What to do? Versleten tuimelaars?

Gestart door CafeCB360, 06 oktober, 2008, 19:20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CafeCB360

Toestraks even het kleppendeksel eraf gehaalt om de tuimelaars/nokkenas te controlleren dit scheen een zwak punt van de 2 cilinder te zijn....

Alles mooi eraf gehaalt:




Nou komen we bij de nokkenas/tuimelaars en zie ik dat deze toch wat slijtage sporen hebben.... en wat ijzervijlsels onder de nokkenas:







Wat te doen? Tuimelaars vervangen? Nokkenas ook? Niks vervangen? Wat kan hier de oorzaak van zijn... verstopte oliekanalen? Te warm geworden? Verkeerd gebruik(te weinig olie etc...)

Alle hulp is welkom!

Herr Tod

Die nokkenas ziet er niet meer gezond uit, die verkleuring wilt zeggen dat de nok veel te warm is geworden. Aan de kleur, blauw/paars te zien was dat rond de 250 a 300 graden Celsius. Nou hoeft dat niet meteen een ramp te zijn, ik zou in het werkplaatshandboek opzoeken wat de toleranties mogen zijn van de nokkenas en van de tuimelaars, opmeten en dan weet je wat je moet doen. Zitten er groeven in de tuimelaars of nokken?

Een oorzaak kan zijn, wat je zelf al zegt, te weinig olie of in ieder geval te weinig olie op die plaats, misschien vanwege een verstopt kanaal inderdaad. Misschien levert de oliepomp niet genoeg druk om de olie op zijn plaats te krijgen? Sowieso wordt zo'n enkele nokkenas al zwaar belast, veel wrijving dus dan wil je alles perfect in orde hebben want anders kan het mis gaan.

Daarna altijd goede olie gebruiken, volsyntheet van bijvoorbeeld Castrol.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


CafeCB360

In het werkplaatshandboek staat verder niks over tolleranties etc.... Vreemd maar waar,

Toestraks verder gegaan, nokkenas moest er toch af.... en ik vertrouwde de linker cilinder niet helemaal.... omdat deze eerst helemaal niet liep en erna minder pittig dan de andere leek het?

Nokkenas eraf: buisje ertussen gelegt zodat me de distributieketting niet naar onderen zou kieperen:




Vervolgens de kop eraf:



Helaas bleek ik gelijk te hebben, de linker cilinder heeft wat kleine loop sporen erin en van de linker zuiger alle 2 de zuigerveren zijn helemaal kapot:
Van de rechter zuigerveer mist een klein stukje(dat rode) de linker lijkt ook wat te missen, maar die is compleet(vergeleken met een hele zuigerveer)



Cilinder + zuigers eraf:


Blokje op de werkbank:


Kop, cilinders, zuigers en nokkenas veilig ingepakt..... een kennis met verstand van zaken gaat er hopelijk morgen even naar kijken!

Ik kon via het motorforum een nieuw setje zuigers kopen, naar alle waarschijnlijkheid ga ik dit doen.... en dan de cilinders laten honen..... en opzoek naar een nokkenas + tuimelaars!

Road Racing Tonnie

Als ik een tip zou mogen geven, dan had ik eerst het blok aan een inwendig onderzoek onderworpen, en weer op orde gebracht, en dan pas de buitenkant opfrissen, (spuiten) ;), maar ik vind het een knap stukje werk wat je zoal verricht :yes6rs:, dus doorgaan altijd maar doorgaan. :lol:
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

CafeCB360

Nou het was in eerst instantie niet de bedoeling dat het blok geopent werd :P

Na wat advies toch maar besloten het kleppendeksel eraf te halen.... en wilde nu toch voor de zekerheid de zuigers controlleren.....

Maargoed ik zal wat dingen opnieuw moeten spuiten is nou ook niet zo'n ramp, het blok is in ieder geval schoon  :cool:

Bedankt :cool: