Motor winterklaar maken - motorgarage

Gestart door Guido1981, 13 september, 2017, 08:59:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Guido1981

Ik ben aan het overwegen om in de winter door te rijden.

Nu las ik het KNMV magazine "Grip" tips voor het beschermen van je motor tegen het winterse weer en de pekel.
Bijvoorbeeld het tectyleren van kale metalen delen, remmen reinigen/invetten en accu&contacten sealen.

Heeft iemand ervaring met het tectyleren en sealen en de kosten hiervan?
Ik ben namelijk opzoek naar een motorgarage die dit vakkundig kan uitvoeren.

Groet,
Guido

QuattroFrits

Ik heb diverse jaren woon/werk verkeer gereden met de motor.
Als het dusdanig koud werd zodat er gepekeld moest worden spoot ik de hele motor, dus frame, blok, velgen enz. geheel in met WD40 (niet op het zadel natuurlijk), het werkt voortreffelijk als je het regelmatig doet en na afloop even met wat zeepsop het geheel weer inspuiten, even laten inwerken en met de tuinslang of hogedrukreiniger afspuiten en klaar is Kees, of Guido of Frits etc.
Kosten, een paar busjes WD40 en achteraf een paar liter water.
Bij mij was het succes verzekerd.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

karz

Ik weet niet hoeveel stallingsruimte je hebt, maar je zou kunnen overwegen een zogenaamde 'pekelfiets' aan te schaffen voor de winter.
Dit hoeft geen onveilig barrel te zijn, maar je hebt voor rond de 500-1500 €   bijv. een BMW r1100rs uit begin 90 . 
Deze hebben vaak ABS en handvatverwarming aan boord.  De accu is een halve auto-accu dus kan ook tegen een stootje.
Ideaal voor de winter.

Ik heb die van mij jaren geleden (~2005) gekocht naast mijn TLR destijds voor dezelfde reden,  daarna nog een pleur andere motoren gereden, en uiteindelijk is de BMW nu de enige die gebleven is  :mrgreen:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Guido1981

Beide valide opties die het bekijken waard zijn :). Top!
Betreffende de stalling/ruimte, die is er maar er is wellicht een ander persoon die dit ander ziet :).

QuattroFrits

Citaat van: Guido1981 op 16 september, 2017, 17:34:41
maar er is wellicht een ander persoon die dit ander ziet :).

Dan geef je je partner toch ook een leuk wintercadeau.  :mrgreen: (pekelfiets of zo)
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

HD4ever

E.e.a is afhankelijk van de motor die je nu rijdt. Is het een mooie jonge motor met nog enige reële restwaarde, is aanschaf van een goedkope pekelfiets een optie. Bedenk ook dat je meerkosten hebt door dubbel onderhoud, dubbele verzekering en dubbele wegenbelasting. De meerkosten om een pekelfiets professioneel te laten tectyleren wegen volgens mij niet op tegen de voordelen. Gewoon zelf blijven inspuiten met transparant tectyl of WD40, en veel schoonmaken en steeds weer opnieuw inspuiten is een optie.
Anders kun je beter een oud barrel van een auto kopen. Dat heb ik gedaan door een karretje uit 2001 voor een habbekrats aan te schaffen die nu al 6 jaar voor woon/werk verkeer dient. Zoals ik het zie, is woon/werk verkeer per motor vaak ook de doodsteek voor de motorhobby. Je zit al dagelijks op de motor en dan heb je in het weekend geen zin meer om lekker te gaan toeren. Je eerste motor gaat dan gegarandeerd stof vangen in je garage. Mede ook om het feit dat je pekelfiets vooraan in de garage staat omdat deze dagelijks van stal moet.   'Bezint eer ge begint' :mrgreen:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

karz

Citaat van: HD4ever op 17 september, 2017, 15:14:33
Je eerste motor gaat dan gegarandeerd stof vangen in je garage. Mede ook om het feit dat je pekelfiets vooraan in de garage staat omdat deze dagelijks van stal moet.   'Bezint eer ge begint' :mrgreen:

Dat kan ik be-amen   :lol:  , zelfs voor recreatie ritten pakte ik even snel de woonwerk,
die andere moest weer van de paddock af etc.  lastig lastig.

Nu heb ik alleen nog de woon/werk , en die gebruik ik niet meer voor woon/werk , dus die staat daar wat  :lol:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

De Sjeng

#7
Altijd een woonwerk en een zon/feestdagen fiets gehad. Moet gewoon zorgen dat ze gewoon beide "fun"zijn om te rijden.

En idd altijd gewoon ingespoten met WB40. Gaat perfect.
God Forgives, I Don't