Hoofdmenu

Autopraat

Gestart door Yvil, 24 november, 2009, 21:34:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yvil

Iemand ervaring met de dieselmotoren van Citroën?
Om wat specifieker te zijn van de C5 Bj 2002 - 2004

Die vinden Sas en ik namelijk erg interessant en mooi.
We vragen ons alleen af waarom ze ze betaalbaar zijn.
Zit tich alles op en aan...

Alle info is welkom!!  :yes6rs:


edit: hier misschien niet de juiste plaats voor dit bericht
       bedenk ik me nu???  :oops:

karz

gewicht , uitstraling en volgens mij veel electro problemen met alle snufjes.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

met de c5 hebben ze bij citroen volledig de plank misgeslagen. Na de CX en de XM hebben ze pas weer met de C6 een echte voiture gemaakt. De c5 is een erg ongewilde auto 2e hands, vandaar de lage prijzen, uitstraling van een koekje of ie zo slecht is betwijfel ik.
Het PSA concern (citroen/peugeot) bouwt samen met fiat het grootste aantal dieselmotoren ter wereld, dus die blokken zijn prima.
Maar op het gebied van electronica hebben ze een minder goede naam.

Dus> als je geen verstand van auto's hebt blijf bij 2e hands fransozen en italianen vandaan, ondanks dat ze de mooiste auto's vaak bouwen (behalve deze dan) Koop een Benz als je een stayer diesel wil hebben en dan ook nog een automaat> gaat gewoonweg bijna niet kaput en de onderdelen zijn vrij goedkoop (beemer is bijv 2x zo duur in onderhoud) qua uitstraling moet je wel met een Benz gezien willen worden> heeft nogal een groot kampgehalte (waar ik wel van ben gecharmeerd :mrgreen:) Beemer is zeker niet slecht en maakt motoren die veel km's draaien, maar feit is dat hun onderdelen nogal erg duur zijn als er iets aan kaput gaat, idem ook bijv Saab of Volvo> oerdegelijk en superveilig ook oersaai (behalve hun cabrio's)

goede keus is ook toyota (minst storingsgevoelige auto's al jaar en dag) of ook een VW qua degelijke dieselmotoren en storingsgevoeligheid> uitstraling wel weer van een gebakje. Die focus die je op het oog had is ook geen slechte en is een moderne auto om te zien? Tip die ik ooit kreeg van een handelaar> als je goedkoop wil rijden, kijk om je heen en zie wat er veel wordt gereden> VW-Opel-Toyota-Ford dus, als je exclusiever wilt rijden wordt het ook duurder :yes6rs:. Bijv een Jag> magnifieke auto's met dikke v6 of v8 maar oh oh zo peperduur in onderhoud terwijl in aanschaf vaak net zo duur als een nette 2e hands astra. Het gaat dus niet samen om goedkoop en exclusief te rijden, behalve Benz in mijn optiek :yes6rs: tsja blijft die uitstraling van zo'n ster.

pb me gerust als je hulp wil met zoeken> ik handel nogal wat af de laatste jaren en weet ondertussen waar heen te kijken en niet te veel ervoor te betalen en anders veel suc6 ;)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

SuzukiLimburg

Volgens mij was niet helemaal de vraag welke auto's goedkoop en betrouwbaar zijn, maar waarom een C5 zo'n lage restwaarde heeft. Er zijn zat goedkope betrouwbare auto's te krijgen.

Deze stelling is natuurlijk de reinste onzin: "Het PSA concern (citroen/peugeot) bouwt samen met fiat het grootste aantal dieselmotoren ter wereld, dus die blokken zijn prima." Het zullen vast geen slechte blokken zijn, maar kwantiteit zegt helemaal niks over kwaliteit. Vaak is zelfs het tegendeel waar. Microsoft heeft ook veel versies van Windows Vista verkocht....is het dus nu een goed product??

Het probleem van Citroën is gewoon dat ze een slecht oftewel saai imago hebben in Nederland en niet zo gewild zijn. Daardoor zijn ze 2de hands moeilijk te slijten en dan worden automatisch de vraagprijzen laag. Over de kwaliteit van de C5 is gegarandeerd van alles te vinden als je even zoekt via Google. Het probleem is vaak dat je alleen de slechte verhalen hoort. Maar je weet dan wel waar je op moet letten bij aankoop/bezichtiging.

Suc6 ermee
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

DeWitte

wat ik er mee wilden zeggen is dat PSA heel-heel veel (diesel-)motoren maakt en gemaakt heeft en het is nog een goed produkt ook, Fiat (Alfa) gebruikt ze, Saab en Opel (GM) en zelfs als ook diverse jappen waaronder ik meen Mitsubishi en dat al decennialang. In afrika lopen nog peugeots met km teller standen waar vw bijv van kan dromen. Dus zo'n grote onzin zal ut niet wezen. Of Vista net zo goed is weet ik niet, heb geen verstand van "verzekeren"> als het net zo goed is afgewerkt als hun auto's zal ut wel stront wezen, je zou ut een it-er moeten vragen.

Daarbij Citroen heeft geen stoffig imago, wel de serie 1 van de C5, Citroen is altijd vooruitstrevend geweest met hun voitures. Wellicht voor je tijd maar de DS en CX waren zo ver hun tijd voorruit als de apollo die voor het eerst op de maan landde. De 2cv was zelfs een zodanige verkoophit die alleen door de kever en de T-ford werd overtroffen qua aantallen. Daarbij elk merk heeft wel types gebouwd die niet liepen (in nederland), daar is de c5 geen uitzondering in. Auto's is puur emotie (net als vaak bij motoren) en net als ijs het ligt er net aan welke smaak je lekker vindt. vraag en aanbod bepalen daarbij de prijs. De C5 is niet gewild en als er dan teveel van staan, schrijf je veel af en is ie dus in verhouding goedkoop. Praat maar eens met een leaseboer. Kwalitatief zal de auto heus wel mee kunnen, ik verwijs ff naar de 1e alinea. 
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Steefke™

Citaat van: SuzukiLimburg op 25 november, 2009, 15:21:40
Volgens mij was niet helemaal de vraag welke auto's goedkoop en betrouwbaar zijn, maar waarom een C5 zo'n lage restwaarde heeft.

Heel gemakkelijk. Zo'n ding is na een jaar of 5 geen fl#kker meer waard. De reden hiervan is dat Citroenrijders een bepaald soort rijders is waarvan de grootste deel altijd weer een nieuwe koopt. Omdat de modellen na een jaar of 5 al weer vernieuwd zijn zijn de oude modellen niet meer in trek. Smaken verschillen maar ik denk dat je als je zo'n ding koopt ermee getrouwd ben. Waarschijnlijk kom je makkelijker van de vrouw af. :mrgreen:
Smells like rubber

SuzukiLimburg

Citaat van: Steefke™ op 25 november, 2009, 20:09:50

De reden hiervan is dat Citroenrijders een bepaald soort rijders is waarvan de grootste deel altijd weer een nieuwe koopt. Omdat de modellen na een jaar of 5 al weer vernieuwd zijn zijn de oude modellen niet meer in trek.

Sorry Steefke, maar dit geld natuurlijk voor iedere rijder. De meeste mensen verkopen binnen 5 jaar hun auto omdat ze een nieuwe willen... :yes6rs: En ook brengen de meeste fabrikanten binnen 3-5 jaar een nieuw model uit. Dit maakt niet het verschil in de restwaarde, dat heeft puur met vraag te maken en die is er niet naar dit soort auto's.

Wat je zegt klopt wel Dwars, Citroën heeft altijd vooruitstrevende auto's gehad, maar dat waren/zijn ze lang niet allemaal. Een van de bijkomende problemen is dat Citroëns vaak echt hun tijd ver vooruit waren, waardoor de mensen het vaak niet snapten.
Wat de DS betreft...hulde voor deze auto. Daar zaten destijds al technieken in die nu als nieuw en vooruitstrevend worden beschouwd, zoals bijvoorbeeld de meedraaiende koplampen.

Maar ik blijf er bij, Citroën heeft een stoffig imago (in ieder geval in mijn ogen) en wordt voornamelijk door ouderen gereden die van het zijdezachte comfort in zo'n auto willen genieten. Daarom zijn de auto's totaal niet populair en zijn ze niet meer verkoopbaar.
De nieuwe Citroëns zien er overigens wel aantrekkelijk uit en zullen het stoffige imago wellicht een beetje afstoffen.

Anyway...we dwalen een beetje af  :mrgreen:

Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

rsv2002

Klopt; Citroen bouwde en bouwt nog steeds graag auto's die veel andere fabrikanten niet durven te bouwen omdat ze bang zijn dat ze niet in de smaak vallen bij het grote publiek.
Maar ook Citroen is behoorlijk de weg kwijt geweest: denk aan de Visa, AX, ZX. Vooral de laatste 2 zijn modellen uit de tijd dat Citroen in zwaar weer zat, en dus aantallen moest verkopen om te overleven. En dan ga je minder excentrieke modellen maken waarvan je verwacht dat ze goed verkopen. Dat gaat dus weer ten koste van originaliteit en ga je over op eenheidsworsten.
Mazda heeft trouwens ook eens zo'n periode gehad.

Tja, en grote Citroens hebben nooit een goede restwaarde gehad: kijk maar naar de CX, XM en ook C5. Allemaal hadden ze een giga afschrijving en waren ze voor een droogworst te krijgen.
En waardoor? Slechte naam denk ik. Gevoeligheid voor roest (bijv. CX), onbetrouwbare electronica, en gebrek aan status.
Van dat laatste hebben trouwens meer merken last: Kijk naar Saab, Opel of Renault. De grote modellen als 9000, 9-5, Omega, Safrane e.d. zijn tweedehands ook voor een appel en een ei te krijgen... Als een merk eenmaal een bepaalde naam heeft, is het daar niet zo maar vanaf (denk aan de 2-eenheid Alfa en roest uit de jaren 70 :mrgreen:)
 
De grote Duitse merken verkopen de meeste auto's in dat formaat... Hangt (nieuw én gebruikt) dan ook een heel ander prijskaartje aan... 

 dirty mind is a joy forever!!!

DeWitte

ik ben momenteel me aan het oriënteren voor een W210 (station?) van Benz, uiteraard met 6 cil automaat en alle extra's> die dingen zakken ook zodanig in waarde dat het gewoon interressant wordt> kaput gaat het zelden, maar veel auto dat je daarvoor koopt met alle extra's die je maar kunt verzinnen (en lopen doet dat gebruikt en 10 jaar oud vele malen mooier dan elke slopel/vw oid nieuw) laat um dan een paar liter meer benzine lusten. voorbeeldje http://link.marktplaats.nl/288077917
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: Dwars® op 26 november, 2009, 07:45:04
ik ben momenteel me aan het oriënteren voor een W210 (station?) van Benz, uiteraard met 6 cil automaat en alle extra's> die dingen zakken ook zodanig in waarde dat het gewoon interressant wordt> kaput gaat het zelden, maar veel auto dat je daarvoor koopt met alle extra's die je maar kunt verzinnen (en lopen doet dat gebruikt en 10 jaar oud vele malen mooier dan elke slopel/vw oid nieuw) laat um dan een paar liter meer benzine lusten. voorbeeldje http://link.marktplaats.nl/288077917

Mee eens  :yes6rs: , alleen weer kwijtraken lijkt me moeilijk
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

alles is te verkopen> kwestie van niet te duur inkopen (vraagprijs is echt maar een vraagprijs wa?)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Ik zie het zo:

Technisch is citroen gewoon een goede auto, hun diesels zijn niet de hoogst vermogende maar wel zeer betrouwbaar. Electrisch hebben ze de zaken goed onder controle, zeker in verhouding tot Renault.
Voor de rest kunnen er natuurlijk altijd wat kleinere kwalen optreden, maar dat gebeurt net zo goed bij bv VW of Opel.
Het hydropneumatisch veersysteem werkt fantastisch, maar kan wel extra kosten met zich meebrengen omdat dit na een bepaalde tijd aan revisie toe is, maar dat is een kostenpost die je eigenlijk vooraf 1x moet incalculeren.
Hier vind je legio reviews van C5 rijders: http://www.autoweek.nl/myreviewautoindex.php?sort=4&desc=1
Voor de rest zijn C5's erg ruim (zeker de break uitvoering) en vaak ook heel compleet uitgerust.

De waardevastheid is ronduit slecht te noemen, met als voordeel dat ze in de gebruikte handel naar verhouding goedkoop zijn. Het is dus zaak zo'n auto goedkoop aan te schaffen en vervolgens helemaal op te rijden.

Uitstraling is persoonlijk ...  :-X

Ik denk dat je niet slecht af bent met zo'n C5.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

karz

Citaat van: Busaberke op 26 november, 2009, 12:46:36

Uitstraling is persoonlijk ...  :-X


Klopt, maar het wordt hier waarschijnlijk bedoeld in generieke perceptie.
I denk dat de meerderheid het er over eens is dat de eerste C5 een lelijk hok is.
De 2e niet, want die hebben ze (met name de achterzijde) op een bmw laten lijken :mrgreen:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

en van voren op een audi?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Yvil

Mochten we een nieuwe auto nodig hebben (begin volgende week wordt dat pas definitief duidelijk) dan
hebben we vandaag besloten om te gaan kijken voor een iets minder colosaal gevaarte ivm wegenbelasting
enz. We zijn nu erg geïnteresseerd in de Astra stationwagon, en dan een diesel.

Mochten we toevallig een corsa'tje tegen komen van 2004 - 2005 voor een goede prijs willen we dat ook
nog overwegen, puur omdat die lichte dieseltjes ruim 1:20 rijden als het niet meer is. Nu met dat nieuwe
huis enz ook wel lekker om wat minder hoge uitgaven per maand te hebben.

Komt er eigenlijk op neer dat we wat algemener gaan kijken naar een niet al te colosale betaalbare diesel
waar we nog wat jaren mee kunnen rijden. Moeten misschien wat verstandiger kiezen ipv te veel voor
looks, gadgets en pk's te gaan....

:?

Wel bedankt voor alle info en ervaringen. Keep it up!! Ga zo door, jullie hebben meer ervaring dan mij met
dit soort dingen.