Ergonomie is de wetenschappelijke studie van de mens in relatie tot zijn omgeving. Dit kan een product, ruimte of werkplek zijn. Ergonomie zit vervat in ons dagelijks leven, maar is vooral gekend in arbeidssituaties. Het is immers afgeleid van de Griekse woorden ‘ergon’ (werk) en ‘nomos’ (wet) en moet ervoor zorgen dat de veiligheid en gezondheid van de werknemers verzekerd wordt. Bij het ontwerpen van consumentengoederen en interieurs speelt vooral comfort en het doeltreffend functioneren een rol.
We hebben verstelbare auto- en bureaustoelen, maar ook verstelbare sturen en zadels op de meeste motoren: Toch is niemand hier gelijk qua lengte en lichaamsbouw: We stappen op een motor en zolang we enigzins met de voetjes aan de grond komen

vinden we het prima. Ik zelf had op een Pan European, de behoefte om mijn stuur te verstellen (hoek) Op de meeste beemers liet ik het zadel in de hoogste stand omdat mijn knieën dan het minst gebogen waren (comfortabeler) het zadel van de GsA heb ik toen laten lager/smaller maken, want dat was bijna niet te doen met mijn lengte.
Van Desmo bijv weet ik dat hij de "dikke" handvaten niet prettig vond (die verwarmde dingen heb ik geërfd

) en ik vind ze super, het lijkt of je meer stuur in je handen hebt. Denk jij wel eens aan ergonomie als je op de brommert stapt? Verstel jij je stuur, zadel of...............