Wat is nog veilig/verstandig?

Gestart door Yvil, 01 april, 2008, 10:33:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yvil

Regen en motorrijden...

Nu vraag ik me het volgende af, toen ik zondag terug kwam van de Eifel reed ik op die
Deutsche Autobahn door toch wel stevige regen. Ik reed samen met 2 R6jes en een
GSXR SRAD en we wilden allemaal snel naar huis. Dus de snelheid liep al snel richting de
180 km/h, bij droog weer natuurlijk niet meer dan normaal  ;) maar hoe zit het bijv. met
aquaplaning op een motor??? Ik dacht dat die kans erg klein is gezien het geringe opp.
van de banden dat als het ware door het water heen snijdt. Maar toen ik met een collega-
motorrijder sprak verklaarde die me voor gek toen ik de snelheid in de regen liet vallen en
keek hij vrij afkeurend zullen we maar zeggen.

Los van het slechte zicht was ik me eigenlijk van geen kwaad bewust...

Dus pure onwetendheid?!? Graag jullie mening en kennis zodat ik me niet "kapot" rij door
een simpele beslissing die veel verschil kan maken.

Ben benieuwd  :yes6rs:


Road Racing Tonnie

Aquaplaning met een motor is niet of nauwelijks mogelijk, ook het profiel op een motorband, is van generlei waarde, vandaar dat er ook bijna geen profiel meer opzit, in tegenstelling tot vroeger.
180km p/u op een natte weg, is no prob, afgezien uiteraard v/d remafstand en de bochtesnelheid.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

SuzukiLimburg

Tja, je hebt altijd van die moraalridders die 120 al hard genoeg vinden op de (droge) Duitse snelweg (ondanks dat 130 de advies snelheid is).
Dit zijn vaak die gasten die bij de eerste drup regen de snelheid laten terug zakken naar 80 en dus een serieus gevaar vormen voor de rest van het verkeer.
Ik denk dat je voor jezelf wel kunt uitmaken wanneer het wel of niet meer veilig is. Zolang het rechtdoor gaat lijkt me 180 geen enkel probleem, maar zoals Tonnie al zegt zal je in de bochten er wel rekening mee moeten houden dat het gladder is en persoonlijk zou ik ook flink wat meer afstand houden van mijn voorganger.

Ps. als je in Duitsland een ongeluk krijgt en je rijdt harder dan 130 km/h op de snelweg, ben je volgens mij altijd schuld.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Herr Tod

Wat heet aquaplaning... ik ging eens met de crossmotor met een 100 km/h door een waterpoel heen, door de kracht van het water werd mijn linkerbeen van de voetsteun afgeduwd, maar voor de rest ging dat wel goed. Rechtdoor voel ik soms wel een beetje weerstand bij het voorwiel als ik met de Bandit door een nat stuk wegdek rij. Het lastige is om op zo'n plekken te sturen, dan gaat die wel glijen. Maar ook dat hoeft niet erg te zijn als je van te voren hebt gekeken waar het water stopt en waar de band dus (hopenlijk) weer grip krijgt. Remmen is wel tricky, als het droog is dan kondigt de band zijn blokkeerpunt aan door een beetje 'over te slaan' maar op het natte wil die wel eens plotseling blokkeren en als je dan niet snel genoeg reageert slaat het stuur om. In het Schwarzwald vorig jaar was wel ruig, een weg van een 20 of 30 km lang (weet ik even niet meer) met alleen maar bochten en een flink hoogteverschil.... en dan een paar cm water op de weg :shock: Op het laatste kreeg ik wat meer moed en ging ik een beetje proberen wat de motor dan nog kan, viel me best mee :yes6rs:

Kortom, regen rijden is leuk! Ook zeer leerzaam... zonet op het droge nog een gecontroleerde voorwiel slide gehad in een bocht, zoiets leer je van regen rijden :thumbsup:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Yvil

Citaat van: Herr Tod op 01 april, 2008, 16:33:39
Remmen is wel tricky, als het droog is dan kondigt de band zijn blokkeerpunt aan door een beetje 'over te slaan' maar op het natte wil die wel eens plotseling blokkeren en als je dan niet snel genoeg reageert slaat het stuur om. In het Schwarzwald vorig jaar was wel ruig, een weg van een 20 of 30 km lang (weet ik even niet meer) met alleen maar bochten en een flink hoogteverschil.... en dan een paar cm water op de weg :shock: Op het laatste kreeg ik wat meer moed en ging ik een beetje proberen wat de motor dan nog kan, viel me best mee :yes6rs:

Kortom, regen rijden is leuk! Ook zeer leerzaam... zonet op het droge nog een gecontroleerde voorwiel slide gehad in een bocht, zoiets leer je van regen rijden :thumbsup:

Hahaha, de helft van wat jij "Ruig" vindt hoop ik nooit mee te maken ;)

En de rest, thnx voor jullie reacties!!

Natuurlijk hield ik rekening met een langere remafstand, dus ook de afstand tot m'n voorganger. Bochten vertouw ik trouwens al helemaal niet met nat weer. Ben ik een hele dag gaan knallen in de Eifel met een super gevoel in de bochten (eindelijk!!), ga ik hier bijna onderuit op de rotonde boven aan de Emmaberg :shock:. En ik ging toch echt niet hard!! Lag volgens mij meer dan alleen water, maar ik had me iig flink verschrokken. Doe mij dus maar droog asvalt, ik blijf toch erg huiverig voor water in bochten...

@ SuzukiLimburg; Dat van die schuld boven de 130km/h heb ik idd al eens eerder iets van gehoord. Weet misschien iemand hoe dat nu precies zit??

Herr Tod

Leunen naast de motor is ook aan te raden, altijd eigenlijk maar als het nat is al helemaal. Daardoor blijft de motor rechter... en mocht je toch vallen dan val je niet zo hard want je zit al wat dichter bij de weg :lol:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


HD4ever

Citaat van: Yvil op 01 april, 2008, 16:53:42

@ SuzukiLimburg; Dat van die schuld boven de 130km/h heb ik idd al eens eerder iets van gehoord. Weet misschien iemand hoe dat nu precies zit??

Als je sneller dan de 'Richtwert' van 130 km over de autobahn rijdt, is er bij een ongeluk sprake van 'mitverschulden', hetgeen wil zeggen dat je gedeeltelijk mede verantwoorderlijk bent voor een ongeluk, ook als de ander de veroorzaker van het ongeluk is. 'Je bent dus op dat moment je 'Sorgfaltspflichten' niet nagekomen, zoals de Duitsers zeggen. :yes6rs: Je mag dan bijvoorbeeld erop rekenen dat 20% van je schade niet vergoed wordt. En 20% van een nieuwe brommer is toch een hele smak geld.  :mrgreen:

En 180 km rijden bij regen valt bij mij in de catogorie 'waanzin' :onderplak: Bij ons langs de kerktoren ligt het vol met zulke 'helden'  :twisted:

grtz HD4ever. ;)
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

@Nippon

hetzelde geld ook voor de "Zusatzschild 1052-36 bei Nässe"
veelal mag je dan maar 100/120km/u

als je hier met 180km op je plaat gaat ben je 't lachertje van de week   ;)


d'r Blieje

Aquaplanning bij een motor?

Hoe is het met het profiel op je banden? Dit heb je zelf in de hand, ben je in ieder geval van op de hoogte...
Hoe breder de band hoe groter de kans op aquaplanning.

Maar hoe zit het met de gesteldheid van de weg?  Spoorvorming, slechte waterafvoer.
Dit kan ook nog eens snel veranderen. En hoe reageer je daarop met ±180 kmh?

Uit ervaring kan ik in ieder geval melden dat je ff dom uit de doppen kijkt wanneer je de naald van je toerenteller opeens omhoog ziet schieten bij gelijkblijvende snelheid ??? Wanneer je dan bij 120 kmh realiseerd dat je aan het drijven bent krijg je wat adrenaline in je bloed :shock: dan koppeling in om geen rem- of aandrijfkracht aan het achterwiel te hebben en wachten tot alles weer normaal aanvoelt. Met het hart in de keel rustig verder tuffen :oops:

Dit alles in het donker bij redelijke regen, met een K100 (140-er achterband, niet zo gek breed dus). Ik kwam ongemerkt in een stuk met spoorvorming terecht... gelukkig op een recht stuk!

Overdag zal dat je niet zo snel zal gebeuren. Maar soms heb je je plek op de weg niet voor het uitzoeken! Koekblikkers hebben de ramen beslagen of zien minder door de regen...

Mijn advies is dus: nat ben je toch al, nu nog zorgen dat je zelf je motorkleren kunt drogen  :yes6rs:



Blieve lache...8)

Motzippaldy

Toen ik bikkel was  :-X reed ik door Duitsland en Oostenrijk gemiddeld 180 in de regen  :yes6rs:
Maar in D en Ö heb je alleen maar berg op en berg af dus geen kans voor aquaplaning   :?
Proud on the South  

Road Racing Tonnie

#10
Doordat velen angstig en gespannen worden, door het rijden in de regen, onstaan juist daardoor hachelijke situaties, en dan is zelfs 100/120 soms nog te snel, en lopen ze veel meer gevaar dan dat iemand 180 of meer rijdt, in zeer ontspannen rijstijl, maar daardoor niet minder scherp blijven.
En kilometers blijven maken in de regen, regelmatig, je zult zien dat dan nog heel veel mogelijk is, en het een aparte bekoring is.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

DeWitte

Och op alles wat iemand hier zegt zal een ander zich achter de oren krabben. Mij maakt een regenrit/buitje echt geen reet uit. Ik ga nog rijden als het regent. Mja ik heb ook een pan aaf. Maar idd wel  rekening houden met die andere omstandigheden: bochten/witte strepen en afstanden, maar voor de rest kan je gewoon doorgassen, no problemo. Veel gedaan, zelfs met duo en volle bagage. Met de ronde-arts van Service-Medical achterop de beemert tijdens de Amstel-Goldrace uren achter elkaar door de regen, kriskras over de weg, tussen een peleton debielen en ploegleiders door en zelfs naast de weg door de berm.

Gewoon wat vaker doen, zodat je het regenrijden (want het is gewoon een andere disicpline) leert en je brommert leert kennen onder alle omstandigheden. Als het dan eens een beetje schuift niet gelijk in paniek raken. Daarbij beetje relaxt op de brommert zitten, Goed kijken, fatsoenlijk een bocht aansnijden en niet perse het onderste uit de kan willen halen. ABS kan helpen en boven de 200 km/h vin ik dan ook wat link worre :rofl:  Goeie, waterdichte kleding das wel een must, want als je nat wordt, krijg je het koud en ga je verkrampen op de brommert.

mijn 2 centen.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

SuzukiLimburg

Ik rij al zo'n beetje de hele winter door met de motor naar het werk, door weer en wind. Zo had ik vorige week nog sneeuw. Is ook wel apart moet ik zeggen.
In ieder geval is regenrijden zeker niet slecht om af en toe te doen. Ik merk als het nat is regelmatig dat zowel de voor- als de achterband grip verliest en ik rijdt echt niet als een coureur. De eerste keren schrik je daar hevig van, daarna sta je er nauwelijks nog bij stil. Ik denk dat het helpt om je motor te leren kennen en vertrouwen en zorgt ervoor dat je niet zo snel in paniek raakt als de motor zoiets doet.

Ik kan het dus iedereen aanraden om af en toe in de regen of op een nat wegdek te oefenen.
Maar houdt het wel veilig!!!
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

Herr Tod

Ik heb er net eens op gelet, ik rij op het natte harder als ik 3 jaar geleden deed op het droge :lol: Van Elkenrade naar Wijlre stond de teller toch regelmatig over de *** :-X Is natuurlijk ook een kwestie van de weg kennen, weten waar het glad is in welke bocht enzovoort. Als het nat is rij ik ook een andere lijn dan als het droog is. Het is overigens af te raden om bij Wijlre, voor de spoorwegovergang, waar ze een 'springschans' hebben gemaakt in de weg, hier overheen te springen en in een nat modderlaagje te landen... dat geeft (verwachtte) coole effecten :naughty:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Desmo-devil

Ik rij ook graag in de regen, en ik durf best een bocht te nemen als het nat is .
Maar 180 in de stromende regen op de autobaan vind ik iets teveel van het goede.
En degenen die hier beweren dat dat geen  enkel probleem is en niet gevaarlijk ,
zijn of niet gehecht aan het leven of hebben nog nooit met die snelheden gereden in de regen en
weten niet waar ze het over hebben.