Oplossing voor het verkeersprobleem: file opgelost?

Gestart door DeWitte, 04 februari, 2009, 19:24:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Bestaande snelwegen verbreden of nieuwe wegen aanleggen door Amelisweerd en Vleuterweide om te voorkomen dat het verkeer rond Utrecht helemaal dichtslibt? Volstrekt onnodig, meent het architecten- en ingenieursbureau 3D BluePrint. Leg gewoon een weg aan boven de bestaande snelwegen A27, A12 en A2. Een dubbeldekssnelweg. Dat scheelt een hoop protest, bakken met geld, veel procedures (aankoop gronden en wijziging bestemmingsplannen) en spaart het groen. Is deze oplossing voor het verkeersprobleem zo eenvoudig? Ja, beweert mededirecteur Wubbo Hazewinkel stellig. Toverwoord: het concept van de Holcon-Highway, al toegepast in de kantoorbouw. Hierdoor wordt het mogelijk bestaande snelwegen te overkappen met een lichtere nieuwe weg.Het idee van een weg op een weg is niet helemaal nieuw. September 2007 werkten ingenieurs van Strukton in Maarssen al hetzelfde idee uit om de Noordelijke Randweg om Utrecht (Albert Schweitzerdreef, NRU) snel en goedkoop van de dagelijkse files verlossen.

Computerafbeelding van het dubbeldeksprincipe voor snelwegen.



ILLUSTRATIE 3D BLUEPRINT



Rijkswaterstaat speelt ook al met de gedachte de A27 tussen de knooppunten Lunetten en Hooipolder over een lengte van 45 kilometer te overkappen met een snelweg (Hoge Snelweg).
Strukton ontwikkelde een plan waarin doorgaand verkeer op de Noordelijke Randweg tussen rijksweg A27 en het Gandhiplein grotendeels zes meter hoog boven de middenberm vrij baan krijgt. Utrecht neemt dit idee mee in de plannen voor de NRU. Volgens de huidige plannen moet de Noordelijke Randweg Utrecht een snelweg worden met ongelijkvloerse kruisingen. Strukton heeft het dubbeldeksplan onlangs weer ingebracht als inspraakreactie op de Startnotitie Ring Utrecht.

Het concept van bureau 3D is anders dan de door Strukton bedachte constructie. De voordelen zijn talrijk, vertelt Hazewinkel, die zich als inwoner van Doorn bij de discussie over de verkeersstagnatie rond Utrecht zeer betrokken voelt. ,,Vrachtverkeer blijft in ons plan op de benedenweg, waardoor het minder lastig heeft van slecht weer. Personenverkeer heeft de keuze om op het benedendek te blijven of tegen betaling van het bovendek gebruik te maken.''

Een dubbeldeksweg zal veelal binnen bestaande bestemmingsplannen aangelegd kunnen worden, schat Hazewinkel in. Dat voorkomt ellenlange procedures. De bouwtijd is kort, omdat alle componenten gestandaardiseerd zijn. ,,Voor kruispunten, fly-overs en andere obstakels wordt alleen de ondersteuningsconstructie aangepast. Op- en afritten bevinden zich steeds naast de bestaande op- en afritten van de snelwegen.''

Voor het probleem van de geluidshinder en luchtkwaliteit heeft 3D niet 1-2-3 een oplossing. Een optie zou kunnen zijn hogere geluidsschermen langs de wegen aan te leggen. Hazewinkel: ,,Het liefst van glas.''


Bron: ad 

:worship-cool:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away