"Jumpin" Jack Middelburg

Gestart door DeWitte, 11 februari, 2006, 15:32:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

8)

wie verteld het verhaal achter deze specatulaire Nederlandse rijder ?? :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Karin

Effe een voorzetje  :wink:

Jack Middelburg (30 april 1952, Naaldwijk – 3 april 1984, Groningen) was een Nederlands motorsporter.

Zijn motorsportcarrière begon in 1973. Hij werd Nederlands kampioen in 1977 en 1978 in de 350, 500 en 750 cc-klassen. Daarna ging hij Grand-Prix wedstrijden rijden. Met Wil Hartog en Boet van Dulmen vormde hij de Grote Drie, het Nederlandse trio dat grote successen beleefde in de 500cc.

Vanwege zijn onbesuisde rijstijl kreeg Middelburg al jong de bijnaam Jumping Jack (misschien afgeleid van het nummer Jumping Jack Flash van The Rolling Stones). Ondanks het feit dat hij het vaak moest doen met minder competitief materiaal, gaf hij zich tot het uiterste. Dat resulteerde soms in valpartijen, maar leidde ook tot enkele grandioze successen.

In 1980 won hij met een nog niet volledig geheeld gebroken been de TT Assen. Een jaar later presteerde Middelburg het onmogelijke door op een privémachine onder meer wereldkampioen Kenny Roberts te verslaan in een rechtstreeks duel op het circuit van Silverstone tijdens de Grote Prijs van Engeland.

Middelburg was bijzonder geliefd bij het publiek en bij zijn collega's in het rennerskwartier, niet alleen vanwege zijn 'alles of niets'-rijstijl, maar ook omdat hij ondanks tegenslagen altijd bleef lachen.

Op 1 april 1984 kwam hij met hoge snelheid ten val tijdens een race op het stratencircuit van Tolbert. Twee dagen later overleed hij aan zijn verwondingen.

Road Racing Tonnie

Kan over Jack, ook het een en ander vertellen, heb b.v een zeer goed contact gehad met de Zwager van Jack, maar misschien is het wel leuk dat ik iedere keer een stukje ventileer.
Mijn grote held jack is, zoal is aangegeven, in bovenstaand geschrevene, helaas verongelukt in Tolbert 1984, over de oorzaak, wil en kan ik hier helaas niet over uitwijden, gezien de gevoeligheid omtrent dit ongeluk.
Ik prijs mij zeer gelukkig, dat ik een foto heb van Jack, in schilderijformaat, even voor de fatale crash, die zelfs de Jack Middelburg site nog niet had, heb daar een hele mooie copy van laten maken, en hij staat nu op de site, waar de sitebeheerder heel erg van gecharmeerd is,
Aan de bekende Italiaanse coureur Virginio Ferrari werd eens door een grote motorsportjournalist gevraagd, "Wie is in jou beleving de beste coureur", en spontaan antwoorde Virginio, "Jack Middelburg, want als je denkt, hier kan niemand, nog inhalen, of mij eruit remmen, dan is daar altijd Jack, die ernaast zit.
Volgende keer meer.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Road Racing Tonnie

Zo snel Jack op de racepistes was, zo snel was hij ook met zijn auto op de openbare weg, en of dat nu met een aanhager en een motor erop, achter zijn auto was, dat maakte jack helemaal niets uit, m.a.w gaaaaaaaaaaan, en ook toen werd er al gecontroleerd, en na de zoveelste bekeuring, vond men het genoeg, en kreeg Jack een gevangenisstraf opgelegd, maar ja Jack die MOEST racen, en had daar geen tijd voor, toen de Gp van Silverstone op het programma stond, kwam hem ten ore, dat de politie hem thuis zou komen halen, om de uitstaande straf uit te zitten, en is hij een paar dagen eerder als gepland naar Engeland vertrokken, maar helaas tijdens de training heeft hij een giga klapper gemaakt, en lag zijn been helemaal in puin, en zou hij aldaar opgenomen moeten worden, maar Jack wilde alleen behandeld worden, door de beroemde Belgische dokter Derweduwen in Moll, (heb er zelf uren en uren doorgebracht) en onder helse pijnen, is hij vervoerd naar Moll, nadat dokter Derweduwen, hem zo goed mogelijk verzorgd had, kon hij naar huis, maar onderweg zei hij tegen zijn manager, rij mij maar meteen naar het politiebureau, want ik heb nu tijd genoeg, om de straf uit te zitten.
Dit was nu Jack, ten voeten uit.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Speedtwin

Citaat van: "Dwars"8)

wie verteld het verhaal achter deze specatulaire Nederlandse rijder ?? :wink:


Heb hem nog zien rijden tijdens een race in het industriegebied Weerterveld in bunde/maastricht in - ik dacht- 1978.
Toen kon dat nog. Hij won met grote voorsprong de 350 en 500cc.

Karin

Citaat van: "Road Racing Hayabusa"nadat dokter Derweduwen, hem zo goed mogelijk verzorgd had, kon hij naar huis, maar onderweg zei hij tegen zijn manager, rij mij maar meteen naar het politiebureau, want ik heb nu tijd genoeg, om de straf uit te zitten.
Dit was nu Jack, ten voeten uit.


Whaha....geweldig toch! Dat noem ik nou timemanagement :wink:

Motzippaldy

Proud on the South  

BMWhub

super reportage, moest gelijk aan mijn eerste TT van Assen die ik toen beleefd had ( 1980 )  :thumbsup: :worship-cool:
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair