Biiista: een bijzondere e-creatie

Gestart door DeWitte, 18 mei, 2012, 05:58:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Elektrisch aangedreven motorfietsen en scooters zijn aan een opmars bezig. Daar kun je niet meer om heen, of je dat nu leuk vindt of niet. Vooralsnog rij je jezelf nogal in de kijker als je met een elektrisch voertuig op pad gaat. Diegenen die op zoek zijn naar nog meer exclusiviteit hoeven niet bang te zijn dat alle fabrikanten met hun elektrische tweewielers de gebaande paden betreden. De Oostenrijke firma Hammerschmid Maschinenbau heeft namelijk afgelopen week de wel heel bijzonder vormgegeven, elektrisch aangedreven, Biiista gepresenteerd (Biiista met inderdaad 3 i's). Het is de bedoeling dat deze bijzondere creatie in het voorjaar van 2013 op de markt komt.



De basis van de Biiista bestaat uit een eenvoudig vormgegeven aluminium frame die de zware batterij moet dragen en een enkelzijdige achterwielophanging waarbij de 14 pk sterke elektromotor zich in de naaf van het achterwiel bevindt. De bekleding van de motor bestaat uit één geheel. De Biiista heeft een topsnelheid van 96 km/h en een actieradius van een kleine 100 km, waarbij de 80-Volt accu een oplaadtijd van 2 uur heeft. Het gewicht van de motor bedraagt slechts 140 kg, wat indrukwekkend genoemd kan worden voor een elektrische motor. Niet alleen de vormgeving, maar ook de Bimota-Tesi-achtige naafbesturing is een echte eyecatcher. De bijzondere vormgeving van de Biiista is grotendeels mogelijk gemaakt door de elektrische naafaandrijving in het achterwiel, die ruimte vrijlaat op de plek waar anders de motor, airbox en radiateur zit.

De fabrikant rept nog met geen woord over de prijs of wanneer de motor precies beschikbaar komt, maar de bedrijfsfoto's en video's laten duidelijk zien dat er al verschillende prototypes in rijdende staat zijn en de gepolijste afwerking geeft de indruk dat de productiefase niet al te lang op zich laat wachten.

Voor meer info, zie: www.biiista.com




biiista - MUSZE HD on Vimeo



Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

m@rtijn

off-line

Gassie

KTM SMT 2011

Joker

Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

Joepie1958

wat een oerlelijk ding :twisted:
Dan zou ik nog liever Harley rijden :shock:
(wat schrijf ik nou!!, dat kwam spontaan in me op :roll:)
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

karz

zou ik toch wel eens op willen tuffen.
Qua looks kan het alle kanten op,  het insect achtige uiterlijk is volgens mij relatief makkelijk te veranderen.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

HD4ever

Citaat van: Joepie1958 op 18 mei, 2012, 17:55:44
Dan zou ik nog liever Harley rijden :shock:
(wat schrijf ik nou!!, dat kwam spontaan in me op :roll:)

Schaam je maar niet....gooi het er maar gewoon uit Joepie....  :schater:

Maar inderdaad... wat is dat een lelijk hok zeg. Wie wil er gezien worden op een tweewieler die geen benzine verbrand? IK niet !! Dan wordt het hoog tijd om het A-tje uit het rijbewijs te gaan gummen.  :yes6rs:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

@Nippon

je zult maar een dochter hebben die er zo uit ziet
die raak je dus nooit kwijt  :-X

Joker

 :schater: :rofl:
Citaat van: @Sambal op 20 mei, 2012, 16:01:17
je zult maar een dochter hebben die er zo uit ziet
die raak je dus nooit kwijt  :-X
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.