Testrit BMW R1100S

Gestart door Busaberke, 29 november, 2012, 08:19:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busaberke

A.s. zaterdag ga ik een testrit maken met een BMW R1100S.  :shock:
Néé, niet voor mij zelf maar voor een vriend van mij, ben zelf met "iets" anders bezig.  :-X
Aangezien ik nauwelijks ervaring heb met BMW boxers, zoek ik info over de typische problemen van deze motor.
Ik moet er ook nog ff op gaan Googlen, zijn er forumleden die hier meer over weten?
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

karz

Motorisch weinig problemen,

Let goed op de bak, met name terugschakelen moet zonder haperingen (blokkeren pedaal) gebeuren.
Rammelen in vrijloop mag.

Goede test voor de staat van de koppelingsplaat is bergop, vanuit een laag toeren tal in de vijf vol gas geven.
Mag niet slippen dan.

Doet gear indicator en neutraal indicator het ?  , lijkt een minor issue maar bij oudere types zitten die sensoren op lastige plekken.
Bij nieuwere types (dus waarschijnlijk ook bij de r1100s ) zitten deze wat makkelijker geplaatst. Maar google ff voor zekerheid.

Als de motor op de bok staat, wiggle dan even het achterwiel , je mag de cardan ietsjes horen (speling) , maar het moet niet te gek zijn ..dat is natuurlijk moeilijk inschatten, maar ga op je gevoel af :lol:

Kijk even naar de remschijven, die zijn vrij duur als ze vervangen moeten worden.

success
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Toledo

De cardanhoes ( die zwarte rubberen hoes ) vragen of je die effe los mag maken, meestal met ty rap vast. En kijk of voel of de cardantunnel droog is van binnen, mag geen olie instaan.
Achterwiel mag geen speling hebben, is er wel speling, laat dan iemand de achterrem intrappen. en voel nog eens. Is de speling nu weg dan is er speling op het grote cardanlager. Is de speling nog steeds aanwezig, dan zit er speling op de twee naaldlagers in de cardantunnel. Is er speling op het grote cardanlager dan zal binnenkort, de olie over je achterwiel gaan lopen en het lager aan gort gaan. De naaldlagers in de tunnel is niet zo'n probleem, wel vervangen want nastellen heeft geen zin. Ik heb de naaldlagers hier al liggen. want ik moet ze bij mij vervangen. Die lagers kosten 2x €35,- 
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

Busaberke

Dat zijn erg bruikbare tipes, bedankt!
Die verkoper zal onder de indruk zijn van mijn Beemerkunde terwijl ik de diagnose stel. Zal ik een witte stofjes en een stethoscoop meenemen?   :lol:


Citaat van: DeWitte op 29 november, 2012, 09:03:47
Citaat van: Busaberke op 29 november, 2012, 08:19:45
ben zelf met "iets" anders bezig.  :-X

VERTEL...............

Ik heb uiteindelijk een allroad  :oops: gevonden die mij bevalt, en zo her-en-der een bod uitgebracht.  :-X
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

#5
la me raaje, een Tiger 1050?

en als het oranje moet zijn  :mrgreen: er staat nog een mooie wit/oranje KTM 990 bij mij in de garaasj met fabrieksgarantie. Tot 31 dec te koop, 1e week januari word ie anders ingeruild.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Citaat van: DeWitte op 29 november, 2012, 12:06:10
een Tiger 1050

die zou het zomaar kunnen worden  :mrgreen:
maar in elk geval geen KTM, die is voor mij net iets te spartaans.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009