MV Agusta onthult Turismo Veloce

Gestart door Busaberke, 05 november, 2013, 11:41:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busaberke

Na de motor anderhalve week geleden al te hebben aangekondigd heeft MV Agusta op de EICMA in Milaan de nieuwe Turismo Veloce officieel gepresenteerd. De Turismo Veloce is MV Agusta's antwoord op het avontuurlijke sportsegment. De motor wordt in twee versies op de markt gezet, standaard en Lusso, waarbij die laatste van flink wat accessoires is voorzien.



De Turismo Veloce wordt -net als de F3, de Brutale 800 en de Rivale 800 aangedreven door de 798cc driecilinder, die in de Turismo Veloce wordt opgegeven voor een vermogen van 123 pk bij 11.600 toeren en een koppel van 84 Nm bij 8.600 toeren per minuut. De fiets is -uiteraard- van het MVICS elektronicapakket voorzien, wat bestaat uit ride-by-wire gasklepbediening, tractiecontrole, wheelie controle en vier rijmodi.

Opmerkelijk is dat voor het eerst MV Agusta ervoor heeft gekozen om alleen in de Sport modus het volle vermogen beschikbaar is. In Tourismo en Rain is het vermogen tot 91 ok beperkt, in de Custom modus kan alles naar eigen inzicht worden afgesteld. Standaard is ook de 2.0 versie van de quickshifter voorzien, terwijl MV nu voor het eerst ook cruise control heeft toegepast.

De Lusso versie is verder van Sachs Semi-actieve vering voorzien, die tijdens het rijden automatisch de ingaande en uitgaande demping van de voor- en achtervering aanpast. De standaard versie heeft een volledig instelbare Marzocchi voorvork en eveneens volledig instelbare Sachs monoshock, beide versies hebben voor en achter 160 mm veerweg.



Met een zithoogte van 870 mm is de Turismo Veloce allerminst laag te noemen, maar met onze ervaring van de 890 mm hoge Rivale in het achterhoofd zal dat voor je gevoel waarschijnlijk een flink stuk lager aanvoelen. In het neusje is een nieuw dashboard voorzien, dat een TFT kleurenscherm heeft. De standaard versie wordt opgegeven voor een drooggewicht van 194 kilo, bij de Lusso is dat 207 kg. Voor dat extra gewicht krijg je onder andere een kofferset, verwarmde handvatten, een middenbok en een geïntegreerd navigatiesysteem. En het eerder genoemde elektronische veringpakket.

Bron: motorfreaks.nl


Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Joker

Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

Desmo-devil


Busaberke

#4
Ik vind uiterlijk het nét iets te veel Ducati met een MV Agusta sausje.
Gelukkig is 'ie motorisch dan wel weer een stuk meer onderscheidend.  :cool:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

SuzukiLimburg

Niet verkeerd, maar die uitlaten  :puke:
Ik begrijp dat anderen het prachtig vinden, dus smaken verschillen zoals altijd.
Toch zou ik hem als totaalplaatje wel kopen (als ik een sponsor had)
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

QuattroFrits

Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

B-Witch

Erg futuristisch, en wat moet dat:

De fiets is -uiteraard- van het MVICS elektronicapakket voorzien, wat bestaat uit ride-by-wire gasklepbediening, tractiecontrole, wheelie controle en vier rijmodi   :shock:

Als je lekker gecontroleerd en beveiligd wil rondrijden, dan koop een volvo zou ik haast zeggen (maar is mijn mening)  ;)
You may own the bike, but the bike possesses you.

Busaberke

Citaat van: B-Witch op 07 november, 2013, 13:06:56
Erg futuristisch, en wat moet dat:

De fiets is -uiteraard- van het MVICS elektronicapakket voorzien, wat bestaat uit ride-by-wire gasklepbediening, tractiecontrole, wheelie controle en vier rijmodi   :shock:

Als je lekker gecontroleerd en beveiligd wil rondrijden, dan koop een volvo zou ik haast zeggen (maar is mijn mening)  ;)

Dat is wellicht iets te kort door de bocht ...

Enige ondersteuning voor sommige mensen of in sommige situaties om je vege lijf op een MV te redden is hier waarschijnlijk wel op zijn plaats.
MV's staan niet bekend vanwege hun "makkelijke, Honda-achtige karakter" , ter illustratie heb ik een paar citaten uit een recente test van de MV Agusta Rivale, met hetzelfde blok, door motorfreaks toegevoegd:

Citeer....... Tel daar de niet al te ruime stuuruitslag, de zeer directe en agressieve vermogensafgifte in de Sport-modus en de Brembo Monobloc remmen bij op en je praat over een vurige hengst eerste klas die je te kennen geeft dat je maar niet moet denken dat 'ie ook maar de intentie heeft om snel naar je pijpen te gaan dansen.

Vanaf het resort meteen de berg omhoog blijkt de Rivale al snel alles behalve een allemansvriend te zijn: de extreme zithouding ben je weliswaar snel aan gewend, net als het flitsende stuurgedrag die je soms sneller dan verwacht naar de binnenkant van de bocht zal brengen, maar wee je gebeente als je de intentie hebt je van de ene naar de andere bocht te laten katapulteren. In eerste versnelling vol op het gas een haarspeldbocht uit blijkt geen goed plan, de Rivale gooit meteen het voorwiel in de lucht. Om het voorwiel weer contact met moeder aarde te laten maken gooi ik kortstondig het gas dicht, waarna bij het openen van het gas het ritueel zich herhaalt... en herhaalt...

Alsof dat wilde karakter nog niet erg genoeg is blijkt het rijwielgedeelte over exact dezelfde problematiek als de Hypermotard te beschikken. Het is prima sturen, totdat er in de bocht moet worden gecorrigeerd, de Marzocchi voorvork het geweld van de Brembo Monoblocs niet kan bolwerken en er zoveel onrust in het rijwielgedeelte ontstaat dat de Rivale van alles en nog wat doet behalve datgene wat je in gedachte hebt.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

B-Witch

Citaat van: Busaberke op 08 november, 2013, 09:26:49
Citaat van: B-Witch op 07 november, 2013, 13:06:56
Erg futuristisch, en wat moet dat:

De fiets is -uiteraard- van het MVICS elektronicapakket voorzien, wat bestaat uit ride-by-wire gasklepbediening, tractiecontrole, wheelie controle en vier rijmodi   :shock:

Als je lekker gecontroleerd en beveiligd wil rondrijden, dan koop een volvo zou ik haast zeggen (maar is mijn mening)  ;)

Dat is wellicht iets te kort door de bocht ...

Enige ondersteuning voor sommige mensen of in sommige situaties om je vege lijf op een MV te redden is hier waarschijnlijk wel op zijn plaats.
MV's staan niet bekend vanwege hun "makkelijke, Honda-achtige karakter" , ter illustratie heb ik een paar citaten uit een recente test van de MV Agusta Rivale, met hetzelfde blok, door motorfreaks toegevoegd:

Citeer....... Tel daar de niet al te ruime stuuruitslag, de zeer directe en agressieve vermogensafgifte in de Sport-modus en de Brembo Monobloc remmen bij op en je praat over een vurige hengst eerste klas die je te kennen geeft dat je maar niet moet denken dat 'ie ook maar de intentie heeft om snel naar je pijpen te gaan dansen.

Vanaf het resort meteen de berg omhoog blijkt de Rivale al snel alles behalve een allemansvriend te zijn: de extreme zithouding ben je weliswaar snel aan gewend, net als het flitsende stuurgedrag die je soms sneller dan verwacht naar de binnenkant van de bocht zal brengen, maar wee je gebeente als je de intentie hebt je van de ene naar de andere bocht te laten katapulteren. In eerste versnelling vol op het gas een haarspeldbocht uit blijkt geen goed plan, de Rivale gooit meteen het voorwiel in de lucht. Om het voorwiel weer contact met moeder aarde te laten maken gooi ik kortstondig het gas dicht, waarna bij het openen van het gas het ritueel zich herhaalt... en herhaalt...

Alsof dat wilde karakter nog niet erg genoeg is blijkt het rijwielgedeelte over exact dezelfde problematiek als de Hypermotard te beschikken. Het is prima sturen, totdat er in de bocht moet worden gecorrigeerd, de Marzocchi voorvork het geweld van de Brembo Monoblocs niet kan bolwerken en er zoveel onrust in het rijwielgedeelte ontstaat dat de Rivale van alles en nog wat doet behalve datgene wat je in gedachte hebt.

Als je mij vraagt dus geen motor voor watjes zoals ik  ;)

In dit geval moet de eletronica de "fouten" (misschien verkeerde woordkeuze) van het ontwerp opheffen als ik het allemaal goed begrijp, zodat je niet meteen aanspraak op je ziektekosten of uitvaartverzekering hoeft te maken?  :?



You may own the bike, but the bike possesses you.

Desmo-devil

Dus alle moderne motoren , die tegenwoordig allemaal elctronische hulp middelen aan boord hebben, zijn verkeerd ontworpen ????????? Ik ben het met Robert eens, deze hulpmiddelen zijn nodig omdat de gemiddelde rijder niet overweg kan met de PK's die aan boord zijn. Je kan je natuurlijk wel afvragen of de motorfabrikanten niet zijn doorgeschoten wat betref de PK/ gewicht verhoudingen van de moderne motoren, en of het niet raadzamer is de PK"s te beperken ipv de motoren van alle nodige electronische hulpmiddelen te voorzien om het rijden nog enigszins veilig en beheersbaar te houden. Want uiteindelijk betalen wij als kopers de prijs dubbelop, en voor de vele PK's en ook nog eens voor alle nodige electronische hulpmiddelen.
Ik zeg max 150 PK en ABS , meer heb ik niet nodig  :yes6rs:

Joker

Ik zeg max 150 PK en ABS , meer heb ik niet nodig  :yes6rs:
[/quote]

Helemaal mee eens. 150 Pk is meer dan zat. voor op de openbare weg.  :yes6rs:
technisch gezien is natuurlijk veel meer mogelijk. maar een mens blijft een mens met al zijn / haar beperkingen.
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

DeWitte

Citaat van: Desmo-devil op 11 november, 2013, 11:38:21
Dus alle moderne motoren , die tegenwoordig allemaal elctronische hulp middelen aan boord hebben, zijn verkeerd ontworpen ????????? Ik ben het met Robert eens, deze hulpmiddelen zijn nodig omdat de gemiddelde rijder niet overweg kan met de PK's die aan boord zijn. Je kan je natuurlijk wel afvragen of de motorfabrikanten niet zijn doorgeschoten wat betref de PK/ gewicht verhoudingen van de moderne motoren, en of het niet raadzamer is de PK"s te beperken ipv de motoren van alle nodige electronische hulpmiddelen te voorzien om het rijden nog enigszins veilig en beheersbaar te houden. Want uiteindelijk betalen wij als kopers de prijs dubbelop, en voor de vele PK's en ook nog eens voor alle nodige electronische hulpmiddelen.
Ik zeg max 150 PK en ABS , meer heb ik niet nodig  :yes6rs:

116 ktm pk's en ABS in combi met brembo monoblocs vind ik al zat :mrgreen: kan mij niemand zeggen dat ik treuzel  :twisted:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

R-yen

Ik ben wel erg benieuwd naar die 192 ktm pk's met uitschakelbaar abs aan de achterkant voor het sliden van de 1290 superduke r akrapovic  :haildaking:

Desmo-devil

192 PK op een naked is imo totale waanzin  :cry: Iemand die daarmee echt gecontroleerd kan sliden, kan meedoen in de moto GP !!!