navigatiesystemen

Gestart door DeWitte, 17 januari, 2006, 19:26:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

door de bomen zie ik af en toe het bos niet meer, zoveel van dat spul is te koop; van een goede bekende van BB :mrgreen: kan ik een TomTom Go overnemen echter hij doet het ook weg omdat ut kreng niet grensoverschrijden kan werken; vraag me niet waarom schijnt ut niet aan te kunnen :!:

met welk systeem werk jij en is het zowel op de motor als in de auto te gebruiken; zou een must moeten zijn, alsook het grensoverschrijden zou ut gewoon aan moeten kunnen :idea:

shoot.......
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Dwars dat wordt moeilijk!
Ik heb vorig jaar het e.e.a. uitgezocht ben ben voor mijzelf tot de volgende conclusie gekomen:

Er is IMO maar een goed systeem dat geschikt is voor de auto en de motor en dat is de Garmin.
Die kan bijna alles.
Je gooit er (mits voldoende geheugen geplaatst is) de kaarten van heel Europa in en je bent klaar.
Het is waterdicht, je kunt het met handschoenen aan bedienen, je kunt vooraf routes heel gedetaileerd inplannen, en je kunt de gereden routes opslaan.
Echter een compleet systeem kost een slordige 1000 Euro.

Zelf heb ik voor TomTom op een palmtop gekozen.
Ik heb de mogenlijkheid om het ding op op de motor te gebruiken bewust laten vallen.
Nou, dat kan in principe wel maar een handpalm is niet waterdicht en ook niet bestand tegen de hoogfrequente trillingen van een motorfiets.
Daar kun je dan weer een waterdichte, trillingendempende stuur- houder voor aanschaffen, maar dat ding heeft zowat het formaat en de uitstraling van een transparante brievenbus.  :shock:

Tot slot is er de mogelijkheid om de handpalm in je zak te stoppen en via een oordopje de instructies te beluisteren.
Niet echt handig.
Bij complexe knooppunten is de ondersteuning van het beeldscherm onontbeerlijk om niet alsnog vekeerd te rijden.
Verder moet je telkens je handschoenen uittrekken om het kreng te bedienen.

Omdat ik het navigeren m.n. in de auto nodig heb voldoet de palmtop goed.
Een systeempje incl software kost ca. 400 Euro.
Pluspunten hiervan zijn de mogelijkheid om de flitspalenwaarschuwingen te installeren, en het is in feite een kleine PC waar een eenvoudige versie van windows op draait.
Zo kan ik hem ook gebruiken als MP3 speler, aganda, adressenboek, maar er zit ook een database in met dieetinformatie voor onze dochter.
Verder is zo'n palmtom heel compact, je stopt 'm gewoon in je zak, terwijl b.v. de TomTom Go een erg bol model heeft.
Mocht je een palmtop nemen, dan is de MIO een aanrader. Het is een van de weinigen met een ingebouwde antenne (die anderen hebben zo'n los bolletje als antenne) en heeft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

Qua software: Kies voor TomTom, niet voor Navtec.
Met TomTom is meer mogenlijk!  :wink:

Ik weet dat er inmiddels door TomTom de "Ryder" uitgebracht is.
Deze is ook specifiek voor motoren, maar ik heb begrepen dat 'ie minder mogelijkheden heeft dan de Garmin en toch relatief duur is, ik dacht rond de 700 Euro.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Mounty

Ikzelf gebruik een Yakumo Delta, welke hetzelfde is als de Mio 168.
Deze heeft een ingebouwde GPS antenne zodat je niet met een snoertje een antenne hoeft aan te sluiten. Met de nieuwste TomTom (5.210) voor Pocket-PC. De Plus-kaart van nederland staat nu ingesteld maar ik heb ook de Plus-kaart van Iberia en de Plus-kaart van De,At,Ch,Pl,Cz op het SD kaartje (1 Gb) staan.
Het voordeel van een Plus-kaart is dat je alle wegen van het betreffende land of landen hebt maar ook de hoofdwegen van heel europa erbij.
Dus als ik naar een adres in Spanje moet pak ik de pluskaart van Spain en de route word gewezen via de hoofdwegen van Nl,Be en Fr..eenmaal over de grens zullen ook de kleine wegen zichtbaar worden en eventueel gebruikt worden.
Het gebruik op de motor is iets lastiger..je hebt een oordoppie nodig om te horen wat ie zegt..en een houder die wat trilling kan hebben. Zelf kies ik voor een tanktas met een kaartmapje erop. Tuurlijk zul je ook de 12volt ergens vandaan moeten halen maar dat kan evt rechtstreeks vanaf de accu of ander punt.

Over het algemeen ben ik tevreden over dit apparaatje, al duurt het soms wel minuten voordat ie wat satelieten gevonden heeft.

Je kunt diverse instellingen doen:
Geen snelwegen,  Kortste of snelste, wandelroute,fietsroute of beperkte snelheid..ook het schermpje kan gedraaid worden zodat de kaart goed zichtbaar word..

Nog steeds te koop en nog steeds een van de favorieten voor in de auto..
vanaf 300 euro..En het leuke is...de software en kaarten haal je gewoon van internet, als je een beetje handig bent..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

QuattroFrits

Ik werk met een Acer N30, deze heeft een losse antenne welke zeer klein is en toch uitstekend werkt, ook op de motor.
Je kunt de antenne in je zak stoppen of in een tanktas of op het dashboard van je auto het werkt echt perfect.
De software is Destinator 5N welke heel europa omvat en zelfs van deur tot deur en last but not least, ook zeer goed grensoverschrijdend.
De mogelijkheid voor flitspalen waarschuwing zit erop.
Op de motor heb ik hem gebruikt in combinatie met een in de helm ingebouwde koptelefoon/microfoon en ook hier geen enkele klacht.
Ik heb een SD kaartje van 1 gigabite erin waar het meeste van europa op kan maar net niet helemaal.
Ook in engeland schijnt het systeem goed te werken en stuurt je netjes links om op de rotonde, oftewel met de klok mee ( heb horen zeggen dat tom tom hier de mist in gaat).
SuzukiLimburg heeft hetzelfde systeem en is ook zeer tevreden.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Gummi-Kuh

Als je echt alles wilt weten over navigatiesystemen voor op de motor kijk dan eens op: www.gps.nl en wil je echt het beste wat er op dit moment te krijgen is koop dan dit: www.perfectpilot.nl

Helaas ben je voor laatst genoemd systeem ongeveer 1600,- lichter.

Ik sluit me dan ook aan bij de oplossing van Busaberke,FZ-Ron en Quattro-Frits.

Waarom? Omdat ik het zelf zo ook al een aantal jaren doe ondanks dat een PPC niet meteen bedoeld is voor op de motor bevalt het mij uitstekend.Normaal gesproken zit hij op een houder midden op het stuur, en gaat het regenen dan verhuist hij naar het waterdichtekaartgedeelte van mijn tanktas.
Ik heb de PPC dagelijks nodig voor mijn werk en slechts af en toe op de motor terwijl zo'n Garmin eerder weer te onhandig is in de auto.

Tot afgelopen weekend gebruikte ik een Acer N35(ingebouwde GPS) en daarvoor een Medion 95000(=mitac mio168).Zit nu een aantal dagen zonder en het voelt alsof ik zonder horloge rondloop...als je begrijpt wat ik bedoel.

Ben nu aan het shoppen voor de nieuwe YakumaDeltaX GPS(260,-) of de Nieuwe Mitac Mio A201(310,-).

Beide devices zijn vanwege de grote belangstelling op dit moment moeilijk te krijgen maar ik hoop toch dat ik er deze of volgende week een kan krijgen.

Thuis zet ik er dan weer een probeerversie( :wink: ) van TomTom op.
Er is geen enkel navigatieprogramma dat zo'n mooie interface heeft als TT-5 zelfs niet een Garmin van 1600,-.

Het plannen van route's gaat ookwel met TT-5 alleen moet je dat op je PPC zelf doen integenstelling tot de Garmin software welke je op je desktop zichtbaar kunt maken.

Wat betreft het grenzeloos navigeren met TT-5:
Stel je wilt vanuit pak hem beet Eys naar de Dolomieten dan laad je thuis de kaart D-CH-AT(ongeveer 500Mb) en vervolgens op de Brenner kies je voor de Italie-kaart(250Mb)(advies:koop er altijd een 1Gb SD-kaartje bij).
Als je alleen via de grote wegen wilt rijden naar je bestemming dan gebruik je alleen de z.g. plus kaart(alle major roads van Europa in een redelijk klein bestand).

Voor wat betreft het maken van reisbestanden: TT schrijft deze weg in een z.g -itn.bestand welke bv te downloaden zijn op www.gpstracks.nl je kunt ze natuurlijk ook onderelkaar uitwisselen.

Misschien kunnen we eens een TomTom/GPS-seminair organiseren?
URL=http://imageshack.us][/URL]

4 WHEELS MOVE THE BODY
2 WHEELS MOVE THE SOUL

only bikers know why dogs hang out their heads out of window

WhomBom

ik weet niet zeker wat mn pa voor iets heeft, ik geloof garmin, is niet echt n auto/motor navigatie systeem, en heeft ook geen mooi kleukes-scherm, maar doet t wél over de grens, als je de kaarten er maar voor hebt. (wat trouwens n ge-eikel is om erop te zetten)  :roll:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

DeWitte

Citaat van: "Gummi-Kuh"Misschien kunnen we eens een TomTom/GPS-seminair organiseren?

strak plan :thumbsup: mooie aanvulling op een slideshow/reizenverslag van zwerver. en hopenlijk nog een paar sprekers 8) gaan we zeker doen :idea:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

standuc

Heb vandaag een Palm Tungsten E2 met TomTom5 navigatie ontvangen.
Ben nog aan het laden maar laat weten hoe het ding werkt.
Ik ga hem overigens niet op de motor gebruiken.
Een Duc rammelt zeer zeker te veel................. :roll:

DeWitte

Citaat van: "standuc"Heb vandaag een Palm Tungsten E2 met TomTom5 navigatie ontvangen.
Ben nog aan het laden maar laat weten hoe het ding werkt.
Ik ga hem overigens niet op de motor gebruiken.
Een Duc rammelt zeer zeker te veel................. :roll:

moet je eens een keertje ff aanwippen :wink: wil ik wel es ff bekaiken 8)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Karin

Ik ben in het bezit van de Perfectpilot en voor op de motor is dit gewoon echt een supersysteem. Geen geklooi met zelfs dikke winterhandschoenen aan en absoluut waterdicht. En dat is iets wat je toch wel op de motor nodig hebt.

QuattroFrits

Ik moet nog even kwijt dat als je een systeem koopt dat je niet alleen op de prijs moet letten maar ook op de software, want die is heel belangrijk.
Er zijn veel systemen die verouderde software erbij verkopen voor een leuk prijsje.
Bij Destinator is versie 5 PN de laatste nieuwe versie die gegarandeerd grensoverschrijdend werkt zonder dat je zelf iets hoeft te doen.
Bij Tom-Tom is dit ook versie 5 zover ik weet (weet ik dus niet zeker) .
Vraag ten aller tijde naar de nieuwste versies van de software.
Van alle andere systemen ben ik niet op de hoogte.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

ndagh

je kan ook altijd eens kijken bij //www.multitudo.be
daar heb je occasie GPS voor een degelijke korting en het is voor ons limburgers niet zo ver als GPS.nl

Mounty

Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Herr Tod

Ik ben erg benieuwd wat er de komende jaren gaat gebeuren. Europa heeft binnen 'korte' tijd Galileo in de lucht en de Russen willen voor 2007 hun GLONASS systeem weer werkend hebben. Ik kan me best voorstellen dat de fabrikanten van GPS (de Amerikaanse versie, voor de goede orde) aardig wat geld moeten dokken om hier gebruik van te mogen maken. De Amerikanen zijn in ieder geval zenuwachtig van Galileo, hiermee kan tot op de milimeter nauwkeurig je plaats worden bepaald.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Richard K.

Citaat van: "Karin"Ik ben in het bezit van de Perfectpilot en voor op de motor is dit gewoon echt een supersysteem. Geen geklooi met zelfs dikke winterhandschoenen aan en absoluut waterdicht. En dat is iets wat je toch wel op de motor nodig hebt.
Mee eens

Dit jaar zo'n 10000 km gedraaid met mijn perfecte pilot (garmin Streetpilot 2610 met Perfect Cradle) op de motor én nog de nodige km's in de auto.

Is wel duur maar dan heb je ook wat.

En ja - heel europa op de ingebouwde 2 Gb CF kaart. Is wel makkelijk als je aan de voet van de Pyreneën staat en klikt 2x Find knop waarna hij vraagt "Thuisroute? JA NEE".... (Nee natuurlijk, want de vakantie is nog niet afgelopen...)

Bovendien: laptopje met Mapsource in de rugzak achterop en onderweg nog wat leuke routes en uitstapjes uitpuzzelen .... (kan ook op de 2610 zelf, maar met laptopje is wat comfortabeler op het terrasje, pilsje erbij etc.

Ben helemaal vóór de 2610.
R1200RT .. nou ja.. 2x dan ...& zumo 660