motoGP wintertest nieuws

Gestart door Busaberke, 02 februari, 2006, 15:12:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busaberke

Ducati rijders ook bovenaan op Phillip Island
2-2-2006
Ducati blijft de testen tot op heden domineren. Ook op het circuit van Phillip Island waren Gibernau en Capirossi weer bovenaan de ranglijst te vinden. Daar moet echter wel worden bijvermeld dat de Bridgestone rijders, in tegenstelling tot de Michelin rijders, wel over kwalificatiebanden beschikten.



Gibernau is, tot op heden, de te kloppen man in het voorzeizoen

De tijden die Ducati Marlboro in haar persbericht afgeeft wijken echter wel iets af van de tijden die eerder door Dorna Sports werden vrijgegeven. Volgens het persbericht was Sete Gibernau de snelste met een tijd van 1'30.06 (1'29.99 volgens Dorna) gevolgd door Loris Capirossi in 1'30.25 (1'30.20 volgens Dorna). Beide tijden zijn gereden met de zogenaamde qualifiërs.

Op de racebanden kwamen de heren tot respectievelijk 1'30.92 (Gibernau) en 1'31.07 (Capirossi). Het blijft opvallend dat tot op heden Sete Gibernau steeds de snellere van de twee Ducati Marlboro rijders is. Het geeft eens te meer aan dat Gibs zich razendsnel heeft aangepast aan zijn nieuwe omgeving en uitermate goed in zijn vel zit.

De beide mannen waren vandaag ook veelvuldig op de baan te vinden. In totaal reden zij, gezamenlijk, 199 ronden (Gibernau 102, Capirossi 97) wat neerkomt op een afstand van bijna 900 kilometer. Zowel Gibernau als Capirossi toonden zich uitermate tevreden over de dag van vandaag en het verloop van het complete testprogramma tot nu toe.

Sete Gibernau:
"Het was vandaag een positieve dag. Het team heeft hard gewerkt evenals de jongens in de fabriek. We hebben een kleine stap voorwaarts gemaakt met de software voor het motorremsysteem. Met Bridgestone zoeken we verder naar noodzakelijke verbeteringen om de handelbaarheid van de motor meer voorspelbaar te maken. Er is nog volop ruimte voor verbetering en we moeten de komende testen nog hard werken. Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor hun betrokkenheid en passie die ik tot nog toe mocht ondervinden. Het is echt fijn werken op deze manier."
Loris Capirossi was eveneens een tevreden mens en gaat er vanuit dat hij binnenkort kan rekenen op banden die hem nog competitiever zullen maken.

Loris Capirossi over vandaag en de testen tot nu toe:
"Vandaag waren we, door de uitstekende weersomstandigheden, in staat om een hoop werk te doen en vele ronden te rijden. Met het verstrijken van iedere dag raak ik meer en meer overtuigd van het potentieel van de GP06, zelfs op deze technische en snelle baan. Ik heb vandaag twee frames getest; het ene iets stijver dan het andere en tijdens de volgende test, op het circuit van Sepang, gaan we besluiten welk frame we het komende seizoen gaan gebruiken. Ze hebben beiden wat voor- en nadeeltjes maar op dit moment neig ik naar het iets minder stijve frame. We hebben nog een grote marge voor wat betreft het verbeteren van de banden. Bridgestone heeft de afgelopen twee testen ontzettend veel data verzameld en ik ben er zeker van dat ze die data zullen omzetten in verbeterde banden."
Van de Honda rijders was het wederom Marco Melandri die zich de snelste toonde. De enorme gedrevenheid van de jonge Italiaan mag blijken uit het feit dat hij vandaag het onwaarschijnlijke aantal van 133 ronden (bijna 600 km!!!!!) heeft afgelegd. Melandri liet er vandaag zelfs zijn lunchpauze voor schieten.

De Fortuna Honda rijder liet dus geen minuut onbenut in zijn drive om zoveel mogelijk data te verzamelen over de nieuwe RC211V. Melandri streeft naar een basis set-up waarmee hij op elk circuit uit de voeten kan. Een tactiek die hem vorig seizoen geen windeieren heeft gelegd gezien zijn uiteindelijke tweede plaats in de eindstand. Op de racebanden was Melandri zelfs de snelste van allemaal met zijn tijd van 1'30.60. In de afsluitende overall lijst vinden we hem echter terug op de 3e plaats.

Marco Melandri over zijn lange, lange dag:
"We hadden nog zoveel werk te doen en zijn daarom ook totaal niet gestopt. De meeste tijd heb ik besteed aan het testen van racebanden. Michelin had geen qualifiërs meegenomen naar hier zodat we ons niet hebben beziggehouden met het rijden van een enkele snelle ronde. Ik heb weliswaar geen complete racesimulatie gereden maar wel diverse lange sessies. We zijn doorgegaan in de richting die we dinsdag waren ingeslagen en de motor deed het prima. In de basis werken we aan een set-up waarmee ik op alle circuits uit de voeten kan. Om dat te bereiken moeten we nog wel het nodige werk doen aan de voorkant van de machine."
Toni Elias voelde zich vandaag ook een stuk beter dan tot op heden tijdens de tests.
De Spanjaard had tot op heden de nodige moeite met het vinden van een goede basis van waaruit hij verder kan werken. Met een beetje hulp van teamgenoot, Melandri, zette hij vandaag echter enkele stappen voorwaarts in de richting van een werkbare basis. Hij reed uiteindelijk 91 ronden met een snelste tijd van 1'32.15 en vond zichzelf daarmee terug op een 11e plaats.

Toni Elias hierover:
"Het was vandaag hard werken maar we hebben de nodige progressie geboekt. Ik bleef maar problemen houden met de voorkant en het gevoel. We hebben vervolgens enkele afstellingen van Marco gebruikt en daarmee voelde ik me een stuk comfortabeler op de motor. De rondetijd is niet zo slecht en het wordt interessant om, tijdens de volgende test in Sepang, te zien hoeveel progressie we aldaar hebben gemaakt, in vergelijking met de test van vorige week."
Het Repsol Honda Team gaf in haar persbericht aan dat ook zij uitermate tevreden huiswaarts keren. Volgens het team heeft Nicky Hayden zich met succes beziggehouden met het testen van banden. Rond de klok van vieren ging het echter mis voor de Amerikaan. Hij verloor de voorkant van de machine en schoof hard onderuit. Hayden bleef daarbij ongedeerd maar het team besloot, uit voorzorg, om de Amerikaan niet opnieuw de baan op te sturen. Zijn beste tijd bleef na 95 rondjes derhalve steken op 1'30.90 en dat betekende een 5e plaats overall.

Nicky Hayden zelf over zijn crash van vandaag en de test:
"We hadden deze droge dag hard nodig. Uiteindelijk ging alles naar behoren, ondanks mijn crash van vanmiddag. We hebben de nodige tijd besteed aan het testen van banden en ik ben zeer tevreden over sommige achterbanden. Net voordat ik zou beginnen aan een racesimulatie verloor ik de voorkant en ging ik onderuit - niets ernstigs, maar het gebeurde op een snel gedeelte. We besloten daarna om te stoppen. Ik ben echter OK. Gisteren, in de regen, voelde ik me behoorlijk goed en hebben we aardig wat geleerd. Dat was belangrijk want het is geen geheim dat ik het afgelopen jaar behoorlijk wat problemen had in de regen."
Dani Pedrosa reed, volgens het team, zijn beste sessie, sinds zijn debuut op de RC211V. Hij reed vandaag 96 ronden en wist daarin zijn beste tijd van afgelopen dinsdag met 4/10de van een seconde te verbeteren tot 1'31.10 en een 6e plaats op de ranglijst. Ook Pedrosa reed deze tijd op de racebanden op een, wat Pedrosa zelf vindt, moeilijke baan.
"We hadden een bijzonder goede dag vandaag, met een lekkere temperatuur, en we hebben veel kunnen testen. Ik ben erg tevreden want ik vind dit een bijzonder moeilijk circuit en het opdoen van ervaring hier is erg belangrijk voor mij voor de race later dit jaar. De GP hier is aan het einde van het seizoen en ik heb dan in elk geval veel meer ervaring met de motor. We hebben, vanmorgen, hard gewerkt aan het testen van banden en we hebben op het einde in elk geval een goede balans voor de motor gevonden. Ik ben zeer tevreden omdat we nauwelijks problemen hebben ondervonden en behoorlijk wat ervaring heb opgedaan voor de race alhier,"
aldus de jonge debutant.

Eén van de grootste concurrenten van Pedrosa in de strijd om de 'rookie-titel wordt ongetwijfeld Casey Stoner. De Australiër promoveert dit seizoen, samen met zijn team, Lucio Cecchinello Racing (LCR), van de 250 cc klasse naar de MotoGP klasse. Stoner deed het vandaag ook zeker niet verkeerd en reed, naar eigen zeggen, erg veel goede en constante ronden waarin hij uiteindelijk kwam tot een tijd van 1'31.13. Die tijd plaatste hem, op de ranglijst, direct achter Pedrosa, op de 7e plaats.

Het KR211V project, van Kenny Roberts Sr, maakt eveneens met iedere testdag progressie. Roberts JR, als rijder actief voor de stal van zijn vader, reed constante en snelle ronden met het nieuwe Roberts chassis met daarin een Honda motorblok. Het nieuwe chassis bleek een duidelijke verbetering en het team is er zeker van dat men de juiste richting is ingeslagen, om met een competitieve machine aan de start van de eerste Grand Prix, in het Spaanse Jerez, te verschijnen. Roberts JR kwam vandaag tot 1'31.64 en een achtste plaats overall.

Het Kawasaki Racing team slaagde er in om het complete geplande testprogramma ook af te werken. Team manager, Harald Eckl, was dan ook een tevreden mens na twee van de drie overzeese testen.
"Ik ben aardig tevreden over wat we tot nu toe bereikt hebben. We hebben een flinke stap voorwaarts gemaakt met de nieuwe motor. In het verleden hadden we wat bandenproblemen op dit circuit maar dat is met de nieuwe banden van Bridgestone gelukkig verleden tijd. In de komende test, in Sepang, gaan we ons verder concentreren op het motorblok om de handelbaarheid en het topvermogen te verbeteren. In de fabriek is men druk bezig met het fabriceren van nieuwe onderdelen die daarvoor moeten gaan zorgen,"
aldus Eckl.

