MSN taal wenselijk of nie> na??

Gestart door suzuki-girl, 26 september, 2006, 10:29:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B-Witch

tsja dat is het gevaar van de jeugd tegenwoordig :shock:
te veel op MSN, met hun eigen warrige msn taal, en zie het resultaat.
een fatsoenlijk stukje tekst schrijven in abn wordt dan moeilijk
:?


sorry CrazyJ is niet persoonlijk bedoelt.



maar hier ging het toch niet over dacht ik in dit topic :roll:
You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

mss wel handig om hier apart over te "zeveren" zoals Haki zou zeggen :wink:

Denk dat wij ons allemaal in meer of minder mate er schuldig aan maken? Het moet Imo wel " leesbaar" blijven :roll:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"mss wel handig om hier apart over te "zeveren" zoals Haki zou zeggen :wink:

Denk dat wij ons allemaal in meer of minder mate er schuldig aan maken? Het moet Imo wel " leesbaar" blijven :roll:

Alé..geen moeite mee zolang het idd een beetje leesbaar blijft voor iedereen..

Komma's en punten zijn wel het minste..


paar leestekens erin maken e.a wat leesbaarder voor iedereen..

@Crazy J...ook hier "no offence" maaruh.........Alé

:wink:

Youp

ik vind het ook maar waardeloos en ik kan me er echt op ergeren als iemand mij op MSN of op fora met van die taal aanspreekt..

zelf ben ik ook geen kunstenaar met hoofdletters en leestekens op het forum (en meerdere fora) zoals jullie waarschijnlijk wel al in de gaten hadden, maar ik houd het wel leesbaar... en als ik eens een keer een brief moet typen dan lukt dat ook nog, dan wel met veel hoofdletters leestekens en correcte grammatica ;)
opeloos benzine verslaafd...

B-Witch

Op zich niks mis mee.
Maar op voorwaarde dat er ook nog in normaal Nederlands geschreven kan worden.
En daar ontbreekt het vaak aan.
Zeer jammer.
Wat de meesten hier (uit de oudere generatie :twisted: ) doen is enkele woorden afkorten, deze jongeren korten gewoon hele zinnen af en begrijpen zich nog. :shock:
Er zijn op internet hele woordenboeken te vinden met msn/ sms taal.

Maar ook daar: verantwoordelijkheid van de ouders zal ik maar zeggen :wink:
You may own the bike, but the bike possesses you.

Schmetzke

Citaat van: "Youp"ik vind het ook maar waardeloos en ik kan me er echt op ergeren als iemand mij op MSN of op fora met van die taal aanspreekt..

zelf ben ik ook geen kunstenaar met hoofdletters en leestekens op het forum (en meerdere fora) zoals jullie waarschijnlijk wel al in de gaten hadden, maar ik houd het wel leesbaar... en als ik eens een keer een brief moet typen dan lukt dat ook nog, dan wel met veel hoofdletters leestekens en correcte grammatica ;)

:stupid:

Ik snap er ook vaak helemaal geen k#*&#te meer van. Moet vaak 3 keer de zin lezen voordat ik snap wat er gezegt wordt...

Ik dacht eerst nog dat het aan mij lag  :rofl:

Maarja "het moet leesbaar blijven" is ook zo relatief. Wat voor de één leesbaar is, kan voor een ander onbegrijpelijk zijn.

Hakinnen

Citaat van: "suzuki-girl"tsja dat is het gevaar van de jeugd tegenwoordig :shock:
te veel op MSN, met hun eigen warrige msn taal, en zie het resultaat.
een fatsoenlijk stukje tekst schrijven in abn wordt dan moeilijk
:?



Niet mee eens...  :wink:

't zou te "algemeen" en generaliserend zijn om "de jeugd van tegenwoordig" dan maar "over één kam"te scheren..

"de jeugd van tegenwoordig"...pfff..alleen die uitdrukking al...nuh.

