Wat is je grootste reparatiekostenpost tot nu toe, aan je fiets

Gestart door Aves, 20 maart, 2009, 19:10:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aves

Trouwens misschien nog wel iets leuks om te weten

Wat, is je grootste reparatiekosten tot nu toe aan je fiets  :shock:


Als je er zelf aan sleutelt, mag je dat natuurlijk meerekenen.(er af trekken)

Steefke™

Gebroken uitlaatklep. Resultaat nieuwe zuiger, cilinder en cilinderkop en natuurlijk ook een pakkingsetje.

Kosten:
zuiger 180 euro
cilinder 375 euro
cilinderkop 150 euro
pakkingset 80 euro

Gelukkig allemaal aan een mats prijs op de kop getikt. Normaal was ik gauw 1200 euro kwijt geweest.
Smells like rubber

SuzukiLimburg

Nog nooit iets hoeven te repareren aan een van de motoren eigenlijk, op een stukje benzineslang van 0,25 Euro na  :mrgreen:
Op zich gaat er niet zo heel snel iets kapot aan een motor als je er normaal mee om gaat en onderhoud netjes doet.
Maar pech kun je altijd hebben en heb je vaak niet zelf in de hand.

Duurste is eigenlijk het onderhoud zelf. Vooral nieuwe bandjes, want daar valt zelf weinig aan te doen.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

B-Witch

Ik hoef niets te repareren nog, en als, dan heb ik nog ffkes garantie ;)
You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

#4
leuk onderwerp, daarom heb ik het "gesplitst". ff kijken waar begin ik, pffffffffff

mijn jappanners Yamaha 4 stuks en Honda 3 stuks heb ik zelden iets hoeven fiksen, ow ja een balhoofdlager bij een Pan-Euro en nu laatst 2 nieuwe oliekeerringen aan de voorvork van de Viagradero. Maar aan mijn 5 beemers heb ik van 2 de versnellingsbak moeten laten reviseren (1tje zelfs onder garantie) een keer of 4 het achterwiellager en de hoofdprijs een lekkende versnellingsbak en 2 nieuwe cardanassen aan de 1150Adventure a 850,- pleuro per stuk, 2 seizoenen achter elkaar :cry:. Nieuwe remschijven voor een paar honderd euro ook bij de Adv :banghead4rv:. En van de f650 van mijn vrouw brak de ketting onder het rijden, stuk uit de versnellingsbak (ook dikke 500 pleuro) Klein spul zoals lekke banden of een kapot lampje tel ik niet mee. :confused:

Tuurlijk als je rijdt zoals ik  :-X niet echt warm rijden en behoorlijk up-tempo :mrgreen: slijt er wat meer dan gemiddeld maar de conclusie: als je centen zat hebt en/of er niet om maalt dat je weer es stilstaat koop een beemer :yes6rs: (want sturen en remmen doen die Gs-en prima), Maar voor de rest, blijf bij de jappen. :worship-cool:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

@Nippon

je geeft een vertekend beeld Hub  :roll:

1. die kettingbreuk heeft niets met BMW te maken en dat gat in de versnellingbak is het gevolg  :roll:

2. revisie is geen reparatie  ;)

als je je 7 jappanners maar samen 2 jaar hebt gehad en je 5 beemers 25 jaar dan leest dat zich toch anders
:confused:



Toledo

In 26 jaar alleen een koppelingskabel kapot , van een Suzuki GS550E
En twee weken geleden een nieuwe ABS pomp in m'n GS , dit was nog garantie. zo'n ding kost iets van €1500,-
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

Mounty

een keer een revisiesetje van de rempomp moeten toepassen en een keer de benzinekraan moeten fixen...kosten totaal iets van 25 euro :mrgreen:

Banden en andere slijtdelen tel ik niet mee..
(2 achterbanden op 16000 km en 1 voorband op die kilometers..twee keer nieuwe remvloeistof en wat gedestileerd water voor de accu. Verder een onderhoudssetje: oliefilter,luchtfilter,olie,pakkingen en vet)

Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

HD4ever

Circa FL 900,- toen jaren geleden bij mijn Kawa VN750 bij 6000 km het blok in puin liep door een defecte balans as. Tevens lekkage aan de voorvork bij dat hok. De VN800 heeft het altijd perfect gedaan.
Bij de HD sinds 52000 km geen enkele reparatie gehad, behalve uiteraard de normale verslijt delen. :worship-cool:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Aves

Dus als je een goede 2ehands fiets koopt, dan heb je weinig tot geen onderhoud eraan, buiten olie verversen(en dat soort kleine dingetjes) Mits het van japanse makelarij is?

DeWitte

Citaat van: BoxerQ op 21 maart, 2009, 07:58:32
je geeft een vertekend beeld Hub  :roll:

1. die kettingbreuk heeft niets met BMW te maken en dat gat in de versnellingbak is het gevolg  :roll:

2. revisie is geen reparatie  ;)

als je je 7 jappanners maar samen 2 jaar hebt gehad en je 5 beemers 25 jaar dan leest dat zich toch anders
:confused:




je bent wel erg snel in de war :mrgreen: Ik geef dan ook geen vertekend beeld, maar vertel mijn bevindingen over mijn brommerts in mijn 27 jarige brommertloopbaan. Gemiddeld doet een brommert hiero 2 a 3 jaar en de meeste km's maakte ik op de jappen :yes6rs: (hele andere discussie) :yes6rs: Dat die ketting breekt mag dan wel toeval wezen volgens jou, toevallig dan wel aan een beemer. zo had ik alle grote reparaties aan beemers :dunno:. Toeval? Zo zou je ook de discussie kunnen voeren of toeval wel bestaat? Ff vraagje terug: Waarom koop jij geen moderne 4klepsinjectieABSboxer-beemer? Ik meen eens begrepen te hebben dat jij ook liever rijdt dan sleutelt of de beurs trekt?

Je hoeft dus niet, maar je mag mijn verhaal gerust voor waarheid aannemen: Het is dan ook mijn conclusie en ik blijf daar dan ook bij: Beemers kosten harde pleuro's en niet alleen bij de aankoop. Jappen zijn een stuk beursvriendelijker. Echt wel  :yes6rs:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: Aves op 21 maart, 2009, 17:09:56
Dus als je een goede 2ehands fiets koopt, dan heb je weinig tot geen onderhoud eraan, buiten olie verversen(en dat soort kleine dingetjes) Mits het van japanse makelarij is?

En bouwjaar vanaf plusminus '90 is bij japanners.
Maar je zult zien, je koopt er een volgens bovenstaande specs en je krijgt er wat aan.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Mounty

Citaat van: karz op 21 maart, 2009, 19:20:18
Citaat van: Aves op 21 maart, 2009, 17:09:56
Dus als je een goede 2ehands fiets koopt, dan heb je weinig tot geen onderhoud eraan, buiten olie verversen(en dat soort kleine dingetjes) Mits het van japanse makelarij is?

En bouwjaar vanaf plusminus '90 is bij japanners.
Maar je zult zien, je koopt er een volgens bovenstaande specs en je krijgt er wat aan.

hierbij is niks heiligmakend...de ene heeft pech met Japanners en nooit pech met een Beemer....de andere juist andersom.

Ook een bouwjaar na 1990 zegt niks, een goede combinatie is denk ik voornamelijk, kilometers,beurten,bouwjaar en type motor spelen wel een rol hierin.... Afgaan op de ervaring van anderen kan, ik zeg dus KAN, een beter beeld vormen maar is zeker niet heiligmakend.

Toch ?
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

karz

#13
Citaat van: YZF_Ron op 21 maart, 2009, 21:30:05
Citaat van: karz op 21 maart, 2009, 19:20:18
Citaat van: Aves op 21 maart, 2009, 17:09:56
Dus als je een goede 2ehands fiets koopt, dan heb je weinig tot geen onderhoud eraan, buiten olie verversen(en dat soort kleine dingetjes) Mits het van japanse makelarij is?

En bouwjaar vanaf plusminus '90 is bij japanners.
Maar je zult zien, je koopt er een volgens bovenstaande specs en je krijgt er wat aan.

hierbij is niks heiligmakend...de ene heeft pech met Japanners en nooit pech met een Beemer....de andere juist andersom.

Ook een bouwjaar na 1990 zegt niks, een goede combinatie is denk ik voornamelijk, kilometers,beurten,bouwjaar en type motor spelen wel een rol hierin.... Afgaan op de ervaring van anderen kan, ik zeg dus KAN, een beter beeld vormen maar is zeker niet heiligmakend.

Toch ?

Nee dat klopt, maar een bouwjaar voor 1990 zegt wel wat..

Voor de rest ben ik het met je eens.
Met Jappen heb ik zelf altijd voornamelijk electronica gezeik gehad, bij motoren ver boven bouwjaar 1990

Bij de Suzuki TLR moest je zelf je massa regelen ;) en nog allerlei gezeik. Bij de eerste serie Varadero tot 2003 kon je beter meteen 2 reserve benzinepompen bestellen. Die dingen wissel je sneller dan de olie.
Bij BMW is dat stukje volgens mij dan weer wat beter geregeld.

Maar wat wil Aves boven tafel krijgen ? Wat hem boven het hoofd hangt als zijn motor niet meer start ?
Hoeveel je aan een reparatie uitgeeft ligt ook aan wat de aanschafprijs is van je motor denk ik dan :dunno:

Als de ABS pomp van mijn R1100RS kapot gaat, dan ga ik daar van ze langzalzeleven geen 1500,- aan uitgeven. Nog niet de helft een waarschijnlijk nog geen 100,- zeker omdat het het gebruik van de motor niet in de weg staat . Dus dan is het kapot, maar niet mijn duurste reparatie.
Gaat de bak kapot, dan wordt het een sloper, die ga ik echt niet laten reviseren, tenzij dat ergens lukt voor 200,- ofzo
Dus in principe zal de (eventuele toekomstige)duurste reperatie aan mijn R1100RS niet meer dan 200,- zijn.  :D

Ik zou potentieele reparaties nooit laten meewegen in mijn beslissing om een motor te kopen. Of het moet al een exoot zijn.
Als ik al voorruit wil kijken dan zou ik eerder kijken hoeveel  kettingset en banden / km dat machintje vreet.

Antwoord op de topicvraag (verslijtdelen (banden/ketting/remblokken) tel ik even niet mee):
Ik heb ooit 100 nog wat euro betaald voor het wisselen van de oliekeringen van de vorkpoten van mijn bandit 400.
Daarna heb ik het zelf gedaan en was ik nog geen 15 euro kwijt voor de ringen en wat vorkolie.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

@Nippon

#14
Citaat van: Dwars® op 21 maart, 2009, 18:46:37
Citaat van: BoxerQ op 21 maart, 2009, 07:58:32
je geeft een vertekend beeld Hub  :roll:

1. die kettingbreuk heeft niets met BMW te maken en dat gat in de versnellingbak is het gevolg  :roll:

2. revisie is geen reparatie  ;)

als je je 7 jappanners maar samen 2 jaar hebt gehad en je 5 beemers 25 jaar dan leest dat zich toch anders
:confused:




je bent wel erg snel in de war :mrgreen: Ik geef dan ook geen vertekend beeld, maar vertel mijn bevindingen over mijn brommerts in mijn 27 jarige brommertloopbaan. Gemiddeld doet een brommert hiero 2 a 3 jaar en de meeste km's maakte ik op de jappen :yes6rs: (hele andere discussie) :yes6rs: Dat die ketting breekt mag dan wel toeval wezen volgens jou, toevallig dan wel aan een beemer. zo had ik alle grote reparaties aan beemers :dunno:. Toeval? Zo zou je ook de discussie kunnen voeren of toeval wel bestaat? Ff vraagje terug: Waarom koop jij geen moderne 4klepsinjectieABSboxer-beemer? Ik meen eens begrepen te hebben dat jij ook liever rijdt dan sleutelt of de beurs trekt?

Je hoeft dus niet, maar je mag mijn verhaal gerust voor waarheid aannemen: Het is dan ook mijn conclusie en ik blijf daar dan ook bij: Beemers kosten harde pleuro's en niet alleen bij de aankoop. Jappen zijn een stuk beursvriendelijker. Echt wel  :yes6rs:

omdat ik daar de toegevoegde waarde er niet van in zie  :roll: gezien ik een motor puur als vervoermiddel zie, hou ik de techniek graag simpel :yes6rs: het type dat ik heb dat zijn de leste maar ook de beste van de "247'ers" er zitten geen onaangename verrassingen meer op :lol:.
Er wordt wel eens gezegd dat deze 2kleppers de laatste "BMW's zijn die ze maakten, daarna zijn ze jappers gaan maken  :-X
verder is er voor de 2kleppers een hele levendige industrie die je kan voorzien van onderdelen .
Ik ben zo tevreden met m'n "247" dat ik er 2 bezit
en verder is deze motor is de beursvriendelijkste BMW die je kunt rijden  :fuckyou:
ik lach me kapot wat jullie iedere keer moeten aftikken   :mrgreen: