the Good, the Bad & the Ugly

Gestart door Busaberke, 27 juni, 2006, 23:21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busaberke

Op veler verzoek, heb ik mijn ervaringen met de drie onderstaande motoren opgetekend.
Let wel : dit verhaal is geschreven vanuit mijn eigen perspectief, en daarom allesbehalve objectief, maar er is aan mij dan ook niets menselijks vreemd!  :wink:




Toen ik deze foto nam, moest ik meteen aan de titel van de beroemde westernfilm "the good, the bad and the ugly" van Sergio Leone met o.m. Clint Eastwood in een hoofdrol denken.
Terwijl ik de motoren bekijk begint het liedje met de mondharmonica uit de film in mijn hoofd te spelen.
Maar welke motor is er dan "good" / "bad" of "ugly" ?

De markante vormgeving van elk van de drie motoren maakt dat ze eigenlijk allemaal een beetje het predikaat "ugly" verdienen.
Mijn eigen Hayabusa heb ik enkel en alleen gekocht omdat het zo'n fantastisch rijdende, snelle reismotor is, en zeker niet omdat ik hem zo mooi vond.
Echter, ik ben de vormgeving ervan gaan waarderen omdat die een duidelijke functie heeft.
Voor de GS1200 geldt eigenlijk hetzelfde.
Het ding is spuuglelijk, maar de eendebek, de etalageruit en de tupperwarebakjes aan het stuur hebben allemaal een functie.
Hoe zit het dan met de K1200R?
Eigenlijk istie nog te lelijk om tegenaan te pissen.
Dat ding is volgens mij puur en alleen zodanig ontworpen om de motor zich te laten onderscheiden in het marktsegment van de zware naked bikes en streetfighters-achtigen.
De vormgeving heeft verder nauwelijks enige toegevoegde waarde aan het rijgenot van de bestuurder.
Hiermee ben ik snel klaar, wat mij betreft krijgt de K1200R het predikaat "ugly"

We gaan een stukje sturen.

Ik had al eerder met een GS1200 demo gereden, waardoor ik 'm ditmaal niet gereden heb.
De torenhoge zit (sommigen krijgen er hoogtevrees van en vallen om!  :yes6rs: ) en het schier oneindig brede stuur waren voor mij als verstokte sportmotor rijder gevoelsmatig erg vreemd.Wat mij toen meteen meeviel was dat de motor ontzettend wendbaar was en een heel hoog "raggehalte" had.
Daarnaast was ik erg goed te spreken over de elektrisch bekrachtigde remmen, in combinatie met het ABS systeem.
Minder goed te spreken was ik over het beperkte vermogen en koppel, maar ja, op dat vlak zijn er nauwelijks alternatieven voor een Hayabusa.
Uitermate vervelend vond ik de licht aanvoelende voorzijde, het trillende motorblok en de beperkte powerband.
Nee, een GS is niet mijn type motor, en gelukkig ook maar, want het begint er op te lijken dat iedereen binnenkort een GS heeft  :?

Het rijden met de K1200R lijkt wel op dat met een Hayabusa.
De zithoogte, het gewicht en de handelbaarheid van de beide motoren zijn heel erg vergelijkbaar.
De zithouding is duidelijk rechter en het stuur is een stuk breder. Maar het koppel komt er lekker vroeg in en het ding heeft een ontzettend vlakke koppelkromme. Iets te vlak naar mijn zijn.
Als ik met de Hayabusa serieus ga gassen, en het toerental tot boven de 6000 toeren opvoer, wordt ik telkens weer getrakteerd op een orgasmisch eindschot wat gewoonweg verslavend werkt, en DAT mis ik aan de K1200R.
Bij lage toerentallen (tot 3000) produceert het blok wat bijgeluiden en trillingen. Bij hoge toerentallen draait het BMW blok juist weer mooier rond dan het ietswat rauwe Hayabusa blok.

De K1200R remmen zijn van hetzelfde kaliber als die op de GS1200, gewoon heel erg goed. Misschien iets te bijterig, maar de aanwezigheid van het ABS geeft vertrouwen bij het waanzinnig hard remmen wat er mee mogelijk is.

Uw testteam kon het niet maken om na te laten de beide snelle machines met elkaar te laten duelleren.
In een tweetal sprinttesten, uitgevoerd op een autosnelweg werden de PK pakhuizen met elkaar vergeleken.
Hier werden mijn bevindingen gestaafd.
Zowel tijdens een gezamelijke sprint vanuit de 5e versnelling als een sprint tijdens het invoegen op de autosnelweg bleek dat de motoren in eerste instantie vrijwel gelijk accelereren. Totdat de Suzuki rond de 6000 toeren helmaal los gaat, en als een waanzinnige probeert om zich onder de bestuurder uit te trekken, de BMW maakt geen kans van slagen!

Uiteindelijk besluit ik dat de K1200R behalve het predikaat "ugly" ook het predikaat "bad" krijgt, want hij biedt mij niet het broodnodige motorplezier.

Welke motor verdient dan het predikaat "good" ?
De GS of de Busa?

Ik denk zowel de GS1200 als de Hayabusa.
Het zijn beide motoren die vanuit een heel goed doordachte filosofie ontwikkeld zijn, met bewezen kwaliteiten.
Echter, ze zijn totaal niet met elkaar te vergelijken!

De GS is een motor die al heel lang bestaat, en steeds verder doorontwikkeld is, waardoor hij binnen de grenzen van dat concept tot een heel goede motor geevolueerd is.

De stand van de techniek van de Hayabusa verraadt zijn leeftijd, met name de remmen zijn achterhaald.
Maar het blijkt telkens weer dat 'ie na 7 jaar vrijwel ongewijzigd in productie te zijn, nog erg goed meekan met de top van zijn segment. En dat is toch wel uniek in de sportieve motorwereld!


The Dominator en Dwars weten precies welke motor ze kiezen.


Ik weet precies welke ik niet zal kiezen!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

:worship-cool: mooi stukkie :wink: en idd jij bent ook maar een mens:

Mijn bevindingen: Tres Simple: de K1200R en de Hayabusa hebben 2 cilinders teveel: teveel vermogen voor mijn rijkwaliteiten en een uitstraling van deze bestuurder heeft maar een hele kleine plasser :rofl:

De Gs1200 die we daar bij ons hadden was errug licht op de voorhand en kan me vanwege z'n hoge plastiekgehalte en uitstraling nog steeds niet echt bekoren: blijf nog ffkes op me gesjtopte LeopardII koetschen  :twisted: (krijg toch geen centen van de vrouw voor wat anders :oops: )
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

B-Witch

Heel leuk stukje Busaberke!!! :yes6rs:
Ik moet zeggen dat het wel een aparte verschijning is die K1200R.
De Busa heb ik altijd mooi van lelijkheid gevonden, en de GS, ach ja je went aan alles :wink:
Flauwekul natuurlijk, ik kan alleen afgaan op het uiterlijk, geen van de 3 motoren heb ik ooit onder de vot gehad.
Dus moeilijk oordelen dan.
Denk dat iedere rijder zowiezo voor zichzelf moet uitmaken welke motor het best bij hem/ haar past, van testen die anderen uitvoeren kun je eigenlijk niet uit gaan.
Je zult het zelf eerst moeten ervaren :!:
You may own the bike, but the bike possesses you.

Hakinnen

Yo..busabérke ...leuk stukske teskst..top!

ook al ben ik het volstrekt niet met je eens..  :wink:

hakki zou de 1200R laten winnen..

DeWitte

Citaat van: "Hakinnen"ook al ben ik het volstrekt niet met je eens..  :wink:

wel ffkes zeggen wrom nie he Haki ??? :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

Leuk verslag.
Alleen moet eens iemand mij uitleggen wat de goed doordachte filosofie is
achter de Hayabusa ???
De sterkste en snelste zijn is dat een goed doordachte filosofie ?
Imo zijn alle wegmotoren met meer dan 120 pk nog steeds grote onzin.
Pk's moeten nog altijd dik betaald worden en dat om af en toe eens hard rechtuit te rijden is aan mij niet (meer) besteed.

Busaberke

Citaat van: "Desmo-devil"Leuk verslag.
Alleen moet eens iemand mij uitleggen wat de goed doordachte filosofie is
achter de Hayabusa ???
De sterkste en snelste zijn is dat een goed doordachte filosofie ?
Imo zijn alle wegmotoren met meer dan 120 pk nog steeds grote onzin.
Pk's moeten nog altijd dik betaald worden en dat om af en toe eens hard rechtuit te rijden is aan mij niet (meer) besteed.

De filosofie achter de Hayabusa was inderdaad om de snelste productiemotor te ontwikkelen.
Daar was men destijds goed in geslaagd, al was het maar tijdelijk.
Het feit dat jij geen behoefte aan een dusdanige motor hebt, wil natuurlijk nog niet zeggen dat de filosofie niet klopt  :wink:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

The Dominator

sja, toch ook maar es reageren op dit verhaal, niet dat mijn mening veel toedraagt maargoed.....

toen Dwars me vroeg of ik mee wilde op testrit voor de GS en de K1200R zei ik natuurlijk geen nee, zo gezegd zo gedaan, Hub met de K1200R weg en ondergetekende dus met de GS. daar ik me toch al bedacht had dat de K1200R geen partij voor Hub zou zijn had ik mn zinnen daar toch al op gezet maargoed.......

eerst dus effe met de GS onderweg, damn wat valt dat tegen als je een twin gewend bent (voorzover je van 3 weken daarvan mag spreken) die je lekker kan doortrekken tot 9500 toeren mocht je dat willen, bleek dat bij de GS de begrenzer er al veel eerder insloeg als dat ik in de gaten had dat ie alweer klaarstond, maargoed dat terzijde..........

enige grote gewenning voor mij is, en daar ben ik nog niet aan gewend, het wiebelige/kantelige karakter van het motorblok, draai je voor het stoplicht effe aan het gas dan ga je meteen van je linkervoet met alle gewicht naar de rechtervoet, daar moet dus niet op dat moment mee achter je oren krabben want dan lig je dus op de grond ermee.......

na een stukje heuvelland wat toch al lekkerder begon te gaan, alleen t licht in de kop aanvoelend karakter was niet echt mijn ding... als ik dat zelf heb no problemo maar een motor mag voor mij aan de voorkant wat zwaarder zijn een zwaar hoofd laat ik maar zeggen.........

na een rijderswissel toch de K1200R onder mn kont gekregen en na een paar honderd meter gewenning de eerste remhandeling, damn dat vertraagd!! versnelling ben ik goed gewend van de busa maar die remmen damn, als die duitsers iets onder de knie hebben dan ist wel vertraging........ acceleratie was ook flink, maar een beetje te rechtlijning en miste voor mij wat sensatie, maar voor de rest, supergave bak, zo lelijk als dat ie groot is, remt voortreffelijk (ook niet onbelangrijk, hard rijden is 1 maar stopkomen is ook lekker) stuurde als een mes door de boter........

neeje voor mij is uitslag van dit rondje rijden unaniem, doe mij dan die K1200R maar, alleen jammer dat ik dan waarschijnlijk binnen 3 weken mn felbegeerde rose papiertje ga kwijtzijn want rustig rijden zit er dan niet meer in............
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

DeWitte

zoals ik al zei :twisted:

de K1200R en de Hayabusa zijn motoren voor bikers met een kleine plasser :lol: totaal overbodige bikes zonder achterliggende filosofie, althans geen andere dan dat de fabrikanten ze ontwerpen als prestigeprojecten :!: :
aan de andere kant wel de uitdaging om ze voor te blijven in de bochies met de helft aan peekaa's   :yes6rs: oppe autoweg de gaskraan opendraaien is nie zoveel voor nodig buiten een groot hart.........
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Citaat van: "Dwars"zoals ik al zei :twisted:

de K1200R en de Hayabusa zijn motoren voor bikers met een kleine plasser :lol: totaal overbodige bikes zonder achterliggende filosofie, althans geen andere dan dat de fabrikanten ze ontwerpen als prestigeprojecten :!: :
aan de andere kant wel de uitdaging om ze voor te blijven in de bochies met de helft aan peekaa's   :yes6rs: oppe autoweg de gaskraan opendraaien is nie zoveel voor nodig buiten een groot hart.........

Zeg Dwarske, ik laat me even verleiden om op jouw totaal ongegrond oordeel te reageren:

Ten eerste:
kunnen de berijders van een PK pakhuis het niet helpen dat jij dat niet betalen kunt, of meer waarschijnlijk: niet durft! :thatsgay:
Je bleef wel errug ver achter toen je op de K1200R reed.  :twisted:

Ten tweede:
Ik vermoed dat JIJ een klein  :lol: anatomisch probleempje hebt.
Het is immers bekend dat de klein geschapen mannen wel vaker iets denigrerends roepen over de afmetingen van het lid van hun soortgenoten.
Maar als jij je daar lekker bij voelt, gun ik je dat plezier van harte!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

Ten derde :rofl: duurde wel lang :mrgreen:

Citaat van: "Busaberke"ik laat me even verleiden om op jouw totaal ongegrond oordeel te reageren:

hehe, ouwe tijden herleven :yes6rs: ik ook van jou :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

The Dominator

Citaat van: "Dwars"Ten derde :rofl: duurde wel lang :mrgreen:

Citaat van: "Busaberke"ik laat me even verleiden om op jouw totaal ongegrond oordeel te reageren:

hehe, ouwe tijden herleven :yes6rs: ik ook van jou :wink:

kinder kinder, wel on topic blijven he!! tging erover wie the good, the bad of the ugly was, niet wie heeft er de grootste!! :twisted:
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

Motzippaldy

Topic gaat ,als ik me niet vergis, over Stormishelski, BBerke & Dwars  :?

Is dat goede volgorde vraag ik me af  :mrgreen:
Proud on the South  

B-Witch

Heren!!!!!!!!!!!

laat me dan ff dit zeggen als vrouw zijnde:
Grootte maakt niet uit, gaat om de fun :mrgreen:


en dan heb ik het over motoren en de grootte van het aantal pk's :roll:
You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

pfff  :? trouwes, ik bleef zolang achter op die K alleen al om uit die oliewalm van die afgetrapte Busa te blijven :twisted: of is ut een diesel ? :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away