Heeft imo niks te maken met een teveel op MSN e.d . En bovendien het feit dat "jeugd" een "eigen taal" heeft is niks nieuws imo..hadden jij en ik ook toch...

Neemt niet weg dat ze Nederlands leren op school. Ook schrijven. En ook al worden pen en papier tegenwoordig veelvuldig vervangen door toetsenbord en scherm wilt dat niet zeggen dat ze geen nederlands meer kunnen schrijven..

Heb er hier éne van 9 rondrennen die zo ongeveer zijn halve jonge leventje spendeert achter ps2 en pc..maar die kan wel goed nederlands lezen en schrijven...
Is ie op school aan het leren en zou dat niet voldoende zijn is het imo mijn taak en verantwoordelijkheid om 'm bij te spijkeren zodat ie Nederlands leert lezen en schrijven.

Als Luca op MSN aan de gang gaat (begint stillekes nu) mag ie MSN taal gebruiken zoals ie wil...zijn leeftijdsgenoten begrijpen 'm immers dan. moet ie allemaal zelf weten...ga ik me niet mee bemoeien...
Maar zodra ie wat "in het openbaar" moet schrijven dient dat liefst in het ABN te zijn..

Ik kan je standpunt inzien en begrijpen.  ben het ook ten dele met je eens maar ik vindt dat de taak tot begrijpbaar ABN bij de school, bij de ouders en niet in de laatste plaats bij het kind zelf ligt...msn of niet..

karz

Dat idd dezelfde onzin die vroeger beweert werd over kinderen die thuis dialect spreken, dat dat invloed zou hebben op hun ABN.

Als iemand 10 talen kan leren , kan hij ook fatsoendelijk ABN en SMS/MSN taal spreken / schrijven.

Dat wat CrazyJ hier neertypt is volgens mij geen van beide. Dat is volgens mij gewoon doortypen zonder na te lezen / corrigeren.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

B-Witch

trouwens ik wil niet generaliseren hoor. :?
beetje ongelukkig gekozen woorden van mijn kant.
wat ik wilde zeggen is, dat het een probleem van deze tijd is, waar leraren, ouders en kinderen tegenaan lopen.
En dat, als het niet in de hand gehouden wordt dus wel degelijk voor problemen kan zorgen. :!:

Enne de jeugd van tegenwoordig is best oke, net hetzelfde als wij vroeger.
wij lieten ons ook niet vertellen wat te doen, en dachten ook dat we de wijsheid in pacht hadden....maar dat even terzijde :wink:
You may own the bike, but the bike possesses you.

karz

Citaat van: "suzuki-girl"
Enne de jeugd van tegenwoordig is best oke, net hetzelfde als wij vroeger.
wij lieten ons ook niet vertellen wat te doen, en dachten ook dat we de wijsheid in pacht hadden....maar dat even terzijde :wink:

Wij (1977) hadden de wijsheid ook in pacht i.p.v.onze ouders, de babyboomers zijn de grootste klotskoppen onder de zon, de pampergeneratie die alleen meer heeft geconsumeerd.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Hakinnen

Citaat van: "karz"Dat idd dezelfde onzin die vroeger beweert werd over kinderen die thuis dialect spreken, dat dat invloed zou hebben op hun ABN.

Als iemand 10 talen kan leren , kan hij ook fatsoendelijk ABN en SMS/MSN taal spreken / schrijven.

Dat wat CrazyJ hier neertypt is volgens mij geen van beide. Dat is volgens mij gewoon doortypen zonder na te lezen / corrigeren.

vindt ik ook..

als je dialect en ABN kan spreken moet je ook MSN en ABN kunnen spreken en schrijven...


dat van dat "thuis dialect"spreken is idd onzin imo..wij spraken thuis vroeger ABN (yep hakki is maar ne halve limbo  / haagse roots :mrgreen:) en ik had daar geen voordeel van op school al moet ik daar meteen bijzeggen dat ik zo "schools" niet was.
Met Luca spreken we uiteraard gewoon dialect maar die is zoals de meeste kinderen "tweetalig" voldoende om in het dialect te kunnen zeveren en het ABN voorhanden te hebben wanneer ie het nodig heeft..

