Audio, Surround, Blu-ray vraagje. Wie heeft de kennis in huis???

Gestart door Yvil, 04 december, 2011, 11:56:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yvil

Even snel een vraagje,

Ik heb van mijn mupke een Blu-Ray speler voor mn verjaardag gekregen. Nu ik hem wil aansluiten
vraag ik mij af wat de beste geluidsweergave zou geven.

In mijn ogen heb ik maar 2 opties (omdat het de blu-ray speler aan een optisch-out ontbreekt),
namelijk:

Blu-ray speler     -HDMI kabel->     TV      -optische kabel->     Surround-set

OF

Blu-ray speler    -COAX kabel->    Surround-set (En dan de TV gewoon met de HDMI kabel)

Voor de laatste optie (dus geluid apart via coax naar surroundset en beeld via HDMI naar TV) zit
er extra een geel/oranje plug uitgang achter op de blu-ray speler en zo heb ik de dvd speler nu
ook aangesloten. Maar ik wil nu natuurlijk wel de maximaal haalbare kwaliteit uit de blu-rays halen.

Dus roept u maar!!  :yes6rs: Mounty misschien??? Iemand anders? Let me know!!

Grtz,
Y

Gassie

KTM SMT 2011

Timeeh

Normaal zou ik van bluray naar surround gaan. Weet alleen niet of die coax kwaliteit wat is. Daarom optie 1! ;) haha

Geluid is toch goed  :lol:

Mounty

optical is beter dan de coaxial....maar je zult weinig verschil horen, tenzij je een betere suround set hebt staan...

Zelf heb ik alles naar de reciever(suround versterker) via hdmi en optical en van de reciever met HDMI voor het beeld naar de tv.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

HD4ever

Citaat van: Yvil op 04 december, 2011, 11:56:58
Voor de laatste optie (dus geluid apart via coax naar surroundset en beeld via HDMI naar TV) zit
er extra een geel/oranje plug uitgang achter op de blu-ray speler en zo heb ik de dvd speler nu
ook aangesloten.

Geel is composite video en oranje is de digitale coaxiale uitgang.
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Yvil

Nou, heb beide opties zoals beschreven aangesloten op dit moment en kan dus switchen tussen beide.
Nu doet zich het volgende probleem voor. Van HDMI naar TV en dan via optisch naar de surround werkt
prima, al ben ik er nog niet van overtuigd dat ik nu het best haalbare uit mijn installatie haal. Maar via de
coax kabel naar rechtstreeks naar de surround set gaat het mis.

Gewone dvd's en audio cd's gaat prima. Maar wanneer ik er een blu-ray in stop gaat het geluid haperen.
Het valt dus te pas en te onpas weg en springt weer aan. Beeld blijft gewoon mooi vloeiend lopen, alleen
het geluid gaat uit en aan en uit en aan en uit en aan.

Mijn vraag: Kan het aan de kabel liggen (jaren geleden bij de surroundset geleverd)? Kan het zo zijn dat
deze de hoeveelheid data niet verwerkt krijgt of zo???  :dunno: En daarom gaat haperen? Is natuurlijk wel
van belang dat ik de rede ga achterhalen, want als ik terug zou moeten met de speler moet ik hier
natuurlijk niet te lang mee wachten.

Ik ben een trotse bezitter van een Harman/Kardon set wat in mijn ogen (en aan de reacties van mijn
bezoek iedere keer weer te merken) de beste set is wat je kunt hebben staan binnen het betaalbare
segment (tot +/-1000 euro). Helaas al een aantal jaren oud, dus net het laatste model van voor het
HDMI tijdperk.

Graag hoor iik van jullie!! En natuurlijk al bedankt voor de reacties tot nu toe  :thumbsup:

Mounty

wat je zeker ff moet nagaan is dat er geen "tweede" signaal naar je suround set gestuurd word....daar bedoel ik mee dat je moet controleren of de optical wel helemaal uitgaat als je de coax gebruikt....ff lostrekken en je weet ut..
Hapert ie dan nog dan je instellingen controleren in je surr.versterker en evt de kabel vervangen. Werkt het dan nog niet dan ga je terug naar de winkel,( maar het kan net zo goed aan je surr-set liggen...)

HK is zeker een prima merk, maar net zoals elk merk ook bepaalde types die probleempjes hebben met nieuwe situaties en apparatuur. Hiervoor zijn diverse forums te vinden op internet.

Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Yvil

Thnx Ron,

Maar heb nu weer een nieuwe ontwikkeling....  :evil:

Als ik de blu-ray erin stop en gewoon afspelen kies
is er niks aan de hand. Dan werkt hij gewoon naar
behoren. Maar kom ik aan de pauze knop, skip ik een
scene of spoel ik even vooruit/achteruit gaat het weer
mis. Dan begint hij weer te stotteren/haperen.

Dit laat mij dan weer denken dat het bijna niet de
kabel kan zijn, omdat deze het blijkbaar wel aan kan.
Wat het nog vreemder maakt in mijn ogen is dat het
geluid via de HDMI en Optische wel gewoon doorloopt.

RAAAARRRRRRRR....  :?

R-yen

Dat zullen timing issues zijn. De juiste setup is iig hdmi naar de tv en optisch terug. Wanneer de tv voor beeldverwerking het beeld vertraagd weergeeft zal de tv het bijbehorende audio signaal met dezelfde factor vertragen.
Aangezien het digitale signalen zijn zul je kwaliteitsverschil niet merken, maar moet je alleen letten op evt. storingen. Een zo kort mogelijke goed afgeschermde hdmi kabel gebruiken dus.

Ik heb overigens ook een HK receiver, met mijn oude mediacenter had ik bij dts af en toe last van dropouts, maar met mijn huidige niet meer (beiden optisch gekoppeld).

Yvil

Thnx R-yen, is tot nog toe de meest plausibele verklaring die timing issues.
Toch had ik het idee dat het geluid minder "body" had toen ik het via de tv
liet lopen. Maar als ik het goed begrijp mag het in theorie dus niks uitmaken?

Ik bedoel, ze geven aan dat het geluid vele malen beter moet zijn dan bij
een standaard dvd. Gaat dit dan niet verloren door de vele schakelingen /
kabeltjes? Wil natuurlijk wel de volle surround ervaring  :yes6rs:

Heb een sony Blu-ray speler en een sony TV, dus die zijn wel goede vriendjes
geloof ik  :mrgreen:

R-yen

Je zou eens kunnen controleren of de tv niet een of andere optie heeft voor audio pass-through. Je wilt geen rare door de tv gegenereerde effecten behalve evt. delay. Blu-Ray audio heeft een paar nieuwe profielen met hogere sampling rates, maar of je daar veel van merkt weet ik niet. Als de receiver ze niet weer kan geven merk je er natuurlijk niks van.

Yvil

Het lijkt erop dat mijn tv geen DTS uitgeeft en daarom de receiver alleen "NEO: 6" of "Dolby PLII" ontvangt (whatever that means) en weergeeft. Het enige dat ik zeker weet is dat DTS veel beter klinkt dan beide andere opties  :?

Heel frustrerend. Het zou toch gewoon moeten werken via de coax kabel!! Zolang ik maar niet pauzeer is er niks aan de hand
en kiest de receiver zelf voor 3/2  1 (nog wat) om vervolgens op DTS te springen.

Heeft terug brengen / ruilen zin denken jullie? Misschien voor een Blu-ray speler met bijv. een optisch-out poort?

Wat een zeik allemaal  :evil: :evil: :evil:

R-yen

rechtstreeks vanuit de speler is dan de enige valide optie, optisch of coax mag niks uitmaken, zolang de coax kabel wederom goed afgeschermd is (de kabel zelf dus ook coaxiaal) en zo kort mogelijk om invloeden van buitenaf te beperken.

Of iets aan de timing issues te doen is weet ik niet. Heb je geen andere versterker met coax in om te testen of het aan de combo sony / HK ligt? Of een oude DVD speler indien het probleem met de blu ray speler zich ook voordoet bij DVD-DTS?

Yvil

Volgens mij geeft mijn oude DVD (van H/K) speler geen DTS uit, maar dat weet ik niet zeker.
Straks thuis even kijken. Als hij dat wel doet heb ik er in ieder geval nooit problemen mee
gehad. Een andere versterker om te proberen heb ik helaas niet voor handen nee...

Net met Sony gebeld en die adviseren eerst en update uit te laten voeren door de Blu-ray
speler (zal wel het standaard antwoord zijn, maar goed). Het probleem was hem in ieder
geval niet bekend, dus verwacht er niet teveel van.

Ik houd jullie op de hoogte... Thnx voor het meedenken!!  :worship-cool:

Yvil

WTF?!?  :shock: :-X

Ik gisteren een paar Blu-rays'gekocht.... Nergens last van  :dunno:
Dat zou dus betekenen dat mijn hele Blu-ray Box van The Pacific
(waar ik er tot nog toe 2 van had geprobeerd) niet goed is?!?!

Schijnbaar heb ik dus alleen daarmee problemen  :yes6rs: Het vervelende
is dat ik die box misschien al een jaar geleden gekocht heb omdat ik
toen op het punt stond een blu-ray speler te krijgen  :? Daarmee terug
gaan lijkt me dus geen optie.

Maar goed, dat zal me ook eigenlijk worst zijn. Het belangrijkste is
dat alles nu werkt zoals het hoort en dat ik mooi 1080p beeld met
DTS geluid kan kijken  :mrgreen: Wauw wat een beeld!!! Waanzin  :thumbsup:

Thnx voor het meedenken allemaal!!

Sowieso een super dingetje die speler die ik gekregen heb. Gisteren
via internet een paar updates gedaan en vervolgens wegmisbruikers
en Ranking the cars gekeken via zoiets als uitzending gemist, maar
dan via de blu-ray speler. Wel iets minder kwaliteit beeld, maar toch
erg leuk voor als er eens niks op tv is  :worship-cool: