Lidstaten verdeeld over voorstel APK voor motoren

Gestart door DeWitte, 04 november, 2012, 07:48:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Afgelopen week hadden de ministers van de Europese Unie een verkennend debat over het voorstel om de APK op Europees niveau aan te passen en te harmoniseren. Nadat het Nederlandse kabinet al eerder aangegeven had negatief tegenover onderdelen van het voorstel te staan, blijken nu meer landen moeite te hebben met de lijst van voertuigen die een verplichte APK-keuring moeten ondergaan. Een groot deel van de afgevaardigden trok zelfs de noodzaak tot uitbreiding van de APK naar de L- categorie (gemotoriseerde twee- en driewielers) en lichte aanhangwagens in twijfel.
Namens Nederland wees minister Schultz op de weerstand in de Tweede Kamer tegen de vergaande Brusselse bemoeienis. Volgens de VVD-bewindsvrouw wegen bij veel APK-voorstellen uit Brussel de voordelen voor verkeersveiligheid en milieu niet op tegen de hoge kosten voor burgers en bedrijfsleven. "Zulke extra lasten zijn zeker in deze economisch onzekere tijden moeilijk te rechtvaardigen", zei ze. Volgens haar voedt de Europese Commissie met de voorstellen vooral de Eurosceptici, niet de verkeersveiligheid. De Duitse minister Peter Ramsauer (Verkeer) noemde de voorgestelde jaarlijkse APK voor oudere auto's een typisch voorbeeld van regelzucht. Verder stelden verschillende lidstaten voor om de nieuwe regels niet op te nemen in een verordening, maar in een richtlijn. Dit laatste zou betekenen dat nationale lidstaten meer ruimte hebben voor een eigen specifieke invulling en implementatie van de regels.

De RAI vereniging, belangenbehartiger voor de rijwiel- en automobielindustrie, staat in tegenstelling tot de MAG en FEMA positief tegenover de voorgestelde invoering van APK voor motoren. MAG en FEMA hebben kritiek op het voorstel en noemen het overbodig en nutteloos. De posities die RAI, MAG en FEMA in dit voorstel innemen laten duidelijk de tegengestelde belangen zien tussen de fabrikanten en importeurs enerzijds en die van de consumenten anderzijds.

Het is nog onduidelijk of het voorstel in het verdere besluitvormingstraject op voldoende draagvlak kan rekenen. Hierdoor is het onduidelijk of en in welke mate de regels rondom voertuigkeuringen zullen wijzigen.


Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

Europese Raad: 'Geen APK voor motoren'   
   
Goed nieuws uit Brussel: de Raad van de Europese Unie heeft het APK-voorstel van de Europese Commissie aangepast en (onder andere) de eis geschrapt om ook motorfietsen te onderwerpen aan een periodieke technische keuring.

Vanuit verschillende lidstaten is forse kritiek gekomen op het oorspronkelijk voorstel van de Commissie, waaronder uit Nederland. Op 22 september jl. trokken duizenden motorrijders nog naar Brussel tijdens de MAG-protestrit tegen een Europese APK. Daarnaast voerde de MAG in samenwerking met de FEMA een uitgebreide politieke lobby die nu zijn vruchten lijkt af te werpen.
MAG-secretaris Dolf Willigers is opgetogen: "De discussie is hiermee nog niet volledig van tafel want we verwachten niet dat de Europese Commissie hiermee akkoord zal gaan, maar de kans dat landen zonder APK voor motoren (zoals Nederland) mogen vasthouden aan hun eigen wet- en regelgeving en niet door Europa zullen worden verplicht een volstrekt zinloze en geldverslindende motorkeuring in te voeren is nu groter dan ooit."

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

CiteerAPK motoren van de baan   
   
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) verwacht dat het Nederlandse verzet tegen een APK-plicht voor motorfietsen als resultaat zal opleveren dat Nederland deze niet door hoeft te voeren, zo bleek in het debat hierover in de Tweede Kamer. Volgens Schultz zal de voorgestelde Europese regelgeving geen wet maar een richtlijn worden, iets waarmee elk land zelf kan beslissen hoe ermee om te gaan. Op 20 december zullen de betrokken Europese ministers het voorstel bespreken binnen de Transportraad, Schultz verwacht dat zo goed als alle Nederlandse bezwaren daar overgenomen gaan worden. Hiermee lijkt de APK voor motorfietsen voorlopig van de baan. De kans blijft natuurlijk bestaan dat de nu mislukte lobby van RAI Vereniging (importeurs) en BOVAG (dealers) alsnog gehoor vindt binnen Den Haag, waarop de nog aan te nemen richtlijn alsnog uit kast gehaald kan worden als basis voor Nederlandse wetgeving. Voorlopig is de kans hierop erg klein

De RAI en BOVAG, zijn dus de drijvende krachten achter een APK plicht, je vraagt je af waarom wa? :-X
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

HD4ever

Citaat van: DeWitte op 16 december, 2012, 06:43:30
De RAI en BOVAG, zijn dus de drijvende krachten achter een APK plicht, je vraagt je af waarom wa? :-X

Nou niet echt..... je gaat me toch niet vertellen dat het gaat om 'zakken vullen'?   :mrgreen:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

QuattroFrits

Citaat van: HD4ever op 16 december, 2012, 09:02:05
je gaat me toch niet vertellen dat het gaat om 'zakken vullen'?   :mrgreen:

Wat de RAI ermee te maken heeft weet ik niet, maar volgens mij is er niets anders dan "ZAKKEN VULLEN".  :evil:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

DeWitte

Citaat van: QuattroFrits op 16 december, 2012, 09:46:59
Citaat van: HD4ever op 16 december, 2012, 09:02:05
je gaat me toch niet vertellen dat het gaat om 'zakken vullen'?   :mrgreen:

Wat de RAI ermee te maken heeft weet ik niet, maar volgens mij is er niets anders dan "ZAKKEN VULLEN".  :evil:

http://www.raivereniging.nl/ niet de raihallen
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

QuattroFrits

 :shock: Ik wist niet dat er nog zo'n zakkenvulstationvereniging bestond.
Maar volgens mij blijft het toch echt wel "zakken vullen".  :yes6rs:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

DeWitte

Europees voorstel APK motoren afgewezen

Een Europees voorstel om zo'n plicht in te voeren is donderdag 30 mei weggestemd door de verkeerscommissie in het Europarlement. Het CDA vindt het terecht dat motoren geen verplichte APK-keuring hoeven te ondergaan. Europarlementslid Corien Wortmann (CDA) vindt dat landen zelf moeten beslissen of ze de technische keuring verplichten. "De kosten overtreffen de voordelen", vindt Wortmann. Motorbezitters in Europa zouden anders minstens 1,2 miljard euro per jaar moeten afrekenen voor de keuringen.

Eerder adviseerde de Interne Markt commissie van het Europees Parlement al om het plan naar de prullenbak te verwijzen. In deze commissie zit Wim van de Camp, delegatieleider CDA. Ook hij trekt de voordelen van de APK-plicht ernstig in twijfel. "Slechts zelden is een technisch mankement aan een motor de oorzaak van een ongeluk. Veel motorliefhebbers koesteren juist hun bezit", weet de ervaren motorrijder Van de Camp.

Ook zal het goed werkend Nederlandse APK- systeem voor auto´s blijven bestaan, wat betreft de parlementscommissie voor Verkeer. In Nederland keuren de garages al decennialang zelfstandig auto´s. Die garages worden streng gecontroleerd door de Rijksdienst van het Wegverkeer, waardoor misbruik van hun bevoorrechte positie praktisch onmogelijk is.

"Het is goed dat de Europese Commissie het wegverkeer in Europa veiliger wil maken. Maar de voorstellen gaan mij te ver. We hebben in Nederland de APK uitstekend geregeld, met een goede kwaliteit van de voertuigkeuring. Het Europees Parlement is gelukkig medewetgever en ik heb dan ook wijzigingsvoorstellen ingebracht. Deze voorstellen zijn aangenomen, waardoor ons systeem kan blijven bestaan", aldus Wortmann.

Reactie MAG:
De Europese plannen voor een verplichte APK keuring van motoren zijn voorlopig van de baan. Dat heeft de Transportcommissie van het Europees Parlement vandaag bepaald door een voorstel van Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) aan te nemen. Van Dalen is blij met de uitkomst van de stemming: "De Europese Commissie was van plan alle motoren verplicht APK te laten keuren. Gelukkig is dat nu voorkomen. Dat scheelt Nederlandse motorrijders elk jaar een boel geld!"

Voorstanders van een verplichte APK voor motoren beweren dat de verkeersveiligheid hierdoor wordt vergroot. Van Dalen, vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement, is het daar niet mee eens: "Er is geen enkel onderzoek dat aantoont dat de invoering van een verplichte APK voor motoren bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Motorrijders zijn liefhebbers en onderhouden hun voertuig met grote zorg. Het voorstel van de Europese Commissie was daarom een volstrekt onnodig en bureaucratisch voorstel."

Update: Persbericht KNMV
Met 21 stemmen voor en 19 stemmen tegen heeft de commissie Vervoer en Toerisme van het Europees Parlement op donderdag 30 mei bepaald dat er geen Europese APK-plicht komt voor motoren. In het aangenomen voorstel wordt de Europese Commissie gevraagd binnen drie jaar een aanvullend onderzoek uit te voeren. Het onderzoek vergelijkt de verkeersveiligheid onder lidstaten met- en zonder APK-plicht voor motoren. Op basis van de uitkomsten wordt bepaald of dan alsnog wetgeving nodig is.

De KNMV is zeer verheugd met het feit dat de Europarlementariërs tegen de Europese APK-plicht voor motoren hebben gestemd. Het afgelopen jaar is veel aandacht besteed aan dit dossier. De KNMV heeft in gesprekken met Europese spelers benadrukt dat motorrijders door het voorstel van de verplichte APK onnodig extra worden belast. Het doel van het oorspronkelijke voorstel, het verbeteren van de verkeersveiligheid, wordt niet bereikt door de voorgestelde maatregelen. Volgens de laatste Europese studie naar ongevallen waarbij motorvoertuigen zijn betrokken (MAIDS, 2009) blijkt dat bij slechts 0,3% van de ongevallen een technisch mankement ten grondslag lag aan het ongeval. Nog altijd is het menselijk gedrag de hoofdoorzaak van verkeersongevallen.

De KNMV blijft in gesprek met beleidsbepalers om aan te geven dat de nadruk moet liggen op de eigen verantwoordelijkheid van de weggebruikers, zowel bij motorrijders als bij automobilisten en andere verkeersdeelnemers. De KNMV pleit voor meer Europees onderzoek en investeringen in trainingen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

HD4ever

Citaat van: DeWitte op 10 juni, 2013, 18:42:15
In het aangenomen voorstel wordt de Europese Commissie gevraagd binnen drie jaar een aanvullend onderzoek uit te voeren. Het onderzoek vergelijkt de verkeersveiligheid onder lidstaten met- en zonder APK-plicht voor motoren. Op basis van de uitkomsten wordt bepaald of dan alsnog wetgeving nodig is.

Nee, zo snel geven die bureau hengsten in Brussel niet op.
Dit verhaal komt net zo vaak terug op tafel, tot ze toch uiteindelijk hun zin gekregen hebben.  :yes6rs:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

HD4ever

Het was even stil maar, maar blijkbaar hebben we even uitstel van Brussel.

http://www.anwbmotor.nl/nieuws/voorlopig-geen-apk-voor-motoren



Zware motoren zullen pas vanaf 2022 worden onderworpen aan een periodieke technische controle.

