Wat is nog veilig/verstandig?

Gestart door Yvil, 01 april, 2008, 10:33:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hakinnen

Ik denk dat Dwars gelijk heeft.

en dat het niks met "bewijzen", "stoerdoenerij" of wat dan ook te maken heeft.
Het "regenprobleem" zit tussen de oren ..
Snel rijden in de regen is imo niet veiliger danwel onveiliger dan snel rijden op het droge.
Tuurlijk is er in de regen absoluut niet meer grip dan op het droge maar mits wat gevoel voor "gas+ remhandle" en fatsoendelijke banden op de fiets is er weinig aan de hand en zul je versteld hoeveel er mogelijk is voordat er van onveiligheid sprake is.

wil je absolute veiligheid, moet je een bakfiets kopen..

Ik mijdt het regenrijden, op straat en ook op circuit.  Niet omdat het in de nattigheid is maar omdat ik gewoon geen zin heb om nat te houden.  Ben ik eenmaal nat dan vindt ik het rijden op nat wegdek best leuk.

En zoals gezegd.."e.a zit tussen je oren"..  het is gewoon een gevoel van onveiligheid wat velen hebben als het wegdek nat is.  alsof dat laagje water tussen rubber en asfalt allerlei gevolgen zou hebben..dat is niet zo..water op zich is niet "glad" en het maakt ook de band niet gladder.  waar het meestal mis gaat is dat allerlei zooi op de weg en bijvoorbeeld ook de witte lijnen en vlakken e.a gladder maken..

Ik heb in de jaren dat ik alles per motor deed heel "veel regen gereden".. zodra je eraan gewend bent is er buiten de "nattigheid" op zich weinig verschil met droog.

En over "denken aan gezin. vriendin /kind e.d".... dat is voor mij het belangrijkste dat er is...er is niks dat mijn rijstijl zo heeft beinvloed als mijn zoontje..zeker de laatste jaren.."the edge" is eraf bij mij.. ik ben me er zeer van bewust dat als mij wat gebeurt dat dat niet alleen mijn probleem is.. heb daar mijn rijden op aangepast.  Heb al jaren niet meer alles uit de kast gereden terwille van hun.  geeft me een goed gevoel wel eigenlijk. 
Toch heb ik vorig jaar op Spa-Franco tijdens een regendag gewoon gereden.. Op de toenmalige Duc, op sportieve straatbanden (dunlop qualifyer) , op behoorlijke snelheid.. Op Spa liep de Duc regelmatig in de begrenzer in "6".. toch een circa 260KM/u..  in de regen. 
onveilig of onverantwoord ten opzichtige van mezelf of anderen?  ik vindt en denk van niet.

DeWitte

Citaat van: Desmo-devil op 07 april, 2008, 07:21:51
maar ja sommigen leren het maar op een manier , de harde manier !!!!!!!!!!!!!!! :-X

geloof niet dat je mij als een losbol op de brommert kan betitelen: Daarvoor heb je te vaak met me gekoetscht. Ik doe geen echt linke dingen en/of breng anderen in gevaar: hard/snel rijden tsja dat wel en dan maakt het mij idd niet uit of het droog of nat is en of een (volwassene-) duo achterop of bagage meezeul. En na 25 jaar ongevalvrij tuffen kan het niet alleen maar geluk zijn dat me ten deel valt??
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

#32
@ Hakki, waarom bestaat er dan zoiets als regenbanden in de racerij ???
Als ik jouw verhaal lees , is dat dus absoluut overbodig en zit dat bij die mannen tussen de oren ?
Waarom gaan dan de ronde-tijden drastisch omlaag in de regen ?
Trouwens de discussie gaat niet over circuit rijden, maar over de openbare weg.

Ik blijf erbij dat je niet hetzelfde kan rijden op een nat wegdek als op een droge baan.
Maar ja ik rij pas 26 jaar, misschien moet ik  het nog leren. :roll:

Desmo-devil



CiteerIk doe geen echt linke dingen en/of breng anderen in gevaar: ?

Nee, alleen als je stilstaat en bovenop geparkeerde motoren valt. :mrgreen: :mrgreen:

DeWitte

Citaat van: Desmo-devil op 07 april, 2008, 11:04:21


CiteerIk doe geen echt linke dingen en/of breng anderen in gevaar: ?

Nee, alleen als je stilstaat en bovenop geparkeerde motoren valt. :mrgreen: :mrgreen:

gaap  :roll:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

BMWhub

Citaat van: Desmo-devil op 07 april, 2008, 10:58:54
@ Hakki, waarom bestaat er dan zoiets als regenbanden in de racerij ???
Als ik jouw verhaal lees , is dat dus absoluut overbodig en zit dat bij die mannen tussen de oren ?
Waarom gaan dan de ronde-tijden drastisch omlaag in de regen ?
Trouwens de discussie gaat niet over circuit rijden, maar over de openbare weg.

Ik blijf erbij dat je niet hetzelfde kan rijden op een nat wegdek als op een droge baan.
Maar ja ik rij pas 26 jaar, misschien moet ik  het nog leren. :roll:

Desmo

De racerij moet je volgens mij niet met het straat gebuik vergelijken, of leg jij iedere keer als het droog is sliks op je bike ???.
En iets erbij leren dat kunnen we allemaal wel op zijn tijd, daar sta ik nog steeds voor open al bike ik in de tussen tijd ongeveer dertig jaar.
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair

Hakinnen

#36
Citaat van: Desmo-devil op 07 april, 2008, 10:58:54
@ Hakki, waarom bestaat er dan zoiets als regenbanden in de racerij ???
Als ik jouw verhaal lees , is dat dus absoluut overbodig en zit dat bij die mannen tussen de oren ?
Waarom gaan dan de ronde-tijden drastisch omlaag in de regen ?
Trouwens de discussie gaat niet over circuit rijden, maar over de openbare weg.


racerij is een ander verhaal..
bij die mannen zit het juist niet tussen de oren , daarom gaan ze zo hard in de nattigheid.
Tuurlijk bestaan er regenbanden en gaan de rondetijden omlaag als het regent..in de racerij zit het constant "aan de max" .. op het droge ligt de limiet nu eenmaal verder als op het natte.
alleen komen wij mindere goden nooit aan een dergelijke limiet..

en ja..ik denk dat het wellicht een ietsiepietsie wel tussen de oren zit.
dat heeft niks met rijervaring te maken ..maar wellicht wel wat ongegronde uh..watervrees.
Je zou er versteld van staan hoeveel grip een band heeft in de nattigheid.
"water" is van nature geen gladde substantie immers. het is niet zo dat water als "glijmiddel" fungeert tussen rubber en asfalt.  wat de zaak op straat "glad" kan maken zijn de witte lijnen, voorsorteervakken en allerlei zooi op het wegdek varierend van zand, olie, etc, etc..

probeer het maar eens..zoek als je eens in regen rijdt een schoon stuk asfalt en doe eens een remproef..je zult echt zeeeeeeeeeer behoorlijk moeten doorremmen om de voorband uberhaupt te laten glijden.  of ga op datzelfde stuk asfalt eens "een proefstart"doen.. met flink het gas erop  dooracceleren vanuit stilstand tot een ca150 km/u... als het asfalt schoon is blijft je achterwiel netjes doen wat jij ervan vraagt. asfalt is niet glad, rubber en water evenmin.

ook op straat is er zolang het relatief rechtdoor gaat en het asfalt relatief schoon is (autosnelweg bijv zoals de topicstarter aanhaald) niks aan de hand en kun je (zou je dat willen)  gewoon zoals de topicstarter deed een 180km/u rijden op een veilige manier. puur gezien vanuit de banden , het water en het wegdek.



;) ;)

Herr Tod

Het venijn op de openbare weg zit hem in de 3 soorten wegdek die je vind binnen 20 cm van elkaar. Zo heb je mooi dicht asfalt met de vaste steentjes er in, 10 cm verder zijn de steentjes weg en heb je een gladde plek en 10 cm daarna krijg je een hobbeltje. Het enige probleem is het gladde stuk, als je daar over komt zal de motor even schuiven maar als je niet te plat gaat komt dat vanzelf goed.

Maare... daar waar een water molecuul tussen het 'rubber' en asfalt molecuul komt heb je geen grip dus dat laagje water maakt echt wel uit. Ik voel de motor ook constant glijden als het nat is. Met de CR 250 op de noppenbandjes is het wel cool om op nat asfalt te rijden, in de 5 breekt dat achterwiel nog uit als je over zo'n gladde plek komt :mrgreen: Komt vanzelf weer terug als je wat minder gas geeft.

Het gevoel van regen op de motor kan ik het beste vergelijken met het gevoel wat ik had toen ik voor het eerst met de Zündapp ging rijden. Toch een beetje bang, wat kan die machine allemaal? Wat doet die als ik iets fout doe? Ik had geen flauw idee hoe het ding op iets zou reageren, maar gaandeweg kwam ik daar vanzelf achter en ja dat deed soms pijn. Maar als je die angst eenmaal achter je hebt dan zit je zo vele malen rustiger en relaxed op de motor, in elke omstandigheid ;)
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Mounty

Citaat van: Desmo-devil op 07 april, 2008, 07:21:51

CiteerIk denk altijd aan mijn gezin, dat klopt, maar dat heeft helemaal niks te maken met een regenritje op een duitse autobahn aan 180 km/h.
Zoals ik al zei dat probleem zit alleen tussen je (jouw?) oren  :-X
we kunnen het eens uittesten?   
Denk je dan ook aan je medeweggebruikers en hun gezinnen ?
En dat testen doe je maar lekker in je eentje. Ik hoef niets meer te bewijzen.
Die tijd heb ik gehad, maar ja sommigen leren het maar op een manier , de harde manier !!!!!!!!!!!!!!! :-X

:stupid:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Desmo-devil

Moet toch even rechtzetten dat ik absoluut niet bang ben om in de regen te rijden of te remmen en mijn
grenzen wat dat betreft vaak genoeg heb opgezocht. Ik ben op weg naar mijn 400.000 ste km op de motor en ik denk 
dat ik meer regenkilometers onder de banden heb gehad dan de meesten van jullie hier.
Ik zeg ook nergens dat ik nooit 180 gereden heb in de regen, en dat dat makkelijk kan is ook geen discussie.
De discussie gaat erover of dat verantwoord is of niet op de openbare weg.
Iedereen mag gelukkig voor zichzelf bepalen wat verantwoord is en waar zijn grenzen liggen.
Voor mij ligt die grens in de regen tegenwoordig bij 140. :thumbsup:

Hakki schrijft dat de mate van gladheid in de regen niet afhangt van het wegdek maar van de witte strepen
, rotzooi op de weg etc. Hoe zien jullie dat dan op tijd als je met 180 onderweg bent in de regen, met beperkt
zicht, water op je vizier en spray van je voorgangers ?  :?

karz

Ik rij best  veel in de regen, rechtdoor vind ik niet zo'n probleem, 180 zou ik waarschijnlijk niet doen, tenzij ik het wegdek echt vertrouw. Met 180 in een vaargeul ,ala autosnelweg maastricht eindhoven net vanaf de geusselt, die volstaat met water.. :(

Maar bochtenwerk, zeker op rotondes, ben ik ram chickenshit. Ik weet dat het in principe 'platter' kan, maar allemaal die shit op de weg.  :(
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Citaat van: Desmo-devil op 08 april, 2008, 06:26:36
Voor mij ligt die grens in de regen tegenwoordig bij 140.

leg mij dan het "meer" of "minder" risico van die 40km/h verschil es uit ???
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Herr Tod

Dat is toch vrij logisch. Scheelt reactieafstand, remafstand en een klap van 40 km/h (meer zelfs) in het ergste geval. Maar van de andere kant, de banden worden wel warmer door die extra snelheid :mrgreen:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Desmo-devil

#43

Citeerleg mij dan het "meer" of "minder" risico van die 40km/h verschil es uit ???

Als je dat zelf niet kan bedenken dan begin ik toch te twijfelen aan je gezonde verstand  :banghead4rv:

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away