Heeft Dakar nog wel bestaansrecht? Discussie

Gestart door DeWitte, 05 januari, 2008, 08:15:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Naar aanleiding van de afgelasting van Dakar voor 2008, twijfelen velen of Dakar uberhaupt nog wel doorgang vind?

Wellicht is is Dakar ook niet meer van deze tijd? buiten de huidige terreurdreiging, stond Dakar altijd al in schril contrast met de vooral lokale afrikaanse realiteit in mijn optiek. Zoveel armoede (honger) en ellende terwijl vooral de (fabrieks-)teams met idioot hoge miljoen budgetten door de dorpen (met soms lokale slachtoffers) raasden? Zeker de lokale bevolking had er ook profijt van, er vielen altijd wel een paar kruimels af, maar toch?

Ik vraag het me af of het nog wel bestaanrecht heeft? Hoe denk jij erover?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Steefke™

Ik vind van wel, als je het zo bekijkt dan zou de safari rally en alle gelijksoortige evenmenten ook niet meer plaats moeten vinden. Daarbij vind ik dat je een evenement waarbij grote namen het leven hebben gelaten niet zomaar kunt opdoeken. De strijd die iedere keer geleverd wordt is naar mijn menig ook een eerbetoon aan de mannen die verongelukt zijn. Jammer dat het nu niet doorgaat want ik had me er weer echt op verheugt. 
Smells like rubber

@Nippon

Citaat van: Steefke™ op 05 januari, 2008, 08:44:45
Ik vind van wel, als je het zo bekijkt dan zou de safari rally en alle gelijksoortige evenmenten ook niet meer plaats moeten vinden. Daarbij vind ik dat je een evenement waarbij grote namen het leven hebben gelaten niet zomaar kunt opdoeken. De strijd die iedere keer geleverd wordt is naar mijn menig ook een eerbetoon aan de mannen die verongelukt zijn. Jammer dat het nu niet doorgaat want ik had me er weer echt op verheugt. 

moet je eens uitleggen  :roll:

er zijn minder leuke manieren om dood te gaan  :(

een ieder die mee doet weet dat hij/zij 't leven kan laten  ;)




ReBel

Wat voor nut hebben, bijvoorbeeld, de Olympische Spelen :dunno:
"Verbroedering"? Yeah right! :fuckyou:
Die Olympische droom is al lang geleden 'geplatzt' :guns:
Een sportief evenement is er in essentie alleen maar ter verstrooiing van het gepeupel en wellicht omwille van het image dat 'sport verbroederd' en dat geldt voor het lokale voetbalwedstrijdje maar dus ook voor Parijs-Dakar.
De PD heeft, IMO, dus zeker bestaansrecht zolang er individuen zijn die het (a) willen organiseren en (b) eraan mee willen doen...

Kan de moderator misschien een poll maken van deze topic? ;)

HD4ever

#4
Het laatste nieuws is dat de Dakar rally toch doorgaat, maar dan met Parijs als vertrekpunt maar Eindhoven.
De voorbereidingen in het Brabantse zijn dan ook in volle gang.
Zie http://www.dumpert.nl/mediabase/37579/59e4c2ea/eindhoven_dakar.html voor meer info !!


HD4ever  ;)
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

karz

Citaat van: HD4ever op 05 januari, 2008, 09:58:27

De arme sloeber in de dorpen heeft er, behalve de stof overlast, helemaal niets aan, want het geld en de verdienste blijven, zoals gewoonlijk, wel ergens bij een corrupte beambte aan de strijkstok hangen. :?

HD4ever  ;)

Toch zal het voor de algemene economie van de deelnemende landen een voordeel zijn geweest.

Dakar gaat toch om het trotseren van de omgeving ?  Terreur hoort daar tegenwoordig ook bij , gewoon een nieuw wedstrijd element zeg maar ;) .  Bang voor aanslagen, wat dacht je een vrachtwagen die je niet gezien heeft op je motorfiets ?

En wat is doorgang ?  Tussen de 12e en 13e elfstedentocht zat ook 22 jaar :dunno:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

Citaat van: ReBel op 05 januari, 2008, 09:36:50
Kan de moderator misschien een poll maken van deze topic? ;)

done,

en ik stem dan ook neen.

wrom? zoals ik al schreef, en vind zelfs in HD4ever een medestrijder/denker (had ik nooit verwacht :mrgreen: ;)) de locale bevolking had/heeft er geen snars aan. Sterker nog, hoeveel local's (waaronder kids) hebben al het leven gelaten onder de noemer Dakar?  :yes6rs: meer dan deelnemers iig. Daarbij het niet te beschrijven verschil in wat mensen daar nodig hebben en wat onder de noemer Dakar op die paar weken aan kapitaal verbrast word? Dan nog het milieu? die klote fransosen (ASO is wel erg treffend in deze) zal het echt niet bommen wat ze achterlaten aan afval. Ja dan kan de local boer daaro er nog een kar voor achter zijn kameel van maken hoor ik iemand zeggen. :-X

de vergelijking met de 11 stedentocht vind ik wel leuk gevonden, wel behoorlijk krom waarde Karz ;) 
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Motzippaldy

Wat voor het nut heeft F1 of Moto GP in landen als Brazilië, China of Turkije waar heel veel mensen in armoede leven of auto rally's waar mensen naast de baan worden geraakt door deelnemers aan de rally  :?
Of voetballers en andere in vak verdienen heel veel geld maar arme bevolking van Afrika krijg niets van dat geld terwijl volgende WK plaats vindt op Afrikaans continent   :roll:
Proud on the South  

karz

#8
Citaat van: Dwars® op 05 januari, 2008, 10:59:49
de vergelijking met de 11 stedentocht vind ik wel leuk gevonden, wel behoorlijk krom waarde Karz ;) 

Dit vind ik altijd zo vermoeiend  he  :roll: ... WAAROM DAN !?!? 
Citaat van: Dwars® op 05 januari, 2008, 10:59:49;)
snap ik niet ....

Wat ik in ieder geval bedoelde,  For now zijn de omstandigheden voorlopig niet geschikt blijkbaar (terreur,vrieskou .. get it ? ), na een paar jaar wellicht wel weer. M.a.w. waarom zou nou het definitieve einde ingeluid moeten worden ? :dunno:

En te zeggen dat de lokale bevolking er helemaal niets aan heeft vind ik , om een populaire term hier te gebruiken, te kort door de bocht.
Een corrupte ambtenaar is misschien wel corrupt maar kan in die contreien net zo goed een arme sloeber zijn, die probeert te overleven. Corruptie is geen keuze in die omgeving.

Voor de rest ben ik het ook met Motzy eens. Je bent echt fucked als er een olympisch stadion bij je om de hoek gebouwd wordt.

Citaat van: Dwars® op 05 januari, 2008, 10:59:49
Ja dan kan de local boer daaro er nog een kar voor achter zijn kameel van maken hoor ik iemand zeggen. :-X

..Die boer kan wel wat slimmers daarmee en doet dat ook, nooit gehoord van Souveniers ?  Een ventieldopje verkopen ze nog, die rakkers. Het valt me mee dat ze geen boobytraps aanleggen om de deelnemers op hun kant te leggen. Dat doen ze in de Corona Mexico rally bijv. wel.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

Ik ga me hier niet uitlaten over of het wel of niet goed is voor de bevolking daar dat er een rally door hun dorpjes gereden wordt.
Maar ik vind het gewoon jammer dat zulke rally voor zoiets als terrorisme zou moeten wijken... triest.. :cry:

Terrorisme en aanslagen en/ of dreiging hiervan zijn steeds meer aanwezig in ons leven, en dat vind ik geen prettige gedachten.
Wat het aflassen van Dakar wel of niet doet met die arme afrikaantjes... so be it, maar het waarom dat Dakar wordt afgelast vind ik vele malen ernstiger... :yes6rs:

Ik zie het aflassen van Dakar dan eigenlijk meer als een inbreuk op onze vrijheid om zulk evenement te kunnen houden...... :?
You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

Citaat van: karz op 05 januari, 2008, 12:58:38
Citaat van: Dwars® op 05 januari, 2008, 10:59:49
de vergelijking met de 11 stedentocht vind ik wel leuk gevonden, wel behoorlijk krom waarde Karz ;) 

Dit vind ik altijd zo vermoeiend  he  :roll: ... WAAROM DAN !?!? 
Citaat van: Dwars® op 05 januari, 2008, 10:59:49;)
snap ik niet ....
wrom vermoeid je dat? slaaptekort?  :naughty:

Met te kort door de bocht in deze context bedoel ik: dat jij een wedstrijd (dakar) in een 3e wereldland vergelijkt met een wedstrijd (11 stedentocht) in een van de meest welvarende landen ter wereld. Daarbij terreur (dreiging) vergelijken met het al dan niet bevriezen van een paar sloten, slaat dan ook de plank volledig mis. En waarom? heel simpel omdat het niet met elkaar te vergelijken valt.

En de lokale bevolking, uitgezonderd die handige jongen die dat ventieldopje aan de man weet te brengen (aan wie moet ie dat trouwens verkopen? een kameel heeft geen ventielen, toch?) heeft er gewoon geen fluit aan. Dakar wordt al 30 jaar georganiseerd en de locals zijn nou niet in welvaart met sprongen voorruit gegaan. Ja de laatste jaren worden er een paar waterputten als blijk van goede wil geslagen. Maar echt wijzer/rijk zijn de mensen er niet van geworden. Idd corruptie is geen keuze in die omgeving, maar puur levensbehoud, dat ben ik met je eens.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

d'r Blieje

In Mauretanie zijn ze het in ider geval niet eens met de afgelasting...
De afgelasting betekent een groot verlies aan inkomsten voor het land. De voorbijtrekkende karavaan van zo'n 550 auto's en motoren zorgt voor een financiële opleving van woestijndorpen die normaal nauwelijks bezocht worden. (Dit zegt hun minister van buitenlandse zaken!)

De boer langs de route zal er wel niet aan verdienen, maar alle equipes en sportverslaggevers zullen toch een hotelletje boeken neem ik aan.

En de portugese stad Portimão is van plan met een schadeclaim te komen van 1.5 miljoen ivm de reeds gemaakte kosten. Die zullen dat geld niet hebben geinvesteerd voor de fun, maar om er geld aan te verdienen!

Maar ik vind dat die discussie eigenlijk helemaal los staat van de sportieve uitdaging die iemand wil aangaan.
Maak jij je zorgen of dat keutelenboertje er beter van wordt als jij lekker met de motor over/langs zijn akker boenjerd? Willen we hier niet roomser zijn dan Benedictus XVI?

Grote evenementen trekken groot geld. Dus er worden miljoenen geinvesteerd. Dit doet iedereen trouwens om er zelf beter van te worden. Al is het maar in sportief opzicht!
Blieve lache...8)

karz

#12
Citaat van: Dwars® op 05 januari, 2008, 14:32:25
Met te kort door de bocht in deze context bedoel ik: dat jij een wedstrijd (dakar) in een 3e wereldland vergelijkt met een wedstrijd (11 stedentocht) in een van de meest welvarende landen ter wereld. Daarbij terreur (dreiging) vergelijken met het al dan niet bevriezen van een paar sloten, slaat dan ook de plank volledig mis. En waarom? heel simpel omdat het niet met elkaar te vergelijken valt.

:banghead4rv:
Het gaat niet om de maatschappelijke impact van de specifieke voorbeelden maar om het feit dat het 2 evenementen zijn die niet kunnen doorgaan vanwege situatie / omgeving , de een gaat niet door vanwege het gebrek aan vorst, de andere vanwege terreur. 
Na de 12e elfstedentocht werd blijkbaar de situatie na 22 jaar weer goed voor een 13e editie.
Dan kan met Dakar toch ook het geval zijn :dunno:


@Blieje  : eens :thumbsup:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Schmetzke


Dakar 2009? Ja of nee?

En zo ja, met hoeveel minder deelnemers? In welk land? Welke route? Finish in Dakar nog mogelijk?

Steefke™

Smells like rubber