APK voor motoren (hier zitten we echt op te wachten)

Gestart door Varaderos, 08 december, 2008, 07:37:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Varaderos

AMSTERDAM - Er is een verplichte apk voor motoren, bromfietsen en scooters in de maak. De Europese vereniging van motorfietsfabrikanten ACEM wil zo snel mogelijk richtlijnen voor Brussel opstellen.

Brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging steunen de plannen, de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) is fel tegen de invoering.

Als die Europese regelgeving er komt zal ook in Nederland, een van de weinige EU-landen waar geen apk-keuring voor motoren en bromfietsen geldt, niet meer aan een periodieke controle ontsnappen.

De meeste EU-landen hanteren nu nog hun eigen regels voor apk-keuringen. Die gaan op de schop zodra de gezamenlijke apk wordt ingevoerd. Begin dit jaar oordeelde verkeersminister Eurlings nog dat er geen apk voor motoren zou komen.

De Europese fabrikanten willen met de invoering van uniforme Europese apk-regels de strijd aanbinden tegen opgevoerde en slecht onderhouden motorvoertuigen.

De Bovag staat positief tegenover een apk voor motoren en brommers. "Maar dan moet wel vaststaan dat zo'n keuring genoeg oplevert. Niemand zit te wachten op onnodige kostenverhogingen voor de motor- en brommerrijders", aldus Bovag-zegsman Paul de Waal.

De KNMV reageert woedend. ,,Dit voorjaar hebben we de discussie tot in den treuren gevoerd met de Nederlandse politiek. Uiteindelijk hebben na het horen van onze argumenten zowel verkeersminister Eurlings als een meerderheid van de Tweede Kamer aangegeven dat er geen apk voor motoren hoeft te komen", aldus KNMV adjunct-directeur Patrice Assendelft.

Europese regels ook in NederlandApk-keuring voor motorfietsen door Harrie Nijen Twilhaar
Bron: Telegraaf
Motorcycling is not a crime

Gassie

vraag me wel af waar ze dan op controleren moet ie soms orgineel zijn of alles e keur
doe gewoon alles checken op zijn tijd en als er wat aan is maak ik het of laat ik het maken.
ze zijn alleen weer eens op het geld uit
KTM SMT 2011

DeWitte

 :yes6rs: de bovag (en deelnemende bedriiven) zekrsssss :-X
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

SuzukiLimburg

Ik weet niet of dit echt zo slecht is. Ja, het kost wéér een hoop geld extra en daar ben ik uiteraard niet blij mee.
Maar ik zie soms motoren die met tie-wraps aan elkaar hangen en geen haan die er naar kraait. Juist een motor zou veilig moeten zijn. Iedereen kan aan zijn eigen motor sleutelen naar hartelust, maar velen kunnen er geen kloot van en doen maar wat.
Voor de veiligheid is het beter zo'n APK, maar ik denk inderdaad dat het ze daar niet om te doen is...helaas.

Het meest vervelende is dat we nu steeds de hele motor moeten gaan ombouwen naar APK normen ieder jaar en hem daarna weer helemaal terug moeten bouwen. Dus E-keur dempers er weer er op en dat soort werk.


Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Joepie1958

motoren die met tie-wraps aan elkaar hangen
Ik zie het al, geen verstand van Italiaanse motoren, zo'n ding heet niet voor niets Italiaanse snelsluiting :mrgreen: :yes6rs: :mrgreen: :yes6rs:
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

B-Witch

Of het werkelijk de veiligheid ten goede zal komen.
Dit is gewoon weer een aktie om de bovag keurbedrijven een beetje te doen te geven.
Als ze je binnen hebben, kunnen ze altijd proberen om nog meer centen te verdienen, want tsja... je remblokken zijn toch wel wat versleten, en eigenlijk zou je daar toch echt eens nieuwe op moeten zetten....dat doen wij wel voor een vriendenprijsje. jaja :roll:
offe: nou die ketting is ook niet meer best, moet vervangen eigenlijk, gaat nog net, maar als je het nu doet dan geef ik je korting op de hele set, met tandwielen pffff

Net als met de auto dus er is altijd wel weer wat, dat eigenlijk toch ff vervangen zou moeten worden, je reinste geldklopperij als je het mij vraagt.

Veiligheid ok, maar de meeste motoren zijn zo slecht echt niet, en als ze dan gaan zeiken over knipperlichtjes of nummerplaten die niet voldoen aan de norm.. ja dan heb je gelijk alle poppen aan het dansen, zal de after market blij mee wezen :roll:
You may own the bike, but the bike possesses you.

BMWhub

Citaat van: Suzuki-Girl© op 11 december, 2008, 19:20:20
Of het werkelijk de veiligheid ten goede zal komen.
Dit is gewoon weer een aktie om de bovag keurbedrijven een beetje te doen te geven.
Als ze je binnen hebben, kunnen ze altijd proberen om nog meer centen te verdienen, want tsja... je remblokken zijn toch wel wat versleten, en eigenlijk zou je daar toch echt eens nieuwe op moeten zetten....dat doen wij wel voor een vriendenprijsje. jaja :roll:
offe: nou die ketting is ook niet meer best, moet vervangen eigenlijk, gaat nog net, maar als je het nu doet dan geef ik je korting op de hele set, met tandwielen pffff

Net als met de auto dus er is altijd wel weer wat, dat eigenlijk toch ff vervangen zou moeten worden, je reinste geldklopperij als je het mij vraagt.

Veiligheid ok, maar de meeste motoren zijn zo slecht echt niet, en als ze dan gaan zeiken over knipperlichtjes of nummerplaten die niet voldoen aan de norm.. ja dan heb je gelijk alle poppen aan het dansen, zal de after market blij mee wezen :roll:



Remblokken versleten is geen argument, want dan kan je voertuig ( auto of motorfiets ) toch nog veilig en goed remmen.
Dat je remschijven dan snelversleten zijn is een ander, die moet aan de minimale dikte voldoen.
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

B-Witch

You may own the bike, but the bike possesses you.

ReBel

Citaat van: Suzuki-Girl© op 11 december, 2008, 19:20:20
Net als met de auto dus er is altijd wel weer wat, dat eigenlijk toch ff vervangen zou moeten worden, je reinste geldklopperij als je het mij vraagt.

Met de auto ga ik al jaaaren bij een "APK-only" keurstation, nooit geen gezeur van "dit kunnen we wel voor U repareren"  :roll:
Motorfiets(en): misschien, eindelijk, is het ook een ontmoediging voor al dat ongekeurd, illegaal, mega-luid en mega-irritant oud ijzer dat sommigen onder hun fiets schroeven als excuus voor een uitlaat  :evil:

Herr Tod

Citaat van: ReBel op 12 december, 2008, 09:52:29
Motorfiets(en): misschien, eindelijk, is het ook een ontmoediging voor al dat ongekeurd, illegaal, mega-luid en mega-irritant oud ijzer dat sommigen onder hun fiets schroeven als excuus voor een uitlaat  :evil:

:rofl: .... dat is een grapje... toch??



:stupid: :headbang:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Bakkertjedeeg

Citaat van: Herr Tod op 12 december, 2008, 14:51:17
Citaat van: ReBel op 12 december, 2008, 09:52:29
Motorfiets(en): misschien, eindelijk, is het ook een ontmoediging voor al dat ongekeurd, illegaal, mega-luid en mega-irritant oud ijzer dat sommigen onder hun fiets schroeven als excuus voor een uitlaat  :evil:

:rofl: .... dat is een grapje... toch??



:stupid: :headbang:

Dwars wordt alweer een jaartje ouder...... :-X

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Bakkertjedeeg

Citaat van: Dwars® op 12 december, 2008, 18:50:03
he? wat heb ik met deze uitspraken te maken???

:oops:

Dacht dat jij dat had gezegd...

me stupid.. :yes6rs:


DeWitte

CiteerDoor: HighSider 
Oké, het gaat inderdaad niet top in motorland nadat de verkoop van nieuwe motoren daalde. Hoe kom je dan als branche aan munten? Simpel, de nieuwe motoren gingen namelijk niet echt makkelijk de deur uit maar de verkoop van occasions steeg wel! Het Motorkartel De RAI Vereniging stelt nu dan ook voor om géén sloopregeling voor 2-takt tweewielers te gaan invoeren (die kwam er toch al niet) maar dan maar een APK verplicht te stellen. Een oud stokpaardje van de industrievertegenwoordiger dat nu weer schaamteloos via een achterdeurtje geplugd wordt. Want, da's mooie handel omdat al die motorrijders daarvoor wel naar de dealer moeten en dat levert altijd geld op. Maar, dat is nog niet genoeg. Daarom laat de RAI na weer een tumultueuze Poolse landdag tegelijkertijd een proefballon op om de emissie-eisen nog meer op te schroeven. Nou kon de gemiddelde motor al niet meer harder klinken of meer stinken dan een flinke scheet maar blijkbaar kan het nog erger. En ook dat is weer handel om allemaal door te voeren en te onderhouden. Fijn, zo'n club die schaamteloos probeert ons allemaal dik op kosten te jagen.

:worship-cool:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

Ik denk dat ik heel snel mijn papieren ga halen voor het apk keuren van motoren, dat gaat me of heel veel geld of heel veel vrienden opleveren  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: