Desmodronisch hoe en wat

Gestart door karz, 14 april, 2006, 11:07:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

karz

Citaat van: "Desmo-devil"

Ik neem aan dat je je Tiller toch niet wilt vergelijken met deze geavanceerde GP machine ? En idd koppel zegt niets bij deze machine,s . Bij de toeren die deze blokken draaien gaat het alleen om echte PK,s
Daarbij gaat het ook om de vermogensafgifte. Als je je eens verdiept in het desmo-dronisch systeem wordt het denkelijk een stuk duidelijker.
Volgens mijn bescheiden mening kan geen enkele amateur racer met dit beest overweg, heb ik het nog niet over de prijs. Waarschijnlijk zal ook deze motor verdwijnen in de collectie van een of andere stinkrijke verzamelaar en zal er geen meter  meer op gereden worden.


Desmodronish (hebben ze ook wat :roll:) : er is een hevel om de klep in te drukken en een om hem terug te trekken (het
werkt dus zonder klepveren). Whoopdiedoo, voordelen van dit systeem heb ik nog nergens kunnen vinden.

Tuurlik is het appels met peren vergelijken,  met veel toeren haal je altijd veel PK's eruit.  Maar veel toeren draaien is voor druktemakers ;)

En waarom zou een amateur racer niet met dat 'beest' overweg kunnen. Wat is het verschil tussen een goede amateur en een professional, een of andere heilige 'swearing in' ceremony ofzo ?  spidersence ? Wat Gamma stralen misschien.. spinazie  ? Volgens mij alleen een zak geld en vriendjes.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Hakinnen

Tis...desmodromisch, systeem van aansturing van kleppentrein en dat systeem heeft niks met vermogensafgifte te maken.

of het voordelen heeft?  geen idee, bij ducati zullen ze er van overtuigd zijn en als ik de motogp en sbk resultaten bekijk zit daar wel wat in. als ik (met alle respect) de motogp resultaten van suzuki bekijk.....tsja..

Ducati heeft patent op het systeem.  taglioni heeft het destijds ontwikkeld en de japanse fabrieken mogen het niet gebruiken. :wink:

Hakinnen

Citaat van: "Motzippaldy"
Citaat van: "Busaberke"Wat mij bij de specs opvalt:

CiteerMax. Torque approx. 100 Nm @ 14000 rpm

100 Nm..........is dat niet een beetje weinig ?  :?
Als ik 'm koop wil ik er wel een opvoersetje bij hebben !! :rofl:


Veel Nm is gevarlijk op race motoren ,PK's zijn wenselijk  :wink:

Zonder Koppel (NM) geen Pk's..


NM X RPM =...........

ik denk dat de 100nm een tikfoutje is....

De SBK duc van Toseland vorig jaar  had ca 140nm koppel..ik stond erbij toen ie in assen op de mobiele testbank ging vorige SBK race daar

WhomBom

dat die GP5 niet extreem veel koppel heeft is redelijk te begrijpen.

Koppel haal je eigenlijk door de inhoud, het is in weze de kracht die bij elke arbeidsslag vrijkomt.
Als jij per slag meer kracht wil, moet er meer gas verbranden, of het gas moet effectiever verbranden, of allebei  :twisted: .
Het meeste koppel krijg je dus door zoveel mogelijk gas zo goed mogelijk te laten vrebranden.
Pk's haal je door die kracht die je hebt per slag, heel vaak per seconde te laten werken, hoe meer toeren jij je blokje laat maken, hoe vaker per seconde die kracht werkt, en hoe meer pk's je hebt. Als jij nu je blok 2 keer zoveel toeren zou kunnen laten maken door bijv. de vorm van de kop wat te veranderen, maar die vorm van de kop wel nadelig op de cilindervulling (hoeveelheid gas) werkt, en misschien ook op efficiency enz. is het een vrij simpele som.  
als ik 2 keer zoveel toeren kan maken, maar wel maar 90% van het koppel overhoud doe ik dat uiteraard.  Want in plaats van 100PK met 100nm krijg ik dan 180 pk met 90nm... ala.. die paar nm, tegen 80 pk extra... :roll:


Maar, doordat ie meer toeren maakt gaat ie mss niet zo lang mee, of wordt wat onbetrouwbaarder, en dat wil je voor een straatfiets natuurlijk niet.  Dus pak je voor een straat fiets wat minder toeren, waardoor hij wel wat minder pk's heeft, maar daarom krijg je dan weer n beetje koppel erbij. terwijl n racer niet perse de klok rond hoeft met zn ding...als hij maar wint


ala, n beetje scheef uitgelegd, maar t gaat om t idee  :wink:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Desmo-devil

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "karz"een vrouwenreactie. Ongerelativeerd en op geen enkele manier te rijmen


Ben blij dat ik niet zo'n standaard ongenuanceerde vrouw heb.
Ben trouwens benieuwd wat onze MFL -bitches vinden van die uitspraak.

In ieder geval , de desmodronische klepbediening is geen uitvinding van Ducati maar volgens mij het eerst toegepast in een voertuig door Mercedes Benz ergens in het begin van de vorige eeuw, en is ook gebruikt bij vele andere motoren en merken.
Het  eerste patent op dit systeem is nog veel ouder . Het is voor het eerst gebruikt bij stoommachines in de textiel industrie.
Het bekendste patent op het systeem is inderdaad dat van Fabio Taglioni ( Ook wel Papa di desmo genoemd), die in de vijftiger jaren de techniek bij Ducati heeft geintroduceerd.
Het voordeel zit hem in het feit dat er minder energie nodig is om de kleppen te bedienen omdat er geen veer ingedrukt hoeft te worden want dat kost kracht. Daardoor is het mogelijk om meer toeren te draaien en vooral bij een twee cilinder is dat pure winst. Grootste nadeel is dat het systeem veel ruimte in beslag neemt.
Volgens mij is het  voordeel van dit systeem inmiddels achterhaald en wordt imo bij Ducati nog steeds gebruikt omdat het merk daardoor  bekend is geworden.

In mijn avatar zie je inderdaad een zeer schematisch voorbeeld van de werking. Als je het beter wilt zien moet je eens kijken op de site van
Desmodromolog (www.ducati.pagina.nl  onder de kop homepages )
Het systeem is in het verleden op vele verschillende manieren gebruikt en uitgevoerd. In feite is het stoterstangen systeem van Harley Davidson ook op deze techniek gebaseerd.
Als je echt geinteresseerd bent wil ik het wel eens uitgebreid uitleggen, ik moet nog ergens een boek hebben hierover.
In ieder geval, ik was een beetje aan het stangen, moet je niet te serieus nemen, karz. No hard feelings ?

Foto Desmodue ( Pantah) Op deze foto is goed te zien dat de kleppen opgetilt en dichtgedrukt worden .

Foto Desmoquatro (851 / 916 ) Niet meer te vergelijken met de twee kleppers en zeer geavanceerde mooie techniek.

Boek


citaat uit boek :
Een desmodromische klepbediening is een mechanisme voor de bediening van in- en/of uitlaatklep van een verbrandingsmotor waarbij de klep niet alleen mechanisch geforceerd wordt geopend maar ook op die manier wordt gesloten. Dit in tegenstelling tot de meest gebruikte methode waarbij de klep door middel van een veer wordt gesloten.

Voordeel van dit mechanisme is dat hogere toerentallen mogelijk zijn doordat de klep niet meer kan gaan zweven en zodoende de zuiger raken. Nadeel is het grotere mechaniek dat hier voor benodigd is.

Met name het merk Ducati past dit mechanisme algemeen toe in toer- en sportmotoren.
Het basisprincipe wordt in velerlei uitvoering al zeer lang toegepast.

Desmo-devil

Citaat van: "Motzippaldy"
Citaat van: "Desmo-devil"
8)  verhaal





:stupid:  :worship-cool: geen Duc maar Mercedes was eerste die desmo heeft toegepast  :wink:

Wel goed lezen, de eerste in een VOERTUIG !!!!!

Motzippaldy

Citaat van: "Desmo-devil"
Citaat van: "Motzippaldy"
Citaat van: "Desmo-devil"
8)  verhaal





:stupid:  :worship-cool: geen Duc maar Mercedes was eerste die desmo heeft toegepast  :wink:

Wel goed lezen, de eerste in een VOERTUIG !!!!!



Ja, dat is logisch want naai en andere machine interesseren mij niet
:twisted:
Proud on the South  

karz

Ok heb niet altijd gelijk, en weet ook niet alles, vooral de weg weet ik zelden of wanneer er sportevenementen in de omgeving zijn enzo..:roll:

...Maar terugkomend op desmo, een ducati twin gaat later in het rood dan bijv. een suzuki tl twin ?  
En hoezo is meer toeren pure winst ?  Na een 8000  toeren heb je de piek toch gehad bij een twin ? Of schuift die piek mee omhoog naarmate je meer toeren kunt maken :(
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Hakinnen

Citaat van: "karz"Ok heb niet altijd gelijk, en weet ook niet alles, vooral de weg weet ik zelden of wanneer er sportevenementen in de omgeving zijn enzo..:roll:

...Maar terugkomend op desmo, een ducati twin gaat later in het rood dan bijv. een suzuki tl twin ?  
En hoezo is meer toeren pure winst ?  Na een 8000  toeren heb je de piek toch gehad bij een twin ? Of schuift die piek mee omhoog naarmate je meer toeren kunt maken :(

Mijn 748SP begint pas te lopen bij ca 7500tpm..schakel bij 10.000 en draai maximum rond de 11.000.

Bij die fiets is het dus zo dat de piek mee omhoog schuift qua vermogen.

Onder de 5000tpm is ie (in tegenstelling tot de TL twin ) "a pain in the ass"

erg race motorkarakter voor een twin en daarmee qua motorkarakter eigenlijk meteen ongeschikt als straatfiets.

Wat een gewone 748 doet weet ik niet, nooit mee gereden.


beste twin voor op straat blijft imo de TL1000.  overal power.

karz

Als een desmoquattro 4 kleppen per cilinder heeft heeft een desmosedici dan 16 kleppen per cilinder :shock:?
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Hakinnen

Citaat van: "karz"Als een desmoquattro 4 kleppen per cilinder heeft heeft een desmosedici dan 16 kleppen per cilinder :shock:?

Is een desmoseidici ne twin? :roll:  :wink:

karz

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "karz"Als een desmoquattro 4 kleppen per cilinder heeft heeft een desmosedici dan 16 kleppen per cilinder :shock:?

Is een desmoseidici ne twin? :roll:  :wink:

Nee, maar eerst zetten ze dus achter desmo- het aantal kleppen per cilinder en dan het aantal kleppen in totaal ? Consequente jongens..
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Motzippaldy

Citaat van: "karz"Als een desmoquattro 4 kleppen per cilinder heeft heeft een desmosedici dan 16 kleppen per cilinder :shock:?


:stupid:
Proud on the South  

May Day

Tja, ze willen in de naamgeving desmo hebben (DUH) en het aantal kleppen per cilinder. Maar wat doe je dan als je een twin hebt met 4 kleppen per cilinder die desmoquattro heet en je maakt een viercilinder ernaast die ook 4 kleppen per cilinder heeft? Hem dan maar desmoquattro noemen voor de duidelijkheid of een kleine wijziging aanbrengen in de naamgevingsconventie (dubbele woordwaarde?).
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

karz

Citaat van: "May Day"Tja, ze willen in de naamgeving desmo hebben (DUH) en het aantal kleppen per cilinder. Maar wat doe je dan als je een twin hebt met 4 kleppen per cilinder die desmoquattro heet en je maakt een viercilinder ernaast die ook 4 kleppen per cilinder heeft? Hem dan maar desmoquattro noemen voor de duidelijkheid of een kleine wijziging aanbrengen in de naamgevingsconventie (dubbele woordwaarde?).

Maar dan kunnen ze toch:

duecilindri desmoquattro

en

quattrocilindri desmoquattro

zeggen.

dan krijg je een ducati testastretta quattrocilindri desmoquattro , klinkt toch qoed :cool:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.