Na het rijden van de snelste tijd in de regen van gisteren werkte Shinya Nakano op de droge dag van vandaag vooral aan de basis set-up van zijn gloednieuwe Ninja ZX-RR. De Japanner en zijn team konden door het uitproberen van wijzigingen aan de achtervering het chatterprobleem, wat hem de eerste dag parten speelde, uiteindelijk oplossen. Daarnaast doorliep Nakano, met positieve resultaten, een intensief schema van bandentesten voor Bridgestone.

Nakano reed vandaag 78 ronden waarvan de snelste werd afgeraffeld in 1'30.59, goed voor de 4e plaats op de ranglijst.

Shinya Nakano over vandaag en deze driedaagse test:
"De focus lag vandaag vooral op het testen van banden en het vinden van een goede basis set-up. Daarnaast heb ik veel tijd gespendeerd aan het rijden van verschillende lijnen in combinatie met het uitproberen van verschillende rempunten om te kijken of ik zo mijn rondetijden kon verbeteren. Ik ben tevreden over de totale test hier en met wat we bereikt hebben. Ondanks de regen van gisteren konden we ons complete testprogramma afwerken, en verlaten we het circuit hier met een goede basis set-up. We hebben nog het nodige werk in het vooruitzicht omdat we, tijdens de volgende test, gaan werken met een gereviseerde versie van het nieuwe motorblok. Kijkend naar de twee testen tot nu toe, heb ik er alle vertrouwen in dat we tijdens de eerste race in Jerez, met de nieuwe Ninja ZX-RR, een zeer competitieve machine tot onze beschikking hebben."
Randy de Puniet concentreerde zich vandaag eveneens op het chatterprobleem aan de achterkant. Ook hij wist het probleem vandaag nagenoeg te elimineren. Na het evalueren van vier nieuwe achterbanden reed de 24-jarige Fransman een complete racesimulatie, over 20 ronden, waarbij hij in de 17e ronde, van die simulatie, zijn snelste ronde van de dag produceerde. De racesimulatie bracht het totaal aantal ronden van De Puniet voor vandaag op 100. Zijn snelste rondetijd bedroeg 1'31.77 gereden op de racebanden, goed voor een 9e plaats.

Ook het Konica Minolta Honda team keek terug op een positieve test, hun eerste van het nieuwe seizoen. Het team heeft zich de afgelopen drie dagen vooral bezig gehouden met het verzamelen van gegevens over het gedrag van de nieuwe Honda RC211V. De 91 ronden die Tamada vandaag heeft afgelegd hebben voor voldoende nuttige gegevens gezorgd om verder mee te kunnen werken aan de ontwikkeling van de motor.

Makoto Tamada heeft zich dan ook meer geconcentreerd op het rijden van veel ronden dan op het rijden van zeer snelle tijden. Hij kwam uiteindelijk tot 1'31.77 en vond zichzelf daarmee terug op een 10e plaats.

Makoto Tamada over zijn eerste test van het seizoen:
"Ik ben absoluut tevreden met het werk van vandaag. De omstandigheden waren vandaag perfect en ik ben er van overtuigd dat we ons voordeel zullen doen met de verzamelde data, waarschijnlijk al voor de volgende test in Sepang. Ik heb erg veel ronden kunnen rijden en het gevoel voor de motor wordt beter en beter. Ik ben er van overtuigd dat we op de goede weg zijn en ben zeer tevreden over de fysieke gesteldheid die ik in de winter heb weten te bereiken. Ik denk dat, deze iets langere winterpauze, uiteindelijk goed voor mij is want ik voel me totaal herboren."
Van de beide D'Antin Ducati rijders, Hofmann (12e in 1'32.40) en Cardoso (13e in 1'32.52) zijn tot op heden geen nadere berichten ontvangen omtrent hun bevindingen over deze test.

Alle teams die de afgelopen drie dagen actief zijn geweest op Phillip Island gaan nu terug naar 'huis' voor een korte 'vakantie' van een week. Daarna melden zij zich weer in het verre oosten waar voor al deze teams van 14 tot en met 16 februari de volgende test gepland staat, wederom op het circuit van Sepang in Maleisië. Ook de hier ontbrekende teams van Yamaha en Suzuki zullen zich daar weer melden voor de laatste overzeese test. De teams keren na deze test terug naar Europa om, op 4, 5 en 6 maart deel te nemen aan de eerste officiële IRTA test op het circuit van Barcelona.

Alvorens naar Sepang te gaan, testen de beide Yamaha teams (Camel Yamaha en Tech3 Yamaha), vanaf aanstaand weekend, nog enkele dagen in Qatar. Naar alle waarschijnlijkheid wordt dat de eerste kennismaking van Carlos Checa met de nieuwe M1 en de Dunlop banden.

bron: racesport.nl
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009