Agenten: verkeersboete veel te hoog

Gestart door DeWitte, 10 februari, 2011, 11:46:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Politieagenten vinden de verkeersboetes te hoog. Ze schamen zich ervoor om na de recente verhoging van de tarieven nog bekeuringen uit te schrijven.
GPD. In het blad van de algemene politievereniging ANPV staat deze maand een oproep aan agenten om bij minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie massaal te protesteren. Volgens de Nederlandse Politiebond (NPB) steunen de meeste agenten de actie.

"Wij begrijpen het initiatief en waarderen het", zegt de woordvoerder. Hij betwijfelt echter of het effect zal hebben.

'De straf is niet meer vergelijkbaar met de zonde', staat in de oproep. 'Scholieren moeten heel wat zaterdagen werken om een normale boete te kunnen betalen. Mensen met een modaal of lager inkomen zijn minimaal een week huishoudgeld kwijt voor een eenvoudige overtreding. Even niet opletten en door rood rijden kost je 186 euro en dat is bijna twee weken eten en drinken voor je gezin. De autogordel vergeten is een week huishoudgeld. Natuurlijk zijn er mensen die een bekeuring verdienen voor hun wangedrag. Maar de meeste overtredingen worden gepleegd door goedwillende burgers. Die worden in het huidige boetesysteem onevenredig zwaar gestraft.'

De Vereniging voor middelbare en hogere politieambtenaren (VMHP) vindt de overtreding belangrijker dan de draagkracht van de dader, maar benadrukt dat politiemensen zelf mogen beslissen of ze al dan niet bekeuren. "Als een tiener geen achterlicht heeft, hoef je niet per definitie een bekeuring uit te schrijven, maar kun je ook een stevig gesprek voeren", zegt voorzitter Sanne Eichhorn.
De christelijke vakbond ACP vreest dat de verhoging van de boetes ook problemen oplevert voor de veiligheid van de politiemensen die de bekeuringen moeten uitdelen.

Tarieven boetes:

(Bij deze bedragen dient u rekening te houden met extra administratiekosten)

Rijbewijs  verlopen     € 70,--
Onvoldoende zicht door de voorruit     € 180,--
Niet zoveel mogelijk rechts houden op auto(snel)weg     € 100,--
Geen voorrang verlenen     € 180,--
Afslaan zonder richting aan te geven     € 70,--
Stilstaan/parkeren waar dit verboden is     € 70,--
Onbevoegd parkeren op gehandicaptenparkeerplaats     € 180,--
Parkeren met gevaar/hinder voor het verkeer     € 100,--
Bumperkleven (tot 80 km/u)     € 200,--
Bumperkleven (80 tot 100 km/h, afstand 3 meter of meer)     € 310,-
Rechts inhalen     € 180,--
Onbevoegd met groot licht rijden     € 100,--
Geen voorrang verlenen     € 180,--
Door rood licht rijden     € 180,--
Keren op de autosnelweg     € 280,--
Onnodig over de vluchtstrook autosnelweg rijden     € 280,--
Onnodig geluid veroorzaken met motorvoertuig / bromfiets     € 180,--
Onnodig geluid veroorzaken met snorfiets     € 120,--
Niet gebruik maken van de autogordel     € 100,--
Niet handsfree bellen     € 180,--
Niet stoppen bij stopbord     € 100,--

In het openbaar harddrugs gebruiken: € 180,--
Winkeldiefstal: t/m € 50,--
Zonder redelijk doel rondhangen: € 70,--
Wildplassen/poepen: € 70,--
Baldadigheid plegen op de openbare weg: € 180,--
Graffiti aanbrengen: € 100,--

Bron Limburgs dagblad

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Mounty

tja, de boetes liegen er niet om.....
Sommige boetes kunnen niet hoog genoeg zijn... Maar als je echt per ongeluk een foutje maakt meteen een hoge boete maakt echt niet dat je geen fouten meer maakt. In het begin ga je mischien wel er beter op letten, maar na verloop van tijd ebt dat weer weg en maak je soms (stomme) fouten. Maar goed...wat kunnen we eraan doen ?..juist  :mrgreen:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

DeWitte

vandaag in de krant een tekenende uitspraak van de pliessie "je kunt beter een parkeermeter stelen dan er te weinig geld in gooien" ???
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Timeeh

Citaat van: Dwars® op 10 februari, 2011, 11:46:35

Zonder redelijk doel rondhangen: € 70,--


:banghead4rv: :schater:

Ik zie het al voor me als ik door de Ikea loop.

"Zo meneer ik zie dat u zonder redelijk doel hier rondhangt, daarvoor krijgt u een boete."

HD4ever

Citaat van: Timeeh op 11 februari, 2011, 07:50:17
Citaat van: Dwars® op 10 februari, 2011, 11:46:35

Zonder redelijk doel rondhangen: € 70,--


:banghead4rv: :schater:

Ik zie het al voor me als ik door de Ikea loop.

"Zo meneer ik zie dat u zonder redelijk doel hier rondhangt, daarvoor krijgt u een boete."

Voor het op Zon- en Feestdagen doelloos rondhangen in meubel boulevards en Outlet Centers kunnen de boetes nooit hoog genoeg zijn.
Daar moest zelf gevangenis straf op staan.  :yawn: Get a life !!
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joker

Het boetebedrag voor winkeldiefstal dat hier vermeld staat klopt in ieder geval niet
althans niet voor volwassenen.

Mede op aandringen van Detailhandel Nederland zijn de boetes voor eenvoudige winkeldiefstal verhoogd met 13% en 16% naar respectievelijk € 170 (waarde artikel tot en met € 50) en € 290 (waarde artikel tussen de € 50 en € 120). De verhoogde boetebedragen gelden per 2011. Deze boetes kunnen uitgedeeld worden door politie (politietransacties) mits het een volwassen dief betreft, geen sprake is van professionele diefstal en mits de dader de afgelopen vijf jaar niet eerder tegen de lamp is gelopen

En vanaf April 2011 kan daar dan nog €151,-  bijkomen voor de winkelier ivm gemakte onkosten  :)
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

QuattroFrits

Citaat van: Joker op 12 februari, 2011, 08:05:37
Het boetebedrag voor winkeldiefstal dat hier vermeld staat klopt in ieder geval niet
althans niet voor volwassenen.



:shock: EE oftewel Eigen Ervaring ?  :shock:

:twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:

Practical Joke
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

crazy j

as je per ongeluk de verkeerde straat inrijd en het is ook nog een eenrichtingsstraat ( aan de verkeerde kant naar binne dus ) 100,00 euro

die valt over aantal weken bij mij op de mat
living the life the way it comes

QuattroFrits

Citaat van: crazy j op 12 februari, 2011, 10:24:27
as je per ongeluk de verkeerde straat inrijd en het is ook nog een eenrichtingsstraat ( aan de verkeerde kant naar binne dus ) 100,00 euro

die valt over aantal weken bij mij op de mat

Als ik die zelf mag innen hier bij mij voor de deur, dan hoef ik nooit meer te werken.

P.S. nooit meer doen C.J.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

@Nippon

Citaat van: HD4ever op 11 februari, 2011, 17:24:04
Citaat van: Timeeh op 11 februari, 2011, 07:50:17
Citaat van: Dwars® op 10 februari, 2011, 11:46:35

Zonder redelijk doel rondhangen: € 70,--


:banghead4rv: :schater:

Ik zie het al voor me als ik door de Ikea loop.

"Zo meneer ik zie dat u zonder redelijk doel hier rondhangt, daarvoor krijgt u een boete."

Voor het op Zon- en Feestdagen doelloos rondhangen in meubel boulevards en Outlet Centers kunnen de boetes nooit hoog genoeg zijn.
Daar moest zelf gevangenis straf op staan.  :yawn: Get a life !!

:lol:

doelloos rondhangen bij een bikerranch met de brommert  :mrgreen:

Timeeh

Citaat van: QuattroFrits op 12 februari, 2011, 10:34:49
Citaat van: crazy j op 12 februari, 2011, 10:24:27
as je per ongeluk de verkeerde straat inrijd en het is ook nog een eenrichtingsstraat ( aan de verkeerde kant naar binne dus ) 100,00 euro

die valt over aantal weken bij mij op de mat

Als ik die zelf mag innen hier bij mij voor de deur, dan hoef ik nooit meer te werken.

P.S. nooit meer doen C.J.

Is dat een eenrichtingsstraat. Vond het al raar dat iedereen altijd deed dat ik mijn lampen niet had aanstaan :P

Joker

Citaat van: QuattroFrits op 12 februari, 2011, 10:12:12
Citaat van: Joker op 12 februari, 2011, 08:05:37
Het boetebedrag voor winkeldiefstal dat hier vermeld staat klopt in ieder geval niet
althans niet voor volwassenen.



:shock: EE oftewel Eigen Ervaring ?  :shock:

:twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:

Ja Frits . inderdaad uit eiegen ervaring  :lol:
Maar dan van de andere kant gezien. ik vang al 25 jaar winkelboefjes  :yes6rs:

Practical Joke
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.