Maar... de Europese lidstaten kunnen motorfietsen ook na 2022 uitsluiten van de APK als ze zelf alternatieve en effectieve maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren. De verkeersveiligheidstatistieken van de laatste vijf jaar zijn bepalend of zware motoren worden opgenomen in de periodieke technische controles. Als dit het  geval is, is het aan de lidstaten zelf om de specifieke testmethoden, de onderdelen waarop wordt getest en de frequentie te bepalen.

Het voorstel bevat ook de bepaling dat in het geval van een nieuwe registratie van een voertuig dat is ingevoerd uit een andere lidstaat, de lidstaat een geldig keuringsbewijs dat is afgegeven door andere lidstaat dient te erkennen. Dit is een belangrijke stap naar het creëren van gemeenschappelijke geharmoniseerde regels ter bevordering van een eenvoudiger verkeer van de EU-burgers.

Verschillende instanties (ANWB, MAG, FEMA) hebben de afgelopen jaren gestreden voor het uitsluiten van motoren in een Europese regeling met betrekking tot de APK. Reden: uit diverse onderzoeken is steeds weer gebleken, dat de technische staat van motoren een te verwaarlozen rol speelt bij het ontstaan van ongevallen. Een verplichte APK zou daardoor alleen maar een onnodige lastenverzwaring betekenen.
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

Joker

Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

pascalsc33

Ja inderdaad goed nieuws. :worship-cool:

Als ze in Europa iets aan de verkeersveiligheid willen doen, zouden ze eens kunnen beginnen met in Belgie de rijbenwijzen niet meer bij een pakje boter mee te geven.
Die gasten kunnen voor geen meter rijden!!(auto's heb ik het dan over). :mrgreen:

@Nippon

 :shock: wat zeg jij nou  :evil:

dat heeft helemaal niks te maken met "belg" zijn
dat heeft te maken met 't vrouw zijn  :lol: dat kenteken is toeval    :mrgreen:

pascalsc33

Citaat van: @Sambal op 28 december, 2013, 14:38:14
:shock: wat zeg jij nou  :evil:

dat heeft helemaal niks te maken met "belg" zijn
dat heeft te maken met 't vrouw zijn  :lol: dat kenteken is toeval    :mrgreen:
Ik wil hier geen nieuwe discussie starten maar dit is mijn mening.
Ik rij tussen de 40000 en 50000 km per jaar en zie het gewoon te vaak gebeuren.(auto).
Heeft niks met vrouwen achter het stuur te maken.

B-Witch

#14
Citaat van: pascalsc33 op 29 december, 2013, 15:20:28
Citaat van: @Sambal op 28 december, 2013, 14:38:14
:shock: wat zeg jij nou  :evil:

dat heeft helemaal niks te maken met "belg" zijn
dat heeft te maken met 't vrouw zijn  :lol: dat kenteken is toeval    :mrgreen:
Ik wil hier geen nieuwe discussie starten maar dit is mijn mening.
Ik rij tussen de 40000 en 50000 km per jaar en zie het gewoon te vaak gebeuren.(auto).
Heeft niks met vrouwen achter het stuur te maken.

Ik zit ook veel op de weg, elke week naar Noord Holland en weer terug, en ik kan je vertellen dat belgen, en vrouwen vaak rare acties op de weg uithalen, dus de combinatie: vrouwelijke belgen achter het stuur = Lethal combination  :mrgreen:

Maar om on topic te blijven, ik vind het natuurlijk prima geen APK op motoren.
Wat ik wel belangrijk vind is dat motoren goed onderhouden worden, en ik vind het ook niet erg als meneer agent zijn bonnenboekje trekt als een motor ondeugdelijk of in een technisch gevaarlijke staat verkeerd (en dan graag een hele dikke boete svp!!) :yes6rs:
You may own the bike, but the bike possesses you.