Hoofdmenu

MotoGP naar 1000cc

Gestart door Busaberke, 12 december, 2009, 08:52:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busaberke



Na weken van speculaties, wilde geruchten en vooral veel onduidelijkheid is de kogel door de kerk. Vanaf 2012 mogen er in de MotoGP motoren aan de start staan met een maximale cilinderinhoud van 1000cc. Verder heeft de Grand Prix commissie gisteren in Geneve besloten dat de limiet voor het aantal cilinders vier is. De boring mag niet groter dan 81mm zijn.

Ook voor de Moto2 zijn aan aantal regels verduidelijkt:
- Motoren worden willekeurig uitgedeeld aan de teams en zullen ingeseald zijn.
- Teams mogen hun eigen uitlaat ontwerpen, maar het inlaatsysteem inclusief airbox, filter, gasklephuizen en injectoren mag niet aangepast worden.
- Teams mogen hun eigen radiatoren en extern koelsysteem ontwikkelen maar mogen zich niet bemoeien met de koelvloeistof- en oliepomp. 
- Teams moeten gebruik maken van de standaard ECU en de standaard elektrische systemen. ECU-instellingen kunnen alleen worden gewijzigd met behulp van de standaard software.
- Teams moeten gebruik maken van de standaard datalogger plus sensoren. Extra kanalen zijn beschikbaar maar die mogen niet gebruikt worden bij officiƫle gebeurtenissen (lees niet bij raceweekeinde, wel bij testen).

bron: motor.nl

Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Joep


Busaberke

Ik zou persoonlijk liever zien dat de electronica zoals traction control, launch control e.d. verboden wordt.
Dat is goed voor het spectakel en vormt een behoorlijke besparing voor de teams.
Nu moet iedereen weer volledig nieuwe blokken gaan ontwikkelen met alle kosten vandien.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Road Racing Tonnie

Citaat van: Busaberke op 14 december, 2009, 09:30:18
Ik zou persoonlijk liever zien dat de electronica zoals traction control, launch control e.d. verboden wordt.
Dat is goed voor het spectakel en vormt een behoorlijke besparing voor de teams.
Nu moet iedereen weer volledig nieuwe blokken gaan ontwikkelen met alle kosten vandien.

100% mee eens :yes6rs:
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Desmo-devil

Ben ik het niet mee eens, uiteindelijk profiteren wij gewone rijders van de ontwikkelingen in de sport.
Stilstand is achteruitgang imo.
Heb laatst gereden op een 1198 S met standaard traction control , in een woord geweldig !!!!
170 pk  in bedwang houden en ook bijna volledig benutten wat wil je nog meer  :mrgreen:
Zie ik mij zonder T.C. nog niet zo makkelijk doen. maar dat is persoonlijk natuurlijk.


karz

Ik ben wel benieuwd hoe zo'n systeem zich op de weg 'uit' ?

Ik neem aan dat het net zoals bij een auto ingrijpt als je tractie verliest ?
Of probeert het systeem dat te voorkomen door bijv. hellingshoek en snelheid en verzet te monitoren ? en dan gas terugnemen totdat de waardes weer in de safety zone zitten o.i.d. :dunno:

Of moet je die duc gewoon dwars willen zetten om dat systeem te laten ingrijpen ?

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Busaberke

 
Michael Czysz had ooit de droom om met een volledige Amerikaanse machine aan het MotoGP wereldkampioenschap deel te nemen maar voordat het zover was werd de formule omgegooid naar 800cc motoren. Nu men in 2012 weer terug wil naar 1000cc begint die droom weer te leven bij de Amerikaan.



Michael Czyzs op zijn creatie 

De MotoCzysz C1 is een project van Michael Czysz wat een paar jaar geleden gestart is met als doel om met een Amerikaanse machine de strijd aan te gaan met de grote Japanse fabrikanten en ze te snel af te zijn. Met een leger aan ingenieurs en werktuigkundigen werd begonnen met het ontwerp dat technisch vooruitstrevend werd en waarvoor inmiddels al aardig wat patenten zijn ingediend.
Tijdens de eerste Red Bull U.S. Grand Prix op Laguna Seca zou de C1 zijn debuut gaan maken maar dat bleef maar beperkt tot een aantal demonstratie ronden. Vlak daarna werd besloten om over te stappen naar 800cc motoren waardoor al het ontwikkelingwerk voor de MotoCzysz de prullenbak in kon.
Wel voelden enkele testrijders de C1 nog aan de tand en deze waren allemaal zeer te spreken over de volledig Amerikaanse motor, een van hen was voormalig MotoGP rijder Jeremy McWilliams die de machine bestempelde als de best sturende machine waar hij op gereden heeft.

Met de komst van de 800cc MotoGP machines kreeg MotoCzysz het moeilijk maar toen vorig jaar bekend werd dat er een race voor motoren met een schone uitstoot verreden zou worden - de TTXGP - besloot de man achter de Amerikaanse machine om een op accu's aangedreven machine te ontwikkelen, de E1pc, die echter door technische problemen in deze revolutionaire eerste race niet aan de finish kwam. Czysz zal door blijven ontwikkelen aan de elektrische versie van zijn GP racer maar nu men in de MotoGP vanaf 2012 weer terug wil naar 1000cc motoren lonkt dat avontuur toch ook weer heel erg. In een blog van Czysz zelf spreekt de Amerikaan over een geweldige kans.

"Het 2012 seizoen is een geweldige kans! MotoCzysz heeft nu de basis van de motor, voldoende tijd en het reglement lijkt eindelijk in ons voordeel te zijn - we hadden niet kunnen vragen voor een betere kans. Laten we hopen dat anderen er ook zo over denken. Er zal veel werk verzet moeten worden maar er is veel mogelijk met veel handen en enkelen die in ons geloven," aldus Czysz.

De voordelen waar Czysz het over heeft zijn natuurlijk dat de basis voor de motor al klaar is. Een goed sturend frame, een 4 cilinder 990cc motor dat een boring van 82mm heeft terwijl vanaf 2012 de limiet op 81 mm is gesteld. Czysz zou dus 'alleen' nog maar hoeven te werken aan het verbeteren van het totaalpakket.

"We weten waar onze sterke en onze zwakke punten liggen en hoe we die kunnen verbeteren om zo de machine naar een hoger vlak te tillen. We waren al een eind op weg met ons eerste ontwerp van het motorblok en ik weet zeker dat we met een tweede versie competitief zullen zijn. Het rijwielgedeelte is al erg compleet, iedereen die met de C1 gereden heeft zegt dat het de best sturende en meest neutrale motor is waar ze mee hebben gereden."


BRON: Racesport.nl
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009