Zichtbaarheid motorrijders onderzocht

Gestart door DeWitte, 26 februari, 2012, 09:53:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

In een onlangs verschenen rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt de zichtbaarheid van motorrijders in relatie tot verkeersongevallen aan de orde.

De SWOV heeft bij haar onderzoek zowel naar de rol van motorrijders als van automobilisten gekeken. Hier volgen de voornaamste conclusies:

• De waarneembaarheid van motorfietsen wordt beïnvloed door hun zichtbaarheid én door het verwachtingspatroon en kennis over motorrijders bij automobilisten.

• De zichtbaarheid van motorrijders verbetert als het contrast met de omgeving wordt vergroot. Dit betekent niet altijd dat felle kleuren het beste zijn. In het buitengebied, op een heldere dag. zijn donkere kleding en een donkere motorfiets bijvoorbeeld opvallender.

• Het blijkt dat ook de verwachting om een motorfiets in het verkeer tegen te komen, een rol speelt bij het waarnemen van motorfietsen. Hiernaast blijken mensen die én autorijden én motorrijden minder vaak betrokken te zijn bij auto-motorongevallen. Automobilisten lijken over het algemeen wel voorzichtig om te gaan met motorrijders en geven bijvoorbeeld meer ruimte aan een motorfiets dan aan een andere auto.

• De zichtbaarheid van de motorfiets speelt vooral een rol bij ongevallen waarbij de auto linksaf slaat en de motorfiets tegemoet komt rijden.

• Wanneer de motorfiets vanuit een kruisende weg nadert blijkt deze even vaak geen voorrang te krijgen als een naderende auto. In deze specifieke situatie lijkt een motorrijder dus niet minder zichtbaar dan een auto.

• Een defensieve rijstijl van motorrijders kan bijdragen aan hun verkeersveiligheid (noot van de KNMV: de KNMV laat dit punt ook al jaren terugkomen in de rijopleiding VRO risico).

De SWOV pleit voor: meer onderzoek naar het effect van de kleding/kleur van de motorrijder (gele hesjes), verbetering van de verlichting van het vooraanzicht van motorfietsen en voorlichting in de autorijopleiding over het verwachtingspatroon rond motorrijders. Ook de specifieke situatie van links afslaande auto's vraagt extra aandacht.

Arjan Everink van KNMV rijopleidingen is niet verrast over de resultaten van het rapport: "Bijna al deze problemen zijn terug te leiden naar 'zien' en 'waarnemen'. Veel verkeersdeelnemers kijken wel, maar verwerken deze informatie niet of onvoldoende. Het onderwerp gaat dus veel verder dan alleen over motorrijders en wij zijn er van overtuigd dat dit ook breed onder de aandacht van automobilisten gebracht moet worden."

bron KNMV


Ow ja, motorrijden is gevaarlijk :mrgreen: :yes6rs: :schater: nog ff en dan zien we allemaal zo uit :lol:


Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

Citaat van: DeWitte op 26 februari, 2012, 09:53:07
Ow ja, motorrijden is gevaarlijk :mrgreen: :yes6rs: :schater: nog ff en dan zien we allemaal zo uit :lol:


En zo te zien heb je in Frankrijk niets aan die jas, ik zie geen reflecterende delen.

Mooi carnavalscostuum.  :mrgreen:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

@Nippon

deze kleurstelling is specifiek voor motorrijders die geen bochten kunnen rijden

mochten ze te water raken of in de busch liggen zijn ze makkelijk te traceren  :mrgreen:

SuzukiLimburg

En dit pak is ook te gebruiken als je de vogels van je erf wil verjagen  :yes6rs:

Op de motorbeurs werd ik trouwens aangesproken door een dame voor een enquete. Ik dacht eerst dat ze me een lidmaatschap voor de KNMV wilde aansmeren, maar dat bleek niet het geval. Ze was van het ministerie van VROM en nadat ik wat vragen beantwoord had werd ik gevraagd om mee te doen aan een onderzoek.

Omdat het wel interessant klonk heb ik toegezegd mee te doen. Het idee is dat ik 2 uur door het Brabantse land ga koetsjen samen met een groepje anderen en dat er een instructeur van de KNMV met videocamera achter ons aanrijdt. Die filmt alles en dat wordt geanalyseerd. Het gaat er dan uiteindelijk om of er verschil is tussen mensen die wel hebben meegedaan aan een VRO-cursus en mensen die daar nooit aan hebben deelgenomen (zoals ik) en hoe motorrijders zich in het algemeen gedragen in het verkeer.

