Hoofdmenu

R1100RS

Gestart door slowrider, 02 september, 2012, 17:49:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

slowrider

Ben aan het denken om een bmw r1100rs aan te schaffen . En wil na een testrit de ervaringen van andere horen. Zo ook de negatieve zijde, had iets gehoord over de gearbox. wie o wie  :roll:
When all else fails, read the instructions

karz

#1
Men zegt dat de versnellingsbakken van alle r1100xx modellen tot 1996 niet goed zijn.
Heeft te maken met een of ander conisch lager, dat bij latere modellen door een ander model vervangen is.

Probleem is dat veel motors tot 1996 die modificatie wellicht ook al gehad hebben.

Ik heb bijv een 1994 GS gehad met een enorm vervelende bak, schakelde rumoerig, schakelde niet goed terug etc. Later bleek de uitgaande as speling te hebben.

Maar mijn RS uit 1993 , schakelt prima en soepel , niets op aan te merken en nooit problemen mee gehad.  Ik heb al sinds aanschaf (ergens 2006 geloof ik) een rammeltje vanuit de drukgroep tijdens vrijloop (dat doen ze allemaal wel een beetje), dat nooit erger is geworden en ik heb er ook nooit last van gehad.

Dus òf mijn bak heeft die modificatie gehad, of de problemen met de bakken waren exemplarisch.   

Ik zou tijdens je testrit gewoon goed op het gedrag van de bak letten, als je nooit op een andere r1100xx hebt gereden is het natuurlijk moeilijk om in te schatten. 
Maar let erop of het schakelen soepel gaat, hij mag niet uit de versnelling schieten, en terugschakelen moet ook goed gaan.

Persoonlijk denk ik dat tegenover andere motoren, dit type versnellingsbak nogal rumoerig en bruut kan overkomen. 2e versnelling gaat vaak gepaard met een luide 'klak' etc.
Dus het mag best allemaal wat stakato gaan, maar het mag niet haperen zeg maar.

Wat is de KM stand ? Bij > 100.000 km ligt het een beetje aan de vorige eigenaar(en) maar zou de koppelingsplaat  versleten kunnen zijn.
Het kan ook heel goed dat je 200.000 km haalt met 1 plaat, dus ga er niet meteen vanuit dat ie versleten is.

Om de staat van de koppelingsplaat te testen kun je het beste een lang stuk bergop meteen vanuit z'n vijf oprijden. Dit moet gaan zonder dat de koppeling gaat slippen.
Een nieuwe plaat inc. montage is ongeveer 200,- 
Het kan ook zijn dat er een keramische plaat in zit, dan zit je goed.

ABS ?  , vaak doet de ABS het niet, maar dat heeft meer met de boordspanning te maken dan met de ABS pomp of sensoren.
De constructie is een beetje lomp gemaakt. Als je de motor start, dan trekken èn de startmotor èn de ABS pomp ineens , dus dan dropt de boordspanning ten kosten van het  functioneren van de ABS.  Hier is een modificatie in de bedrading voor te vinden op internet.
Vaak doet de ABS het wel, als er een tweede keer gestart wordt.
Ook kun je heavy duty accu's  krijgen die je ook van dit euvel afhelpen.

Het zijn prima allround motoren, die je voor een appel en ei kan kopen tegenwoordig.

Ik had de RS altijd als werkwoon motor bij een andere.
Maar nu heb ik alleen nog maar de RS  :D , is genoeg.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

slowrider

bedankt voor de info  :yes6rs:
vandaag eens een "lange" testrit gemaakt  rijdt en schakeld Prima  :D
eens kijken wat we terug krijgen voor de mijne :?
When all else fails, read the instructions

karz

Als je hem bij een motorzaak koopt, heb je een goede onderhandelingspositie denk ik.
Zo'n RS verkoopt niet heel snel, dus ga iig niet op al meteen op het eerste bod in  ;)

sometimes the same is different, but mostly it's the same.