Te weinig waar voor je geld

Gestart door DeWitte, 29 november, 2005, 19:09:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Bron Tros Radar

Iedereen die auto rijdt kent het gevoel. Je staat bij het benzinestation, je vult je tank en het lijkt alsof er veel meer ingaat als de vorige keer. Van het Radar Testpanel heeft 22% dat wel eens geconstateerd dat er meer brandstof in de tank gaat dan er in past. Kloppen die liters wel? Radar neemt de proef op de som.

De test
In Nederland zijn er zo'n 4350 tankstations. De grote merken zijn Shell, BP, Esso, Texaco, Q8 en Total en dan zijn er nog de onbemande stations van Tango en Tinq en natuurlijk de zogenaamde witte pomp waar je het minst betaalt voor een liter benzine of diesel. Wij zijn met vijf jerrycans van 10 liter langsgegaan bij vijf tankstations die volgens Radarkijkers te weinig geven. We tanken precies tien liter en houden ons daarbij aan de regels die een expert ons voorgeschreven heeft. We verspillen geen druppeltje en we tanken drie keer diesel en twee keer Euro '95. Op het oog zijn er aanmerkelijke verschillen zichtbaar, maar daar laten we ons niet door misleiden. Wij brengen onze jerrycans naar een onafhankelijk laboratorium in Hoogvliet dat gespecialiseerd is in het bepalen van het volume van vloeistoffen. Zij hanteren een waterdichte meetmethode. Van de vijf jerrycans vertonen er vier een behoorlijke afwijking.

Nederlands Meetinstituut
De tankstations staan onder controle van het Nederlands Meetinstituut. In opdracht van het Ministerie van Economische zaken controleren zij in verschillende steekproeven alle pompen in Nederland. Daarbij kijken ze of de vloeistofmeters verzegeld zijn en meten ze hoeveel de pomp precies afgeeft. De marge mag maximaal 0,5 procent zijn. Dus de pomp mag maximaal 0,5 procent meer of minder geven. Bij grotere afwijkingen wordt de pomp buiten werking gesteld

Radar test opnieuw
Omdat wij het zekere voor het onzekere willen nemen, bezoeken we nogmaals 20 pompen verspreid over Nederland en tanken wij weer steeds 10 liter benzine of diesel. Ditmaal gebruiken we jerrycans die van tevoren gewogen zijn en worden afgesloten met een zelfzegelende dop. De resultaten zijn opzienbarend. Door heel Nederland namen we 25 monsters van 10 liter benzine Van de 23 betrouwbare metingen die wij hebben gedaan vertonen er 22 een afwijking naar beneden. Slechts een pomp gaf precies 10 liter. 10 pompen vertonen een afwijking van meer dan 0,5 procent, de marge die het NMI toestaat. Drie keer is het verschil 0,6 procent, 3 x 0,7 procent, 3 x 0,8 procent en een keer bedraagt het verschil maar liefst 0,9 procent.

Conclusie
De verschillen lopen dus op tot bijna 1 procent. Dat lijkt niet veel. In het ergste geval krijgt u als u 60 liter tankt een halve liter minder. Dat kost u dus zo'n twee kwartjes. Maar we kunnen de zaak ook omdraaien: een gemiddeld tankstation zet 5 miljoen liter per jaar om. Als daarvan 0,9 procent niet geleverd, maar wel betaald wordt levert dat een aardig kasverschil op. Zo'n 54.000 euro om precies te zijn.

Nu is de afwijking in veel gevallen gelukkig niet zo groot, maar opvallend is wel dat de afwijking altijd naar beneden is en nooit naar boven. U krijgt dus altijd te weinig en nooit te veel. :cry:

De tankstations die de grootste afwijking vertoonden hebben wij telefonisch benaderd. De bedrijfsleiders weten van geen kwaad en verwijzen zonder uitzondering door naar het Nederlands Meet Instituut, i.c. Verispect, de instantie die de pompen ijkt en controleert.
Wel zijn ze blij dat de afwijking naar beneden is en niet naar boven, want de winstmarges opo brandstof zijn niet zo groot :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

AngelInMe

Best leuk onderzoek dit als je ziet wat zo'n tankstation kan verdienen als ze altijd net iets te weinig afgeven... En toevallig dat het altijd naar beneden is die afwijking :roll:

Gummi-Kuh

Ben benieuwd wat Joepie1958 hierover kwijt wil.... :wink:
URL=http://imageshack.us][/URL]

4 WHEELS MOVE THE BODY
2 WHEELS MOVE THE SOUL

only bikers know why dogs hang out their heads out of window

Joepie1958

Hallo, hier ben ik dan :shock:

Jullie hebben helemaal gelijk :oops:
Of misschien toch niet, er is nog zoiets als een temperatuurverschil in vloeistoffen, als de vloeistof warmer is, is het volume hoger, als de vloeistof afkoelt dan "krimpt" de vloeistof en heb je minder volume. :cry:
Ik heb een automatisch peilsysteem met temperatuurscorrectie en hierop kan ik in de voorraadtank precies controleren wat de temperatuur van het produkt is en hoeveel de afwijking is rekening houdend met de temperatuur. 8)
Het "grote" verschil is dan inderdaad 90 cc die je te weinig krijgt, bij een gebruik van 1 op 15 rij je dan geen 150 km met je 10 ltr maar slechts 148,65 km :twisted:
En dat te weinig afgeven: Doordat de brandstof bijna altijd warmer aankomt en dan onder de grond afkoelt leiden wij hierop het grootste verlies, er lopen dan ook processen om de maatschappijen te dwingen om de aflevering ook temperatuursgecontroleerd te laten plaatsvinden :!:
Dus.... 's zomers je motor lekker in het zonnetje zetten dan kun je verder rijden (maar niet te vol tanken anders kan hij overlopen :lol: )
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Speedtwin

Citaat van: "Joepie1958"Hallo, hier ben ik dan :shock:

Jullie hebben helemaal gelijk :oops:
Of misschien toch niet, er is nog zoiets als een temperatuurverschil in vloeistoffen, als de vloeistof warmer is, is het volume hoger, als de vloeistof afkoelt dan "krimpt" de vloeistof en heb je minder volume. :cry:
Ik heb een automatisch peilsysteem met temperatuurscorrectie en hierop kan ik in de voorraadtank precies controleren wat de temperatuur van het produkt is en hoeveel de afwijking is rekening houdend met de temperatuur. 8)
Het "grote" verschil is dan inderdaad 90 cc die je te weinig krijgt, bij een gebruik van 1 op 15 rij je dan geen 150 km met je 10 ltr maar slechts 148,65 km :twisted:
En dat te weinig afgeven: Doordat de brandstof bijna altijd warmer aankomt en dan onder de grond afkoelt leiden wij hierop het grootste verlies, er lopen dan ook processen om de maatschappijen te dwingen om de aflevering ook temperatuursgecontroleerd te laten plaatsvinden :!:
Dus.... 's zomers je motor lekker in het zonnetje zetten dan kun je verder rijden (maar niet te vol tanken anders kan hij overlopen :lol: )


Nou weet ik waarom ik in de winter zo weinig collega motorrijders(m/v)
tegenkom..............
Ik maar denken dat jullie het te koud hebben :rofl:  :mrgreen:

Busaberke

Citaat van: "Joepie1958"
er is nog zoiets als een temperatuurverschil in vloeistoffen, als de vloeistof warmer is, is het volume hoger, als de vloeistof afkoelt dan "krimpt" de vloeistof en heb je minder volume.

Dus.... 's zomers je motor lekker in het zonnetje zetten dan kun je verder rijden

Dat denk ik niet.
De calorische waarde van de vloeistof zal niet veranderen,

Als je gas geeft bepaal je in principe hoeveel energie je wilt verbranden.
Indien de brandstof uitgezet is (dus meer cc 's heeft) is de calorische waarde per cc ook minder en moet je relatief gezien weer meer cc's naar de motor voeren om hetzelfde vermogen te krijgen als bij koude brandstof onder gelijkblijvende vermogensafgifte.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

marcos

heeft dit ook iets te maken dat je met warm weer meer kan zuipen.

:nana9oi:

Joepie1958

@Busa,

Het maakt dus geen flaus aus, als de brandstof "dikker" is, heb je minder nodig?
(of hoort dit nu in de kroeg thuis?)
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Herr Tod

Dan moeten we maar per kilo gaan tanken.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Busaberke

Citaat van: "Joepie1958"@Busa,

Het maakt dus geen flaus aus, als de brandstof "dikker" is, heb je minder nodig?
(of hoort dit nu in de kroeg thuis?)

Yep!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009