Honda komt met airbag voor motorrijder.

Gestart door Rookie, 08 september, 2005, 20:55:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Rookie

De Japanse fabrikant Honda komt als eerste met een airbag voor motorrijders.

Afremmen
Motorrijders zijn veel kwetsbaarder dan automobilisten. Bij aanrijdingen is de kans op letsel erg groot. Honda komt volgend voorjaar met de airbag, die de rijder moet 'afremmen' als hij van zijn motor schiet.



Goldwing
De airbag wordt gemonteerd op de Honda Goldwing, een bijzonder grote toermotor die er voorlopig als enige geschikt voor is. Honda introduceert het systeem in de Verenigde Staten. Later komt de airbagmotor ook in Europa en Japan op de markt.

Eerst zien
De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) volgt de ontwikkeling met belangstelling. "Wij zijn a priori niet voor of tegen. De praktijk moet uitwijzen of een airbag ook voor een motorrijder werkt. Als de bestuurder van een motor achterop een vrachtwagen knalt, dan zal zo'n ding mogelijk zijn nut hebben. Maar wat gebeurt er als iemand met zijn motor onderuit gaat? We wachten daarom de ontwikkelingen met spanning af."

Zelf kiezen
De KNMV vindt in elk geval dat motorrijders zelf moeten kunnen kiezen of ze een airbag willen of niet. De vereniging is tegen een verplichting door de overheid. Voor de KNMV is het allerbelangrijkst dat een motorrijder door preventief rijden zoveel mogelijk voorkomt dat hij in een gevaarlijke situatie belandt.

Bron: RTLNieuws.nl

Busaberke

Zolang het niet verplicht wordt, is het i.i.g. een interessante ontwikkeling.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

Citaat van: "Busaberke"Zolang het niet verplicht wordt

Nou van mij mogen ze het gerust verplichten, net als Helmplicht, gordels in je auto etc. Als je nl. ziet wat er soms onderweg is met een motor, kunnen ze niet genoeg beschermd worden tegen zichzelf :? helaas (andere optie is rijbewijs A intrekken voor debielen die er niets van bakken en/of zichzelf niet beschermen, bijv. middels kleding en defensief rijden)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Dr. A.

Wat A intrekken? :? En wie moet dat beoordelen; Jij?? de Pliessie?? Nog meer van die "ideetjes"  :shock: La me nie lachu.

:cry:
otor Forum Limburg Ghost

AngelInMe

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Busaberke"Zolang het niet verplicht wordt

Nou van mij mogen ze het gerust verplichten, net als Helmplicht, gordels in je auto etc. Als je nl. ziet wat er soms onderweg is met een motor, kunnen ze niet genoeg beschermd worden tegen zichzelf :? helaas (andere optie is rijbewijs A intrekken voor debielen die er niets van bakken en/of zichzelf niet beschermen, bijv. middels kleding en defensief rijden)

Maar wat als je dan een ongeluk krijgt waarbij je onderuitschuift? Hup de airbag komt deruit en je wordt ergens anders heen gelanceerd :shock: bv onder een andere auto/vrahctwagen/vangrails of noem maar eens wat...
In de auto zit je vast in je stoel door de gordel.

Intrekken is indd een optie maar dan moeten ze dat bij alle catogoriën doen ;)

Rookie

Citaat van: "AngelInMe"
Maar wat als je dan een ongeluk krijgt waarbij je onderuitschuift? Hup de airbag komt deruit en je wordt ergens anders heen gelanceerd :shock: bv onder een andere auto/vrahctwagen/vangrails of noem maar eens wat...
In de auto zit je vast in je stoel door de gordel.

Met moderne techniek kan tegenwoordig alles. Met behulp van een paar sensoren kan je makkelijk bepalen of je motor rechtstaat of niet, of je airbag er überhapt uit moet en hard ie er dan uit moet knallen. Bij moderne auto's bestaat dit al jaren.
Ben alleen bang dit bij sportmotoren minder mooi uit gaat zien. Het zal de aanschaf prijs van een nieuwe motor helaas niet ten goede komen. Ook extra onderhoud op al deze snufjes zal niet goedkoop worden.

Maar als het echt veilger is kan ik hier ook wel meeleven. Denk ik :?

AngelInMe

Citaat van: "Rookie"
Citaat van: "AngelInMe"
Maar wat als je dan een ongeluk krijgt waarbij je onderuitschuift? Hup de airbag komt deruit en je wordt ergens anders heen gelanceerd :shock: bv onder een andere auto/vrahctwagen/vangrails of noem maar eens wat...
In de auto zit je vast in je stoel door de gordel.

Met moderne techniek kan tegenwoordig alles. Met behulp van een paar sensoren kan je makkelijk bepalen of je motor rechtstaat of niet, of je airbag er überhapt uit moet en hard ie er dan uit moet knallen. Bij moderne auto's bestaat dit al jaren.
Ben alleen bang dit bij sportmotoren minder mooi uit gaat zien. Het zal de aanschaf prijs van een nieuwe motor helaas niet ten goede komen. Ook extra onderhoud op al deze snufjes zal niet goedkoop worden.

Maar als het echt veilger is kan ik hier ook wel meeleven. Denk ik :?

Dan kunnen ze er beter meteen een dak op maken en wat deuren derin, wiel extra en wat blijft er dan over?

Tuurlijk als het veilig is dan kan ik er ook misschien wel mee leven...

Motzippaldy

Alles wat van Honda komt is voor me  :x   :wink:
Proud on the South  

WhomBom

Citaat van: "AngelInMe"
Dan kunnen ze er beter meteen een dak op maken en wat deuren derin, wiel extra en wat blijft er dan over?

Tuurlijk als het veilig is dan kan ik er ook misschien wel mee leven...


n bmw C1, met reservewiel  :!:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

DeWitte

het idee op zich is natuurlijk niet verkeerd; je kan niet genoeg beschermd zijn.  :wink: Er bestaat ook een jas met een Airbag. :roll:

airbag jas van Hit Air


Als een motorrijder tijdens een ongeluk van de motor geworpen wordt, vult de airbag zich direct (binnen een halve seconde) om het lichaam van de motorrijder te beschermen. Het activeren van de airbag gaat simpel en automatisch.
Een staalkabel is verbonden met zowel de motor als de jacket.
Op het moment dat de motorrijder en de motor van elkaar verwijderd raken, trekt de staalkabel de veiligheidssluiting uit het airbagsysteem en het CO2-gas vult de airbag. De opgeblazen jacket geeft beschermt het lichaam tijdens de botsing. Na een paar seconden zal het gas automatisch via het ventiel de airbag weer uitstromen. Door de CO2-patroon te vervangen is de jacket opnieuw te gebruiken.

Bron Fastbikes
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Herr Tod

Ik ben vandaag stiekem bij Honda naar binnen geglipt en heb deze foto weten te maken :lol:

It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Busaberke

hahahaha.........

you' re fucked up with a Honda  :wink:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Ace

Citaat van: "Rookie"
De airbag wordt gemonteerd op de Honda Goldwing, een bijzonder grote toermotor die er voorlopig als enige geschikt voor is.

Geen wonder, de Goldwing lijkt al aardig op een koekblik alleen nog een dak erop.