Als je serieus deelneemt aan deze sessie is de kans aanwezig dat je wordt ingeloot voor een kosteloze VRO-cursus en daarna wordt de betreffende groep nog een keer beoordeeld met een videorit.

Alles gesubsidieerd door VROM. Ik hou er sowieso een cadeaubon van 50 Euro aan over, maar hopelijk ook een leuke ochtend en misschien een gesubsidieerde VRO-cursus. En ik maak zelfs kans op een cadeaubon van 500 Euro voor motorkleding.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

QuattroFrits

Citaat van: SuzukiLimburg op 27 februari, 2012, 09:07:58
Ik hou er sowieso een cadeaubon van 50 Euro aan over, maar hopelijk ook een leuke ochtend en misschien een gesubsidieerde VRO-cursus. En ik maak zelfs kans op een cadeaubon van 500 Euro voor motorkleding.

De helft hiervan gaat natuurlijk naar mij  :yes6rs: , want al die tijd dat jij met die meid stond te kletsen heb ik moeten wachten.  :mrgreen:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Joker

Citaat van: QuattroFrits op 27 februari, 2012, 17:30:36
Citaat van: SuzukiLimburg op 27 februari, 2012, 09:07:58
Ik hou er sowieso een cadeaubon van 50 Euro aan over, maar hopelijk ook een leuke ochtend en misschien een gesubsidieerde VRO-cursus. En ik maak zelfs kans op een cadeaubon van 500 Euro voor motorkleding.

De helft hiervan gaat natuurlijk naar mij  :yes6rs: , want al die tijd dat jij met die meid stond te kletsen heb ik moeten wachten.  :mrgreen:

Was ze soms ietsje knapper dan jij Frits ?  :)
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

SuzukiLimburg

Ze had geen baard, dat was al een sterk pluspunt. Voor de rest was het geen nachtje bankslapen waard...helaas.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

QuattroFrits

Citaat van: SuzukiLimburg op 28 februari, 2012, 15:59:36
Ze had geen baard, dat was al een sterk pluspunt. Voor de rest was het geen nachtje bankslapen waard...helaas.

Helemaal mee eens.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Sjef

#9
yep daar ben ik weer met een oude topic  :shock:

Ik ben eigenlijk benieuwd wat de ervaringen zijn van motorrijders met zo een reflecterend hesje.
Merken jullie dat je beter gezien word?

Ik heb trouwens reflectie op de koffers (maar daar heb ik alleen s'avonds wat aan)
maar ik merk wel dat er meer afstand gehouden word.

o ja.... ik weet dat het eigenlijk niet mag....
maar zolang men dit soort reflectie wel op fietstassen ongestraft ziet....
zie ik het probleem niet

DeWitte

Ik zwaai zelfs niet meer op hesjes. Zeker niet in grote groepen. Schijnveiligheid imo. En die grote groepen regen me op, duurt te lang om ze in te halen en dan kijken ze ook nog dom alsof ze de weg gepacht hebben. Vooral kuthollanders hebben er een handje aan. Ik noem het liefkozend rijdende chicanes.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

SuzukiLimburg

Het valt mij ook op dat voornamelijk de groepen veel met hesjes werken, terwijl die volgens mij niet zo'n probleem hebben met gezien worden gezien ze doorgaans met velen zijn. Een hesje is nuttiger als je alleen rijdt omdat je dan een stuk minder zichtbaar bent. maar van mij hoeft het niet, zo'n flapperende gele vlag om je nek.
Tegen de tijd dat ze mij zien ben ik toch alweer weg.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

pascalsc33

wauw alweer dit :?
Hier blijven ze binnen Europa toch mee bezig.
Als het zo doorgaat kunnen we allemaal een mooi geel hesje en een zeer leuke oranje helm op mooi. :roll:

QuattroFrits

Bij de Sabic-ritten doet de voorrijder en de vaste achterrijder een hesje aan, de voorste ziet wie de achterste is en de achterste ziet wie de voorste is.
Groepen zijn maximaal 10-12 motoren, meestal een stuk of 8.
Dit alles werkt wel prettig.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Mounty

Mijn ervaring met het gele hesje..... Ook al draag je zo'n ding, wie niet kijkt ziet je toch niet... In belgie (Aubel) een ongelukje gehad omdat de bestuurder van de auto me niet gezien had...ondanks de verlichting aan en het gele hesje aan. In Gulpen idem...niet gezien en niet verwacht dat er iemand zou rijden...  Ik draag het soms nog, als ik sávonds in het donker ga rijden. Valt toch meer op dan de zwarte broek en jas op de zwarte motor.
In een groep is het wel makkelijk als de eerste en laatste iets herkenbaars dragen..bijvoorbeeld zo'n hesje.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009