Het heeft niks met dialecten te maken...heb je gelijk in..friezen , drenten en weet ik veel wat spreken immers ook dialect en ook daar kunnen ze ABN lezen en schrijven..

Ik kom veel in "holland" en schaam me bepaald niet voor mijn limburgse tongval  ..tis begrijpbaar nederlands en het accent doet er imo niet toe al heb ik waarschijnlijk het geluk dat ik niet "te limbo" klink ..

bovendien..kijk eens op motor-forum of zo en zie eens hoeveel in "het ABN opgevoede hollenders" slechts nederlands tikken..

hoevaak wordt er niet "me motor" getikt... mensen tikken vaak zoals ze spreken en daar zit het verschil denk ik ..

whatever..



:wink:

DeWitte

Citaat van: "Hakinnen"

Niet mee eens...  :wink:

't zou te "algemeen" en generaliserend zijn om "de jeugd van tegenwoordig" dan maar "over één kam"te scheren..


:stupid: als voorbeeld: :mrgreen: ik ben dan al wel een ouwe lul in de ogen van de jeugd. :shock:  toch houd "jeugd" om je heen (dus ook hier) je wel jong  :yes6rs:

ik denk vaak niet meer na dan ene van  18 :mrgreen: (alleen 's morgens niet altijd, als alles kraakt en piept merk ik dat het niet zo is :evil: ) "Ich wil nicht erwachsen werden" =quote uit "die Blechtrommel" van RW Fassbinder???
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: "karz"
Citaat van: "suzuki-girl"
Enne de jeugd van tegenwoordig is best oke, net hetzelfde als wij vroeger.
wij lieten ons ook niet vertellen wat te doen, en dachten ook dat we de wijsheid in pacht hadden....maar dat even terzijde :wink:

Wij (1977) hadden de wijsheid ook in pacht i.p.v.onze ouders, de babyboomers zijn de grootste klotskoppen onder de zon, de pampergeneratie die alleen meer heeft geconsumeerd.

wij (1970) hebben helemaal niks in pacht..integendeel. Wij zijn zo'n beetje de grootste klotskoppen onder de zo'n.  Al die babyboomers zijn onderhand "uitgeboomd" en gaan dadelijk op hun lauweren rusten verzorgt door ons klotskoppen..

ze hebben het uiterst slim gedaan al die babyboomers ...gen*ukt als de konijnen , geconsumeerd en nu de rek eruit is gaan ze Vutten en achteroverliggen..

zo'n klotskoppen zijn het niet dus...



:wink:  :wink:

Hakinnen

Citaat van: "suzuki-girl"trouwens ik wil niet generaliseren hoor. :?
beetje ongelukkig gekozen woorden van mijn kant.
wat ik wilde zeggen is, dat het een probleem van deze tijd is, waar leraren, ouders en kinderen tegenaan lopen.
En dat, als het niet in de hand gehouden wordt dus wel degelijk voor problemen kan zorgen. :!:

Enne de jeugd van tegenwoordig is best oke, net hetzelfde als wij vroeger.
wij lieten ons ook niet vertellen wat te doen, en dachten ook dat we de wijsheid in pacht hadden....maar dat even terzijde :wink:

alé...ik ben het met je eens, mijn beste legaal blonde suzuki woman..al is het maar omdat je geen Yammie Fazer rijdt...



:wink:

Herr Tod

Generaties worden steeds kleiner volgens mij. Toen ik 14 - 15 was, was er niemand die dat achterlijke MSN taaltje gebruikte. Maar ja, toen kwamen de Breezers ook pas net kijken, schijnt toch dat kleurstoffen schadelijk zijn voor de tere hersenen van de 'jeugd' :roll: Komt misschien ook door multiculti? :evil:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen: