MV Agusta onthult Turismo Veloce

Gestart door Busaberke, 05 november, 2013, 11:41:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

R-yen

Citaat van: Desmo-devil op 12 november, 2013, 14:47:44
192 PK op een naked is imo totale waanzin  :cry: Iemand die daarmee echt gecontroleerd kan sliden, kan meedoen in de moto GP !!!

Sliden is net genoeg remmen zodat je achterwiel blijft draaien zodat je mooi de bocht in kunt glijden, daar voegen die pk's niks aan toe (behalve misschien een hogere ingangssnelheid  :twisted:). Voor het gecontroleerd driften zullen de meesten inderdaad de elektronische hulpmiddeltjes nodig hebben :mrgreen:.

Busaberke

De hele PK-race is een tegenstrijdige kwestie.

In de motoGP werden de motoren in het tweetakt tijdperk nog door de coureurs onder controle gehouden, tegenwoordig worden de motoren door electronica onder controle gehouden.
Het beste voorbeeld daarvan is recentelijk door Pedrosa gegeven, die direct van z'n Honda geslingerd werd madat Marquez bij een aanrijding een sensorkabel van z'n traction controle gebroken had.

Zijn het daardoor minder goede coureurs?
Ik denk het niet, deze gasten hebben hun startplek verdiend door zich eerst te bewijzen in andere raceklassen zonder al die electronica.
Maar toch zou ik graag een verbod op traction controle zien in de race wereld, dat dwingt de fabrikanten om nog meer nadruk te leggen op de handelbaarheid van een racemotor ipv de meeste pk's te scoren. Dan zal ook meer de nadruk komen te liggen op de rijderskwaliteiten van een coureur om een wedstrijd te winnen i.p.v. het beste pakket aan elektronica. Daar worden de wedstrijden mooier van.

Op straat is traction controle e.d. zeker aanbevelingswaardig bij de krachtigere motoren.
De meesten van ons zijn absoluut niet in staat om motoren van 150+ pk's onder alle omstandigheden in bedwang te houden.
Mijn Busa bijvoorbeeld is een heerlijke fiets om onder droge omstandigheden mee te rijden, maar wordt een enorme bitch als de weg nat is in bochtige omstandigheden.
Dan werken de pk's tegen je, het achterwiel probeert constant om het voorwiel voorbij te steken, en dan zou traction controle / instelbare rijmodi een welkome aanvulling zijn.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009