburg

Als ik ECHT hard moet remmen heb ik aan 2 vingers zeker niet genoeg om dat 200 kg zware beest tot een snelle vertraging/stop te dwingen.
2 vingers op de hendel vind ik wel een goed idee, maar tijdens hard remmen komen er wel 2 vingertjes bij. 3 of 4 vingers maakt volgens mij weinig verschil, aangezien die 4de vinger de pink zal zijn en daar kun je nauwelijks kracht mee zetten, ondanks dat deze vinger de grootste hefboom heeft.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Herr Tod

2 vingers zijn genoeg om voor de volle 100% te kunnen remmen, met 4 gaat dat zelfs niet omdat je geen... of althans moeilijk... tussengas kunt geven tenzij je een slipperclutch hebt, dan hoeft dat niet. Maar meestal gebruik ik gewoon 4 vingers. Je kunt je beter aanleren om niet te schrikken op de motor en voor de rest gewoon je poot om het handvat houden totdat je gaat remmen.

Meneer Hopkins stelt dat ze de achterrem rood moeten spuiten en 'Only in case of emergency' er op moeten schrijven :schater: Zeker op een 4-takt :roll: Wat je op een 2-takt bij remt met de achterrem in de bocht doe je bij een 4-takt gewoon op de motor. Wat wel nog kan is de bocht krapper maken door halverwege de bocht op de achterrem te drukken, werkt logischerwijs alleen maar in linkerbochten... maar als je dat nodig hebt dan ben je al ver... heel ver... over de grens :worship-cool:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


@Nippon

Citaat van: SuzukiLimburg op 20 juni, 2008, 09:55:53
Als ik ECHT hard moet remmen heb ik aan 2 vingers zeker niet genoeg om dat 200 kg zware beest tot een snelle vertraging/stop te dwingen.
2 vingers op de hendel vind ik wel een goed idee, maar tijdens hard remmen komen er wel 2 vingertjes bij. 3 of 4 vingers maakt volgens mij weinig verschil, aangezien die 4de vinger de pink zal zijn en daar kun je nauwelijks kracht mee zetten, ondanks dat deze vinger de grootste hefboom heeft.

heeft met 't aantal nix te maken  ;)

voorheen had ik gummi remleiding op de bmw's  :? dat ding remde voor geen meter (onbegrijpelijk dat deze dropveters nog steeds op nieuwe motoren geleverd worden  :shock: ) .

nu met een staalomvlochten leiding en sinter remblokken rem ik 'm met 1 vinger 't voorwiel vast
naar mijn smaak remt 't te goed  :(

Joep

Ik rem altijd met vier vingers.
Met twee heb ik echt niet voldoende remkracht om 325+ kg tot stilstand te brengen.
Stalen remleidingen zitten er al op en de blokken zijn ook goed. De slag de gewoon te klein die ik kan maken met nog drie vingers om de gashandle. Trek ik 'm tegen m'n vingers aan.
Ach ja, kan d'r niet zo met zitten.

Hakinnen

tsja..ieder het zijne..

weet niet of er een theorie op los te laten is..ieder remt immers zoals 'm dat het beste afgaat.

ik rij nooit met mijn vingers aan de remhandle
ik rem nooit met 4 vingers maar altijd met wijs en middelvinger
ik gebruik nooit een achterrem (ja soms als de U96 een paar dagen buiten heeft gestaan en de roest op de achterremschijf begint aan te lopen in de tang..dan duw ik eens deftig op het achterrem-anker en is het zaakje weer wat schoner)

voor de rest zit volgens mij het hele "zo veilig en effectief mogelijk remverhaal" voornamelijk in de kunst der doseren

ben wel vaak bezig met de remmen , bij de U96 niet..dat remt ongeveer vanzelf wel als het gas dicht gaat maar ik gebruik wel een brembo pomp, stalen leidingen en altijd brembo blokken..gewoon remmen dus

bij de mono racerke loop ik altijd ff met een doekje en een busje remmenreiniger rond en maak ik het zaakje vetvrij voor ongeveer ieder gebruik

voor de rest: geweun varuh, kump t good

Mounty

Vandaag ff erop gelet...ik rem met 4 vingers,en na het remmen alle 5 de vingers om het handvat.
Bij file rijden hou ik wel twee vingers aan de rem maar rem ik bij met de achterrem en geef ik gas vanuit de pols. Heb gemerkt dat ik net 4 vingers beter doseer dan met twee....kwestie van gewoonte denk ik..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

HD4ever

Citaat van: BoxerQ op 20 juni, 2008, 18:48:12

voorheen had ik gummi remleiding op de bmw's  :? dat ding remde voor geen meter (onbegrijpelijk dat deze dropveters nog steeds op nieuwe motoren geleverd worden  :shock: ) .

nu met een staalomvlochten leiding en sinter remblokken rem ik 'm met 1 vinger 't voorwiel vast
naar mijn smaak remt 't te goed  :(


Yep, ook ik ben eigenaar van dergelijke dropveters :worship-cool: Ik gebruik alles om maar stop te komen en ram tevens de achterrem tot op de plank, anders haal ik het soms niet om tijdig stop te komen. :-X Blokkeren van het voorwiel is nagenoeg onmogelijk bij mijn motor. Meermaals in het seizoen kom ik wel met een fors rokend achterbandje nog net stil.... Yep, USA kwaliteit  :mrgreen: Inderdaad schandalig van sommige fabrikanten om mensen met zo'n klote remmen de weg op te sturen.  :yes6rs:


grtz HD4ever.  ;)
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Motzippaldy

Fale Rossi remt met 4 fingers  :shock:
Proud on the South  

DeWitte

Citaat van: Herr Tod op 20 juni, 2008, 17:13:31
Wat wel nog kan is de bocht krapper maken door halverwege de bocht op de achterrem te drukken, werkt logischerwijs alleen maar in linkerbochten.

:shock: leg deze eens ff uit?  :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Herr Tod

Als je dat in een bocht naar rechts doet komt je voet aan de grond.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


B-Witch

#14
Citaat van: Herr Tod op 21 juni, 2008, 18:45:22
Als je dat in een bocht naar rechts doet komt je voet aan de grond.

Bullshit is dat  :yes6rs:
Een zeer krappe rechterbocht krijg je ook beter genomen als je de achterrem gebruikt.
gewoon gas erop houden, en bijremmen met de achterrem.. Zo blijft je motor stabiel, en heeft niet de neiging om om te kiepen.

En voor de rest, mooi het voorremmetje met 3 vingertjes (pinkje is te kort en doet voor spek en bonen mee), en af en toe bijremmen met de achterrem, alhoewel ik me dat een beetje aan het afleren ben.
;)
You may own the bike, but the bike possesses you.